1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Nowoczesna obwodnica Opoczna w ciągu DK12

Nowoczesna obwodnica Opoczna w ciągu DK12

  1. conadrogach.pl
  2. GDDKiA
  3. 2012-12-14
Nowoczesna obwodnica Opoczna w ciągu DK12
Blisko 8 kilometrowa droga krajowa nr 12 z najdłuższym jednoprzęsłowym mostem w Polsce to oddana do użytku obwodnica Opoczna. Prace budowlane prowadzone przez firmę Strabag ruszyły w połowie 2010 roku, zakończyły się ostatniego dnia 2011 roku i kosztowały około 150 milionów złotych. Nowa DK12 ominie Opoczno od południa.
Obwodnica Opoczna w ciągu drogi krajowej nr 12

Oddany w styczniu 2012 odcinek drogi krajowej nr 12 o długości około 7,8 km daje możliwość wyprowadzenia z ciasnego centrum Opoczna ruchu tranzytowego i części ruchu osobowego. Nowa DK12 ominie miasto od południa. Wyjedziemy na nią od strony Piotrkowa Trybunalskiego na węźle w rejonie skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 713 a powrócimy  na stary ślad drogi w okolicy Różannej. Teraz wjazd  do centrum Opoczna, jak również na drogę wojewódzką 713 w kierunku Tomaszowa Mazowieckiego zapewniają dwa nowoczesne, bezkolizyjne węzły.

Obwodnica Opoczna to nowoczesna droga jednojezdniowa o trzech pasach ruchu w układzie 2+1. Takie rozwiązanie pozwala na szybkie bezpieczne i łatwe poruszanie się. Trzy pasy jezdni pozwalają na bezpieczne wyprzedzanie, o czym nie było mowy w centrum miasta, a co za tym idzie radykalne skracają czasu przejazdu.

Wyjątkowy most na obwodnicy Opoczna

Aby powstała obwodnica Opoczna konieczne było wybudowanie ośmiu obiektów inżynierskich; 6 wiaduktów i dwa mosty na rzekami; Wąglanką i Drzewicką. Należy tu zaznaczyć, że drugi z mostów, górujący nad terenem w charakterystycznym błękitnym kolorze, to najdłuższy jednoprzęsłowy most w Polsce. Długość przęsła przekracza 130 metrów.

Wiele odcinków nowej trasy biegnie wysokimi nasypami, do wykonania których potrzeba było około 2 milionów ton piasku i kruszyw. Aby przewieźć taką ilość materiałów, potrzeba blisko 70 tysięcy czteroosiowych wywrotek. Taka liczba samochodów ustawiona w szeregu, utworzyłaby kolejkę do Gdańska i z powrotem.  Wykonawca ułożył także ponad 100 tysięcy ton mas bitumicznych i ustawił blisko pół tysiąca znaków drogowych.

Prace nie ograniczyły się jednak do tak spektakularnych działań. Aby droga spełniała obecne standardy i miała odpowiednią trwałość,  trzeba było wykonać między innymi odwodnienie drogi, oraz oświetlenie węzłów drogowych. Niemałym wyzwaniem dla projektantów i budowniczych było przejście pod Centralna Magistralą Kolejową. Bariery chroniące kierowców jadących obwodnicą mają blisko 22 kilometry długości.

Prace budowlane przebiegały w bardzo dużej trosce o środowisko naturalne. Powstało wiele wygrodzeń i przepustów służących ochronie małych zwierząt i pozwalającym im bezpiecznie migrować w okresie godów. Łączna długość siatek chroniących płazy przed wychodzeniem na drogę ma prawie 9 kilometrów długości. O komfort okolicznych mieszkańców zadbają natomiast ekrany dźwiękochłonne, których powierzchnia to blisko 10 tysięcy metrów kwadratowych i są umieszczone na długości 3,5 kilometra przy nowej drodze.

 
Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze 12 Utrudnienia na drodze 713 Jak dojadę - Opoczno