Obwodnica Olsztyna i Dywit: Do końca roku wybór korytarza. Mapy i warianty przebiegu
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2022-03-29
Projektanci z firmy Trakt pokazali na początku lutego 2022 kolejne efekty prac i kolejne warianty przebiegów obwodnicy Olsztyna i Dywit. Analizowana jest możliwość przebiegu obwodnicy Olsztyna po stronie zachodniej lub północno-wschodniej miasta. Dla każdego z wariantów obwodnicy Olsztyna, w dwóch korytarzach przyporządkowane są warianty obwodnicy Dywit. Trasa będzie miała około 20 kilometrów długości. Mieszkańcy mogą zgłaszać swoje uwagi do końca kwietnia.
Dzieje się na budowie obwodnicy Ostródy w ciągu S5 Ornowo – Wirwajdy
Do tej pory wykonawca Studium korytarzowego wykonał prognozę natężenia ruchu oraz początkowe rozpoznanie geotechniczne. Obecnie prowadzone są wstępne badania przyrodnicze. Trwa też ocena proponowanych rozwiązań pod kątem bezpieczeństwa ruchu drogowego. Na podstawie zebranych od społeczności uwag będą też wprowadzane korekty do opracowania.
Kompletną dokumentację Studium korytarzowego projektant ma przedstawić do końca III kwartału br. Wtedy też odbędzie się posiedzenie Zespołu Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (ZOPI), na którym zebrany materiał zostanie poddany weryfikacji. W IV kwartale 2022 r. dowiemy się który korytarz obwodnicy będzie podlegał dalszej analizie.
Kolejnym etapem będzie opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego wraz z materiałami do wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU). - Pod koniec I kwartału 2024 r. planujemy wskazać wariant obwodnicy do realizacji i złożyć wniosek o wydanie DŚU - informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Parametry techniczne obwodnicy Olsztyna i Dywit:
- klasa drogi: GP
- liczba jezdni i pasów ruchu: 2x2
- szerokość pasa ruchu: 3,5 m
- szerokość pasa awaryjnego: 2,0 m
- szerokość poboczy: 1,5 m
- obciążenie: 11,5 ton/oś
Mapy, korytarze i warianty przebiegu obwodnicy w ciągu DK51
Korytarz zachodni obwodnicy Olsztyna: początek analizowanych wariantów w rejonie Spręcowa, koniec w rejonie ronda w Kudypach, na obwodnicy południowej Olsztyna.
Warianty zachodnie przebiegu obwodnicy Olsztyna i Dywit w ciągu D51. Mapa: GDDKIA
Korytarz północno-wschodni: początek analizowanych wariantów w rejonie Spręcowa, koniec – węzeł na S16 – wylot z Olsztyna w kierunku Mrągowa.
Warianty wschodnie przebiegu obwodnicy Olsztyna i Dywit w ciągu D51. Mapa: GDDKIA
Do 2026 roku potrwa projektowanie rozbudowy DK53 Olsztyn - Szczytno
Przewidywany harmonogram realizacji obwodnicy Olsztyna i Dywit:
III kwartał 2021 – IV kwartał 2022
- Opracowanie Studium Korytarzowego
IV kwartał 2022 – I kwartał 2024
- Opracowanie Studium Techniczno – Ekonomiczno – Środowiskowego oraz materiałów do wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia dla najkorzystniejszego przebiegu obwodnic.
IV kwartał 2024
-Wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia
II kwartał 2025 – IV kwartał 2026
- Opracowanie koncepcji programowej dla wariantu trasy, dla którego została uzyskana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach.
IV kwartał 2026 – II kwartał 2027
- Przeprowadzenie procedury przetargowej w celu wyboru wykonawcy robót w systemie "projektuj i buduj".
I kwartał 2029 – II kwartał 2031
- Realizacja inwestycji.