Nie Strabag a PORR wybuduje A18 od granicy z Niemcami? Co z pozostałymi odcinkami?
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2020-04-04
![Nie Strabag a PORR wybuduje A18 od granicy z Niemcami? Co z pozostałymi odcinkami? Nie Strabag a PORR wybuduje A18 od granicy z Niemcami? Co z pozostałymi odcinkami?](https://pic.conadrogach.pl/zdjecia/autostrada/autostrada-a18-olszyna-rozbudowa.jpg.600.webp)
A18 granica państwa z Niemcami – okolice za węzłem Żary Zachód
Pod koniec stycznia br. oferta firmy Strabag Infrastruktura Południe została wybrana jako najkorzystniejsza w przetargu na przebudowę i dostosowanie drogi krajowej nr 18 do parametrów autostrady na odcinku blisko 12 km od granicy z Niemcami.
Na początku lutego firma PORR złożyła odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej, która to uwzględniła odwołanie w całości i nakazała powtórzenie GDDKIA czynności oceny i badania ofert, z uwzględnieniem odrzucenia oferty firmy Strabag Infrastruktura Południe. Po ponownej ocenie za najkorzystniejszą drogowcy uznali ofertę firmy PORR.
Zadanie polega na dostosowaniu obecnej przygranicznej DK18 do parametrów autostrady. Podzielono je na dwa etapy. Pierwszy obejmuje odcinek o długości ok. 1,3 km od końca mostu na Nysie Łużyckiej, gdzie zadaniem wykonawcy będzie zaprojektowanie i rozbudowa obu jezdni. Natomiast na dalszym odcinku, o długości ok. 10,5 km, rozbudowana zostanie jezdnia południowa.
- Zwycięzca przetargu w ramach zamówienia ma za zadanie zaprojektowanie i rozbudowę drogi krajowej nr 18 na odcinku od granicy państwa(za obiektem mostowym nad rzeką Nysa Łużycka) wraz z węzłem Olszyna do km 11,860 (2 km za węzłem Żary Zachód) w zakresie dostosowania do parametrów drogi klasy A (autostrady). W ramach zadania wyodrębniono dwa pododcinki tzw. „zero” od km 0,192 do km 1,500 i „jeden” od km 1,500 do km 11,860. 6 kwietnia minie czas na składanie ewentualnych odwołań od wyboru najkorzystniejszej oferty. Przy braku odwołań będziemy mogli szybko podpisać umowę z wykonawcą – informują drogowcy.
Czas przewidziany na prace projektowe i roboty wraz z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie wynosi 36 miesięcy. Do czasu przewidzianego na roboty nie wlicza się okresów zimowych, trwających od 15 grudnia do 15 marca, liczonych jako trzy miesiące. Natomiast do czasu objętego projektowaniem okresy zimowe są wliczane.
Mapa odcinków realizacyjnych autostrady A18 w ramach przebudowy jezdni południowej. Mapa: GDDKIA
Przebudowa 70 km jezdni południowej Olszyna - Golnice
Przypomnijmy. Jezdnię północną na całym 70-kilometrowym odcinku przebudowano w pierwszym etapie prac, w latach 2004-2006. Południowa jezdnia autostrady A18 na prace czekała od lat i wreszcie w 2019 roku dostała zielone światło. Inwestycja została podzielona na następujące odcinki realizacyjne:
- od granicy państwa do km 11,86 (ponad kilometr za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia, odcinek „zero” i „jeden”) - wybór najkorzystniejszej oferty,
- od km 11,86 (ponad kilometr za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia) do km 33,76 (blisko 4 km przed węzłem Iłowa) – podpisana umowa na realizację robót w dniu 14 listopada 2019 r.,
- od km 33,76 (blisko 4 km przed węzłem Iłowa) - granica województwa - planowane ogłoszenie przetargu na roboty w II połowie 2020 r.,
- granica województwa - węzeł Golnice - planowane ogłoszenie przetargu na roboty w II połowie 2020 r.
GDDKIA: Kolejne dwa odcinki autostrady A18 do Golnic w przygotowaniu
Przed ogłoszeniem przetargu na wyłonienie wykonawców dwóch kolejnych odcinków autostrady A18 GDDKIA przeprowadziła aktualizację dokumentacji niezbędnej do wystąpienia o zmianę decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID).
- Do Wojewody Lubuskiego trafiły już stosowne wnioski. Dotyczy to odcinka od km 33+760 do km 50+000 (16,2 km) oraz od km 50+000 do km 71+533 węzeł Golnice (21,5 km). Po otrzymaniu nowej decyzji ZRID ogłosimy przetarg na realizację w systemie tradycyjnym – wyjaśniają przedstawiciele GDDKIA.
Stara DK18 przejdzie metamorfozę w A18
Droga krajowa nr 18 zlokalizowana jest w III drogowym transeuropejskim korytarzu transportowym - połączeniem międzynarodowym E36/40 na terytorium Polski. Korytarz ten łączy Ukrainę, Słowację i południową Polskę z Dreznem i Berlinem. Droga krajowa nr 18 zaliczana jest do głównych dróg w Polsce o znaczeniu przemysłowym i turystycznym. Łączy ona Autostradę A4 z przejściem granicznym w Olszynie. Starą drogę krajową nr 18, a obecnie jej nitkę południową, wybudowali Niemcy w latach 30. XX wieku. Stanowiła ona fragment autostrady Berlin-Wrocław. W listopadzie 2004 r. rozpoczęty został pierwszy etap dostosowywania drogi krajowej nr 18 do parametrów przyszłej autostrady A18. Do istniejącej drogi dobudowana została równoległa, jezdnia północna, którą oddano do użytku w 2006 r.
Prace przy przebudowie jezdni południowej dla czterech odcinków trasy i dostosowaniu ok. 70 km do parametrów autostrady mają zakończyć się na przełomie 2023 i 2024 roku.