Na wiosnę 2019 r. ruszy budowa obwodnicy Nowego Miasta Lubawskiego
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2018-10-15
Umowę na budowę obwodnicy Nowego Miasta Lubawskiego w ciągu DK15 podpisano 2 lutego 2018 r. Obwodnicę wybuduje konsorcjum w składzie: Lider – Porr S.A. z Warszawy oraz Partner – Porr Bau GmbH z Wiednia. Wykonawca zrealizuje zadanie do czerwca 2021 r. za cenę 318,2 mln zł. Wartość całej inwestycji, obejmująca oprócz robót budowlanych koszty dokumentacji i wykupy gruntów to 392,7 mln zł.
W 2017 r. przeprowadzone zostały archeologiczne prace wykopaliskowe w miejscu planowanego przebiegu obwodnicy Nowego Miasta Lubawskiego. Łącznie przebadano ponad 3 ha terenu. Najciekawsze znalezisko odkryto w okolicach Krzemieniewa. Jest rozbite naczynie z epoki brązu, w którym znajdowały się ziarna pszenicy i owsa. W okresie jesienno–zimowym wykonawca planuje wykonanie wszystkich prac poprzedzających zasadnicze prace budowlane.
Szczegółowy harmonogram prac dla obwodnicy Nowego Miasta Lubawskiego na najbliższy rok przedstawia się następująco:
- 12.10.2018 r. – rozpoczęcie robót przygotowawczych - badania geotechniczne, rozpoznanie saperskie, zabezpieczenia środowiskowe (płotki herpetologiczne, zabezpieczenie drzew), wycinka drzew, rozbiórki i wyburzenia;
- 02.12.2018 r. – złożenie wniosku o zmianę ZRID dla I etapu i złożenie nowego wniosku dla II etapu;
- wiosna 2019 r. (po ustąpieniu zimy) – odhumusowanie;
- maj 2019 r. - planowane uzyskanie ZRID;
- po uzyskaniu ZRID - rozpoczęcie prac takich jak: roboty ziemne, wzmocnienia gruntów, fundamentowanie.
Mapa przebiegu obwodnicy Nowego Miasta Lubawskiego w ciągu DK15. Mapa: GDDKIA
Obwodnica o długości ok. 18 km ominie Nowe Miasto Lubawskie od wschodu. Będzie drogą klasy GP o przekroju 2+1. Inwestycja realizowana będzie w systemie „Projektuj i buduj”. Zadaniem wykonawcy będzie, przed przystąpieniem do prac budowlanych, wykonanie dokumentacji projektowej zgodnie z wymaganiami zamawiającego zawartymi w programie funkcjonalno-użytkowym oraz uzyskanie w imieniu i na rzecz zamawiającego wszelkich wymaganych uzgodnień, pozwoleń, zezwoleń, decyzji niezbędnych do zaprojektowania i zrealizowania inwestycji.
Nowa droga zostanie powiązana z innymi drogami publicznymi poprzez cztery ronda na wysokości miejscowości Brzozie Lubawskie, Kacze Bagno, Nowe Miasto Lubawskie, Bratian. Wybudowanych zostanie 14 obiektów inżynierskich: 9 wiaduktów, 1 przejście dla zwierząt górne, 3 przejścia dla zwierząt dolne oraz most nad rzeką Wel.
Lokalizacja obwodnicy Nowego Miasta Lubawskiego i powiązanie DK15 z siecią dróg. Mapa: GDDKIA
Dzięki budowie obwodnicy zostanie z Nowego Miasta Lubawskiego wyprowadzony ruch tranzytowy, który dezorganizuje i zakłóca życie mieszkańców. Budowa obwodnicy spowoduje skrócenie czasu przejazdu i podniesienie bezpieczeństwa na drodze poprzez zmniejszenie liczby skrzyżowań i zlikwidowanie bezpośrednich wjazdów na drogę z pól i posesji.