Naprawa nawierzchni na A4 Katowice - Kraków
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2023-11-16
Obecnie wymiana nawierzchni autostrady A4 prowadzona jest pomiędzy węzłami Jeleń w Jaworznie i Balin w Chrzanowie na odcinku ok. 7 km (od km 362,2 do km 368,9). W obu kierunkach jazdy 2 zwężone pasy ruchu. Remontowana jest nawierzchnia jezdni w kierunku Katowic:
- na jezdni do Katowic jeden pas ruchu remontowany, drugi pas przejezdny z ograniczeniem prędkości do 80 km /h,
- na jezdni do Krakowa dwa pasy ruchu w kierunku Krakowa i jeden pas w kierunku Katowic. Ograniczenie prędkości 80 km/h.
Na jezdni w kierunku Katowic zjazd z autostrady A4 na drogę DK79 do Jaworzna na węźle Byczyna możliwy jest wyłącznie z prawego pasa ruchu. Z pasa w kierunku Katowic, wydzielonego na jezdni w kierunku Krakowa (lewego pasa ruchu) nie ma możliwości zjazdu do Jaworzna na tym węźle.
Remont nawierzchni autostrady A4 potrwa do końca 2023 r.
Wszystkie aktualne utrudnienia na autostradzie A4
Utrudnienia na A4 są też w Chrzanowie przy wiadukcie pomiędzy węzłem Balin a węzłem Chrzanów (km 370). Na odcinku ok. 400 m na obu jezdniach autostrady ruch odbywa się dwoma zawężonymi pasami. Wykonawca przygotowuje przejazdy technologiczne na czas remontu wiaduktu. Utrudnienia i zmieniona organizacja ruchu będzie do grudnia 2024.
Do grudnia potrwają jeszcze prace na Punktach Poboru Opłat Mysłowice i Balice. Aktualnie na PPO Mysłowice (km 351) zamknięty pas nr 9 w kierunku Krakowa. Jego otwarcie zaplanowano na 20 listopada. Z kolei na PPO Balice (km 400) zamknięty jest pas nr 10 w kierunku Krakowa. Jego otwarcie zaplanowano na 20 listopada.
W dalszej kolejności remontowane będą kolejne pasy poboru opłat na PPO Mysłowice i PPO Balice. Ponadto modernizowany będzie system poboru opłat.
A1, A2, A4 - autostrady koncesyjne w Polsce i opłaty na nich
- Właściwe utrzymanie infrastruktury autostrady A4 Katowice - Kraków, m.in. nawierzchni i obiektów inżynieryjnych (w tym mostów i wiaduktów), wynika nie tylko z obowiązujących przepisów, ale również z zapisów Umowy Koncesyjnej, która nakłada na koncesjonariusza obowiązek przekazania autostrady stronie publicznej w roku 2027 w doskonałym stanie technicznym, tzn. takim, który nie będzie wymagał remontów i modernizacji przez kolejne lata – zaznacza Stalexport Autostrada Małopolska, koncesjonariusz A4 Katowice – Kraków.