Nowoczesny Obwód Utrzymania Autostrady A8 i Centrum Zarządzania Ruchem
- conadrogach.pl
- GDDKiA
- 2013-04-25
Rozpoczęła się budowa Obwodu Utrzymania Autostrady A8 (OUA) wraz z nowoczesnym Centrum Zarządzania Ruchem (CZR). Centrum wraz z Obwodem będzie usytuowane na obszarze węzła Północ Autostradowej Obwodnicy Wrocławia, czyli autostrady A8. - Taka lokalizacja zapewni sprawny i łatwy dostęp nie tylko do AOW, S8 ale również do przyszłej trasy S5 (jej początek będzie zlokalizowany właśnie na węźle AOW Północ) - podkreśla Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Budowa Obwodu Utrzymania Autostrady A8 została podzielona na dwa etapy. W pierwszej kolejności powstaje tzw. strefa zimowego utrzymania, która będzie stanowiła zaplecze dla służb utrzymujących autostradę A8, trasę ekspresową S8, a w przyszłości również S5. Zadaniem OUA będzie całoroczne (zimowe i letnie) utrzymanie powyższych dróg. Dlatego baza wyposażona będzie w magazyn soli, wytwórnię materiałów likwidujących śliskość nawierzchni oraz silos na sól. Na jego terenie powstanie również m.in. parking dla pojazdów przewożących niebezpieczne ładunki.
Natomiast drugi etap, czyli budowa Centrum Zarządzania Ruchem powstanie do końca 2013 roku. Będzie to jedno z kilku centrów funkcjonujących w Polsce, a jego celem będzie zarządzanie strategiczną siecią dróg krajowych obszaru południowej Polski, tj. województw: dolnośląskiego, lubuskiego, opolskiego, śląskiego, małopolskiego, podkarpackiego i lubelskiego. Autostrady i drogi ekspresowe południowej Polski zostaną objęte całodobowym monitoringiem, co pozwoli na sterowanie płynnością ruchu, wykrywanie lokalnych ograniczeń przepustowości (zatory, wypadki, kolizje) i sprawne uruchamianie odpowiednich procedur w zależności od zdarzenia. CZR będzie ściśle współpracować z Policją, Inspekcją Transportu Drogowego, Strażą Pożarną, Ratownictwem Medycznym oraz z Centrami Zarządzania Kryzysowego.
Natomiast drugi etap, czyli budowa Centrum Zarządzania Ruchem powstanie do końca 2013 roku. Będzie to jedno z kilku centrów funkcjonujących w Polsce, a jego celem będzie zarządzanie strategiczną siecią dróg krajowych obszaru południowej Polski, tj. województw: dolnośląskiego, lubuskiego, opolskiego, śląskiego, małopolskiego, podkarpackiego i lubelskiego. Autostrady i drogi ekspresowe południowej Polski zostaną objęte całodobowym monitoringiem, co pozwoli na sterowanie płynnością ruchu, wykrywanie lokalnych ograniczeń przepustowości (zatory, wypadki, kolizje) i sprawne uruchamianie odpowiednich procedur w zależności od zdarzenia. CZR będzie ściśle współpracować z Policją, Inspekcją Transportu Drogowego, Strażą Pożarną, Ratownictwem Medycznym oraz z Centrami Zarządzania Kryzysowego.