1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Kierowcy korzystają z nowych betonowych jezdni A1 Tuszyn - Częstochowa

Kierowcy korzystają z nowych betonowych jezdni A1 Tuszyn - Częstochowa

  1. Anna Kluba
  2. conadrogach.pl
  3. 2020-11-18
Kierowcy korzystają z nowych betonowych jezdni A1 Tuszyn - Częstochowa
Budowa autostrady A1 na odcinku węzeł Tuszyn - granica woj. łódzkiego i śląskiego. Zdjęcia: GDDKIA
Sprawnie idą prace przy budowie ostatnich odcinków autostrady A1 od końca obwodnicy Częstochowy do Tuszyna o długości ponad 80 km. Termin realizacji całej autostrady A1 to 2022 rok. Powstaną po trzy pasy w każdą stronę. Kierowcy korzystają już w wielu miejscach z jednej nowej jezdni, a kolejne kilometry pojawią się w najbliższych tygodniach, tak by do końca tego roku udostępnić całość budowanej jezdni. Ukończenie autostrady A1 pozwoli przejechać Polskę z północy na południe w czasie niewiele dłuższym niż cztery godziny.

Nowa autostrada A1 Tuszyn – Częstochowa będzie drogą o dużej przepustowości i trwałości. Na całym odcinku będzie miała po trzy pasy ruchu, a nawierzchnia będzie betonowa, co pozwoli eksploatować ją bez większych zabiegów remontowych przez 30-40 lat. Już teraz kierowcy mogą korzystać z długich odcinków nowych betonowych jezdni.

Tylko 135 km zbudowanych dróg w 2020 r. Prowadzone inwestycje mają przynieść więcej

Cztery odcinki autostrady A1 w woj. łódzkim – zaawansowanie prac, odcinki z gotową jezdnią

Największy plac budowy autostrady A1 znajduje się obecnie na terenie województwa łódzkiego. Całe przedsięwzięcie A1 węzeł Tuszyn - granica woj. łódzkiego i śląskiego podzielone zostało na cztery odcinki realizacyjne o łącznej długości 64 km.

Odcinek A: A1 Tuszyn - Piotrków Trybunalski

Pierwszą umowę, na odcinek węzeł Tuszyn - węzeł Piotrków Trybunalski Południe o długości 15,9 km zawarto 30 lipca 2018 r. Aktualnie zaawansowanie prac sięga 2/3, a niemal na całej długości odcinka kierowcy mogą korzystać już z nowej betonowej jezdni. Odcinek powinien być gotowy w II połowie przyszłego roku.

Odcinek B: A1 Piotrków Trybunalski - Kamieńsk

Umowa na odcinek A1 węzeł Piotrków Trybunalski Zachód - węzeł Kamieńsk liczący 25 km - najdłuższy ze wszystkich odcinków realizacyjnych A1 - została zawarta 18 kwietnia 2019 r. Zgodnie z warunkami kontraktu ten odcinek będzie ukończony latem 2022 r. To najmniej zaawansowany fragment budowanej autostrady A1. W tej chwili prowadzone są tam prace związane z układaniem betonowej nawierzchni na wschodniej jezdni. Zaawansowanie całości robót sięga 27 proc.

Odcinek C: A1 Kamieńsk - Radomsko

Przedostatnim odcinkiem, na który została zawarta umowa, to odcinek węzeł Kamieńsk - węzeł Radomsko o długości 16,7 km. Nastąpiło to 14 września 2018 r. W tym przypadku terminowa data oddania drogi do użytku to II połowa 2021 r. Aktualnie trwają tu intensywne prace związane z ukończeniem nowej betonowej (wschodniej) jezdni. Ogólne zaawansowanie prac zdecydowanie przekroczyło już półmetek.

Odcinek D: A1 Radomsko - granica woj. łódzkiego i śląskiego

Pod koniec sierpnia 2018 roku zawarto umowę na odcinek A1 Radomsko - granica woj. łódzkiego i śląskiego, którego długość wynosi 7 km. To aktualnie jeden z dwóch najbardziej zaawansowanych odcinków. Podobnie jak w przypadku odcinka węzeł Tuszyn - węzeł Piotrków Trybunalski Południe, prace zaawansowane są w 2/3. Tym odcinkiem także pojedziemy w II połowie przyszłego roku. Na obecną chwilę na całej długości odcinka dostępna jest już nowa, wschodnia jezdnia.

Aktualnie na trzech odcinkach autostrady A1, na których prace ruszyły w pierwszej kolejności (Tuszyn - Piotrków Trybunalski, Kamieńsk - Radomsko i Radomsko - granica województw) ruch odbywa się większości po nowej jezdni. Natomiast na odcinku Kamieńsk - Radomsko trwają intensywne prace związane z układaniem nawierzchni betonowej na pierwszej jezdni. Zatem oprócz standardowych wyzwań, jakie niesie ze sobą budowa, konieczne jest także utrzymanie ogromnego tranzytowego ruchu, który na tym odcinku (według pomiarów ruchu z 2015 roku) sięgał 40 tyś. pojazdów na dobę. Obecnie ta wartość może być większa nawet o 50 proc.

Będzie węzeł Teofilów na S14 Zachodniej Obwodnicy Łodzi. Na razie okrojony

 

 

W woj. śląskim w budowie prawie 17 km i obwodnica Częstochowy do dokończenia

Na terenie województwa śląskiego trwa budowa autostrady A1 na odcinku od granicy woj. łódzkiego i śląskiego do węzła Częstochowa Północ o długości 16,9 km. Ponadto kontynuowane są prace wykończeniowe na autostradowej obwodnicy Częstochowy. Realizacja tych dwóch odcinków zakończy budowę autostrad w województwie śląskim.

S1 w 2023 roku. Pięć odcinków w realizacji, Mysłowice – Oświęcim z problemami w przetargu

22 października br. został przełożony ruch na kolejne odcinki nowej, betonowej jezdni przyszłej autostrady A1. W województwie śląskim udostępniony jest już 6-kilometrowy odcinek pomiędzy granicą woj. łódzkiego i śląskiego a węzłem Częstochowa Północ. W listopadzie dojdą kolejne udogodnienia.

- Chcemy udostępnić całość budowanej jezdni. Tym samym przed końcem roku ruch zostanie przełożony na kolejne ok. 11 km nowej jezdni. Te działania pozwolą prowadzić prace na jezdni, po której obecnie odbywa się ruch – informuje katowicki oddział GDDKIA. Zakończenie budowy śląskiego fragmentu autostrady A1 Tuszyn - Częstochowa przypada w 2022 roku.

 

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na autostradzie A1 Jak dojadę - Piotrków Trybunalski Jak dojadę - Częstochowa