1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Nowe kilometry autostrady A1. Sprawdzamy gdzie jeździmy nową jezdnią

Nowe kilometry autostrady A1. Sprawdzamy gdzie jeździmy nową jezdnią

  1. Michał Zawadzki
  2. conadrogach.pl
  3. 2020-11-20
Nowe kilometry autostrady A1. Sprawdzamy gdzie jeździmy nową jezdnią
Do ruchu oddano już ponad połowę nowej jezdni budowanej autostrady A1 Tuszyn - Częstochowa. Zdjęcia: GDDKIA
Kierowcy zyskali kolejne cztery i pół kilometra jezdni autostrady A1 na trasie Tuszyn – Częstochowa. To kolejny w tym roku odcinek jezdni przyszłej autostrady A1 udostępniony do ruchu. Tym samym kierowcy mogą już korzystać z ponad 10-kilometrowego fragmentu jednej jezdni od granicy woj. łódzkiego i śląskiego do Grabowej w woj. śląskim.

Na oddanym do dyspozycji kierowców fragmencie nowej, betonowej jezdni autostrady A1 wydzielono trzy pasy ruchu. Dwoma z nich ruch odbywał będzie się w kierunku Częstochowy, pozostałym w kierunku Łodzi. Taka organizacja ruchu obowiązywała będzie prawie do końca roku, kiedy to nastąpi kolejne udogodnienie polegające na udostępnieniu kierowcom kolejnego pasa ruchu na tej jezdni. Wtedy kierowcy będą dysponowali czteroma pasami, po dwa w każdym kierunku.

Realizacja autostrady A2 coraz bliżej wschodniej granicy

Łącznie do dyspozycji kierowcy mają już ponad 41 km nowej jezdni autostrady A1 pomiędzy Tuszynem a Częstochową. Gdzie kierowcy mogą już jeździć po nowej jezdni autostrady A1:

  • ok. 14 z ok. 15,8 km odcinka Tuszyn - Piotrków Trybunalski Południe,
  • ok. 10 z ok. 16,8 km odcinka Kamieńsk - Radomsko,
  • ok. 7 km odcinka Radomsko - granica woj. łódzkiego i śląskiego,
  • ponad 10 km z 17-kilometrowego odcinka granica woj. łódzkiego i śląskiego - Częstochowa Północ (od granicy obu województw do Grabowej w woj. śląskim).

Mapa autostrady A1 Tuszyn - Czestochowa - odcinki z oddana nową jezdnią

Mapa autostrady A1 Tuszyn - Czestochowa - odcinki z oddana nową jezdnią. Mapa: GDDKIA

Odcinki budowanej autostrady A1 w woj. łódzkim i śląskim – zaawansowanie prac

Warto dodać, że łączna długość ułożonej już nawierzchni jezdni wynosi prawie 65 km, a udostępnienie kolejnych kilometrów kierowcom uzależnione jest od kwestii związanych z technologią wykonania oraz organizacją robót i ruchu. Najlepszym przykładem jest odcinek Piotrków Trybunalski Południe - Kamieńsk, gdzie ułożono już 7,5 km nawierzchni betonowej, jednak ze względu na czas konieczny dla „dojrzewania” betonu i prace m.in. przy obiektach inżynierskich, na obecną chwilę nie można z niej korzystać.

Z podobną sytuacją mamy do czynienia na odcinku A1-ki Tuszyn - Piotrków, gdzie w obrębie przyszłego węzła Piotrków Trybunalski Południe gotowe są dwie jezdnie o łącznej długości blisko 1,5 km, jednak będzie można je udostępnić dla ruchu dopiero po oddaniu do użytkowania całego węzła.

Na odcinku Kamieńsk - Radomsko jezdnia betonowa gotowa jest na długości 16 km, czyli niemal na całym odcinku, jednak kierowcy mogą korzystać na obecną chwilę z 10-kilometrowego fragmentu. Tu na przeszkodzie stanęła technologia. W jednym miejscu (na długości niespełna 200 metrów) konieczna okazała się bardzo trudna i skomplikowana wymiana gruntu, uniemożliwiająca przejazd przez cały ten odcinek po nowej jezdni. Po zakończeniu prac, co nastąpi jeszcze w tym roku, kierowcy będą mogli przejechać całą jego długością. Przypomnijmy, że docelowa długość pięciu budowanych odcinków przyszłej A1 to 81 km.

Termin realizacji całej autostrady A1 to 2022 rok. Powstaną po trzy pasy w każdą stronę.  

Tylko 135 km zbudowanych dróg w 2020 r. Prowadzone inwestycje mają przynieść więcej

 

 

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na autostradzie A1