Nowe, bezpieczniejsze drogi w świętokrzyskim
- conadrogach.pl
- GDDKiA
- 2014-12-17
Ze statystyk wynika, żę od kilku lat stopniowo maleje liczba wypadków na świętokrzyskich drogach krajowych. W ubiegłym roku takich zdarzeń było o prawie połowę mniej niż dziesięć lat wcześniej. W tym samym czasie również o blisko połowę zredukowana została liczba ofiar. Przyczyniła się do tego m.in. rekordowa w skali województwa liczba zrealizowanych inwestycji drogowych, a oprócz tego inne, nieco mniejsze działania dla poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Te największe inwestycje to zakończona w roku 2009 budowa węzła Kielce Północ w ciągu drogi ekspresowej S7 i drogi krajowej nr 73, realizowane w latach 2009-2011 odcinki S7 Skarżysko - Występa i S74 Kielce – Cedzyna oraz zakończona w 2012 roku budowa północnej obwodnicy Jędrzejowa w ciągu drogi nr 78. Chodzi o inwestycje za około 2 miliardy złotych.
Kiedy w roku ub. została oddana do użytku obwodnica Kielc, łączna długość dróg ekspresowych w regionie świętokrzyskim wzrosła do 57 km. Posiadające dwie oddzielone barierami jezdnie i bezkolizyjne węzły zamiast jednopoziomowych skrzyżowań trasy ekspresowe sprawiły, że takie przyczyny najgroźniejszych wypadków, jak zderzenia czołowe czy zderzenia boczne, praktycznie zostały wyeliminowane. Za trzy lata cały odcinek drogi S7 na terenie regionu świętokrzyskiego powinien mieć ekspresowe parametry. W tym roku rozpoczęła się budowa kolejnego odcinka S7 od Jędrzejowa do granicy województwa świętokrzyskiego z małopolskim o długości 20 km.
Nie mniej ważne od dużych inwestycji są mniejsze, ale bardzo potrzebne działania dla poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego. W porównaniu z sytuacją sprzed dziesięciu lat liczba zabitych pieszych na drogach krajowych województwa świętokrzyskiego zmalała o połowę, a rannych nawet o 60 procent. Na przykład w 2014 roku wybudowane zostały chodniki o łącznej długości blisko 7 km w Piórkowie i Lechówku przy drodze 74, w Szczaworyżu przy drodze 73 oraz w Opatowie, Włostowie i Lipniku przy drogach nr 9 i 77. Zamontowane zostały specjalne aktywne znaki, dzięki którym w 20. miejscach przejścia dla pieszych staną się bardziej widoczne dla kierowców . Na obciążonych ruchem skrzyżowaniach z drogą 74 w Mniowie wybudowane zostały nowe sygnalizacje świetlne. Światła montowane są również na skrzyżowaniach z drogą krajową 42 w Końskich i Starachowicach.
Kiedy w roku ub. została oddana do użytku obwodnica Kielc, łączna długość dróg ekspresowych w regionie świętokrzyskim wzrosła do 57 km. Posiadające dwie oddzielone barierami jezdnie i bezkolizyjne węzły zamiast jednopoziomowych skrzyżowań trasy ekspresowe sprawiły, że takie przyczyny najgroźniejszych wypadków, jak zderzenia czołowe czy zderzenia boczne, praktycznie zostały wyeliminowane. Za trzy lata cały odcinek drogi S7 na terenie regionu świętokrzyskiego powinien mieć ekspresowe parametry. W tym roku rozpoczęła się budowa kolejnego odcinka S7 od Jędrzejowa do granicy województwa świętokrzyskiego z małopolskim o długości 20 km.
Nie mniej ważne od dużych inwestycji są mniejsze, ale bardzo potrzebne działania dla poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego. W porównaniu z sytuacją sprzed dziesięciu lat liczba zabitych pieszych na drogach krajowych województwa świętokrzyskiego zmalała o połowę, a rannych nawet o 60 procent. Na przykład w 2014 roku wybudowane zostały chodniki o łącznej długości blisko 7 km w Piórkowie i Lechówku przy drodze 74, w Szczaworyżu przy drodze 73 oraz w Opatowie, Włostowie i Lipniku przy drogach nr 9 i 77. Zamontowane zostały specjalne aktywne znaki, dzięki którym w 20. miejscach przejścia dla pieszych staną się bardziej widoczne dla kierowców . Na obciążonych ruchem skrzyżowaniach z drogą 74 w Mniowie wybudowane zostały nowe sygnalizacje świetlne. Światła montowane są również na skrzyżowaniach z drogą krajową 42 w Końskich i Starachowicach.