Obwodnica Łomży. Powstaje ostatni odcinek drogi S61 z mostem na Narwi
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2023-10-27
Spis treści:
Kiedy koniec budowy trasy S61 i obwodnicy Łomży?
Obwodnica Łomży z nowym mostem na Narwi domknie trasę Via Baltica w Polsce
W 2023 r. oddano do ruchu 50 km drogi ekspresowej S61
Kiedy koniec budowy trasy S61 i obwodnicy Łomży?
Do ukończenia trasy Via Baltica, czyli drogi ekspresowej S61, brakuje tylko ponad 12-kilometrowego odcinka na wysokości Łomży.
Budowa polskiej trasy Via Baltica komunikującej Polskę z Litwą dobiega końca. Roboty prowadzone są już na ostatnim odcinku S61 od węzła Łomża Zachód do istniejącego już węzła Kolno, który będzie pełnił rolę obwodnicy Łomży.
Z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych płyną deklaracje, że odcinek na zasadzie przejezdności zostanie udostępniony w przyszłym roku.
- Przejezdność odcinka po jednej jezdni trasy S61 (1x2) ma być osiągnięta już w przyszłym roku. Cały odcinek S61 od węzła Łomża Zachód do węzła Kolno w standardzie dwujezdniowej drogi ekspresowej ma być gotowy w połowie 2025 roku – informuje GDDKIA.
GDDKIA: W 2023 oddaliśmy kierowcom blisko 267 km nowych dróg
Stan budowy obwodnicy Łomży - jesień 2023 r.
ZDjęcia: GDDKIA
Obwodnica Łomży z nowym mostem na Narwi domknie trasę Via Baltica w Polsce
Jak zapewniają drogowcy, prace przy budowie obwodnicy Łomży postępują szybko. Dziś zaawansowanie robót przekracza 46 proc.
Niemal jedna dziesiąta odcinka przypada na most przez dolinę Narwi (1205 m). Dwujezdniowy most (MS-19) umożliwi bezkolizyjne przeprowadzenie drogi ekspresowej S61 nad doliną Narwi i samą rzeką. Będzie też pełnił funkcję przejścia dla zwierząt, a pod obiektem znajdą się również cztery drogi wewnętrzne gminy Piątnica oraz przejazd gospodarczy na wale przeciwpowodziowym. Obie nitki mostu będą miały po 22 przęsła na 21 podporach pośrednich oraz dwóch przyczółkach. Obecnie trwają prace przy zachodniej nitce mostu.
Wartość umowy z wykonawcą inwestycji przekracza 713 mln zł. Inwestycja jest współfinansowana z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko - kwota dofinansowania to 518,08 mln zł, przy całkowitej wartości projektu (od dokumentacji, przez wykupy, po roboty budowlane) - 804,79 mln zł.
Tak powstaje nowy most przez Narew w ciągu S61 - obwodnicy Łomży
Zdjęcia: GDDKIA
W 2023 r. oddano do ruchu 50 km drogi ekspresowej S61
Przypominamy, ze w tym roku udostępniono do ruchu blisko 50 km drogi ekspresowej S61. Odcinek na wysokości Ełku połączył się z oddanymi wcześniej sąsiednimi fragmentami wyprowadzając ruch tranzytowy z miasta. Realizacja łącznic węzła Łomża Zachód umożliwiła udostępnienie kierowcom fragmentu trasy od węzła Łomża Południe, a niedawne oddanie do ruchu odcinka S61 od Ostrowi Mazowieckiej do Śniadowa skomunikowała Łomżę z siecią dróg szybkiego ruchu. W przyszłym roku po udostępnieniu zachodniej obwodnicy tego miasta S61 przejmie również ruch samochodów ciężarowych zmierzających szlakiem Via Baltica z Europy do Litwy, Łotwy, Estonii i Finlandii.
Historia budowy drogi S61 – odcinki w użytkowaniu i budowie
Odcinek Łomża - Kolno to ostatni fragmnet drogi ekspresowej S61 pozostający w budowie. Zdjęcia: GDDKIA