Niemal 40 km nowych dróg DK8 z S61 - obwodnica Augustowa w liczbach
- conadrogach.pl
- GDDKiA
- 2014-11-07
- pierwszy o długości 21,48 km, od węzła Augustów do węzła Raczki, jest jednojezdniową drogą krajową nr 8.
- drugi, o długości 12,75 km, od węzła Raczki do węzła Suwałki Południe - dwujezdniową drogą ekspresową S61.
- trzeci, od węzła Suwałki Południe do skrzyżowania z istniejącą drogą krajową nr 8, to jednojezdniowa, gruntownie przebudowana droga powiatowa nr 1148B o długości 2,4 km.
Obwodnicę zaprojektowała i wybudowała firma Budimex. Umowa na projekt i budowę trasy, o wartości 659 mln zł brutto, została podpisana w marcu 2011 roku. Prace zakończyły się zgodnie z terminem, 27 października 2014 roku.
W ramach inwestycji wybudowano także:
- pięć węzłów: Augustów, Borki, Janówka, Raczki, Suwałki Południe oraz rondo na skrzyżowaniu łącznika w ciągu drogi powiatowej nr 1148B z drogą krajową nr 8;
- 40 obiektów mostowych, w tym: 8 mostów nad rzekami Kamienny Bród, Rospuda, Zalewianka, Głęboka i Szczeberka, 18 wiaduktów i 14 przejść dla zwierząt;
- 36 przepustów pełniących funkcję przejść dla zwierząt;
- obwód utrzymania drogi w rejonie Węzła Raczki;
- ok. 80 km dróg wewnętrznych i przecinających obwodnicę dróg poprzecznych (gminnych, powiatowych i wojewódzkich);
- urządzenia bezpieczeństwa ruchu, ekrany akustyczne i przeciwolśnieniowe;
- dwa systemy preselekcji wagowej;
- ogrodzenie trasy o łącznej długości 70 km.
Budowa obwodnicy Augustowa w liczbach:
- wykonano 2,5 mln m3 wykopów i 3,5 mln m3 nasypów;
- w kulminacyjnym okresie robót ziemnych, od czerwca do września 2013 roku, na budowie pracowało około 150 jednostek transportowych, które oprócz transportu wewnętrznego (grunty z wykopu) dziennie przewoziły około 60 tys. ton materiału z kopalń;
- na wszystkich 40 obiektach mostowych wbudowano łącznie 55 tys. m3 betonu konstrukcyjnego produkowanego w uruchomionym na potrzeby budowy mobilnym węźle betoniarskim o wydajności 120m3 na godzinę;
- ułożono 961 belek prefabrykowanych typu T;
- most przez rzekę Rospudę ma łączną długość 180 m. Z uwagi na walory środowiskowe Doliny Rospudy, wykonanie przeprawy wymagało zastosowania technologii nasuwania podłużnego, aby ograniczyć ingerencję w koryto rzeki. Most ma konstrukcję stalową z płytą żelbetową współpracującą. Waga samej konstrukcji stalowej wynosi 840 ton.
- ze względu na dużą ilość robót bitumicznych (480 tys. ton) Budimex na czas realizacji inwestycji uruchomił dwie wytwórnie mas o łącznej wydajności 420 ton/godz.
Oddana do użytku obwodnica Augustowa jest kluczowym elementem w ruchu międzynarodowym pomiędzy Polską i krajami bałtyckimi – w przyszłości stanowić też będzie fragment planowanej drogi ekspresowej S61 od Ostrowi Mazowieckiej, poprzez planowaną obwodnicę Łomży, Ełk aż do Budziska. Jej naturalnym przedłużeniem w kierunku Litwy będzie planowana obwodnica Suwałk.