Obwodnica Niska i Stalowej Woli w 2021 połączy się z S19. Budowa wyniesie 200 mln zł
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2019-05-13
Droga krajowa nr 77 jest jednym z ważniejszych korytarzy transportowych Podkarpacia i całego kraju, prowadzi ruch pojazdów m.in. do przejść granicznych w Korczowej i Medyce. Obecnie DK77 przebiega przez tereny o ścisłej zabudowie mieszkaniowej Stalowej Woli i Niska. Poprawę przyniesie nowa trasa, która wyprowadzi uciążliwy tranzyt z miejscowości.
- Obwodnica usprawni komunikację drogową w regionie, zwiększy przepustowość dróg i wyprowadzi ruch tranzytowy z centrum miast, co wpłynie na poprawę komfortu życia ich mieszkańców oraz poprawi bezpieczeństwo ruchu – powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber.
Dzisiaj (13.05.2019 r.), od symbolicznego wbicia łopaty, rozpoczęto jej budowę. Wykonawcą obwodnicy jest konsorcjum firm: Mostostal Warszawa i Acciona Construccion. Obwodnica o długości 15,3 km realizowana jest w systemie projektuj i buduj. Oznacza to, że wykonawca opracował dokumentację projektową i uzyskał decyzję o Zezwoleniu na Realizację Inwestycji Drogowej (ZRID), co pozwoliło na rozpoczęcie budowy trasy. Kontrakt opiewa na 199,2 mln zł.
Parametry techniczne obwodnicy Niska i Stalowej Woli:
- przekrój jednojezdniowy, tj.: 1×2
- klasa techniczna: GP
- szerokość pasów ruchu: 3,5 m
- szerokość pobocza gruntowego: 1,5 m lub większa, jeśli zachodzi potrzeba lokalizacji urządzeń BRD oraz ochrony środowiska
- kategoria ruchu: KR5
- obciążenie nawierzchni: 115 kN/oś
Mapa przebiegu obwodnicy Niska i Stalowej Woli i połączenie z S19. Mapa: GDDKIA
Budowa obwodnicy Stalowej Woli i Niska w ciągu drogi krajowej nr 77 obejmuje odcinek od Stalowej Woli – skrzyżowanie Trasy Podskarpowej z ul. Chopina do połączenia z realizowaną drogą ekspresową S19 na terenie gminy Nisko. W ramach zadania powstanie droga jednojezdniowa dwupasowa ze skrzyżowaniami jednopoziomowymi i dwupoziomowymi, dwoma łącznikami drogowymi, mostami, wiaduktami, przepustami, drogami obsługującymi przyległy teren, urządzeniami ochrony środowiska oraz przebudowę infrastruktury technicznej kolidującej z inwestycją. Ponadto na wniosek władz samorządowych GDDKiA poleciła wykonawcy wykonanie dodatkowego węzła łączącego obwodnicę z drogą powiatową nr 1024R (ul. Czarnieckiego) oraz 4 skrzyżowań jednopoziomowych (ronda), komunikujących obwodnicę ze Stalową Wolą, Hutą Stalowa Wola, Niskiem oraz z DK19:
- czterowlotowe rondo na skrzyżowaniu ul. Podskarpowej z ul. Chopina i projektowaną drogą wojewódzką nr 855,
- trzywlotowe rondo na skrzyżowaniu z projektowaną drogą gminną (łącznikiem do istniejącej DK77),
- czterowlotowe rondo na skrzyżowaniu z ul. Podsanie i projektowaną ul. Modrzewiową,
- czterowlotowe rondo na skrzyżowaniu z DK19.
Przypominamy, że konsorcjum Mostostal Warszawa S.A. i Acciona Construcciones S.A. realizuje również 11,5 km odcinek drogi ekspresowej S19 od węzła Nisko Południe do węzła Podgórze. Prace w formule projektuj i buduj wyniosą 272,5 mln zł. Czas realizacji to 34 miesiące od podpisania umowy (jesień 2018 r.). Z kolei wykonawcą odcinka S19-ki, który połączy się z obwodnicą Niska i Stalowej Woli jest konsorcjum spółek Strabag. Ponad 6 km odcinek S19 Rudnik nad Sanem – Nisko ma być gotowy w 34 m-ce. Z podpisanych umów wynika, że zakończenie wszystkich prac i udostępnienie kierowcom do ruchu drogi ekspresowej S19 pomiędzy Rzeszowem a Lublinem planowane jest na koniec 2021 r.