Nowa ekspresówka przez Mazury: W budowie S16 Borki Wielkie – Mrągowo, w przygotowaniu Mrągowo – Orzysz – Ełk
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2022-03-22
Droga ekspresowa S16 Borki Wielkie - Mrągowo w budowie
Odcinek S16 Borki Wielkie - Mrągowo, w systemie projektuj i buduj, realizuje firma PORR. Inwestycja jest kolejnym etapem budowy drogi ekspresowej S16 w województwie warmińsko-mazurskim. Nowy odcinek będzie miał długość około 16 km, w tym około 13 km w ciągu S16 i około 3 km obwodnicy Mrągowa w ciągu drogi krajowej nr 59.
Przebiegać będzie w okolicach miejscowości Borki Wielkie, Sorkwity, Nowe Bagienice, Bagienice, Marcinkowo, a następnie ominie Mrągowo od strony południowo-zachodniej. Droga na odcinku S16 będzie miała przekrój dwujezdniowy, po dwa pasy ruchu w każdym kierunku, a na odcinku obwodnicy Mrągowa jednojezdniowy, po jednym pasie ruchu w każdym kierunku.
Dostęp do drogi ekspresowej będzie możliwy poprzez dwa węzły drogowe - Sorkwity i Bagienice. Przewiduje się również budowę urządzeń ochrony środowiska, w tym trzech przejść dla dużych zwierząt, budowę zabezpieczeń akustycznych oraz wykonanie nasadzeń zieleni.
Budowa dróg w Polsce. Start sezonu budowlanego i nowe drogi w 2022 roku
Zaawansowanie prac na S16 Borki Wielkie - Mrągowo, budowa w okolicach m. Sorkwity. Zdjęcia: marzec 2022 r., GDDKIA
Prace na tej inwestycji rozpoczęły się w lipcu 2021 roku. Obecnie prowadzone są roboty ziemne w zakresie wykopów i nasypów oraz wymiany gruntu. W pierwszej kolejności prace skoncentrowane są na budowie drogi serwisowej, równoległej do istniejącej drogi krajowej nr 16. Część nowej trasy biegnie w śladzie starej drogi. Przed jej budową konieczne jest zatem przygotowanie równoległej drogi, na którą będzie można skierować ruch z istniejącej szesnastki.
Realizacja zadania zakończy się pod koniec 2023 roku.
Przebieg drogi S16 Borki – Mrągowo: Borki Wielkie – Sorkwity - Nowe Bagienice – Bagienice – Marcinkowo - Mrągowo.
Budowa drogi ekspresowej S16. Powstaje droga serwisowa, na którą będzie przełożony ruch z obenej DK16. Zdjęcia: marzec 2022 r., GDDKIA
Podstawowe parametry techniczne trasy Borki Wielkie – Mrągowo z obwodnicą Mragowa:
S16:
- Klasa techniczna S
- Przekrój poprzeczny: 2x2
- Prędkość projektowa Vp = 100 km/h
- Prędkość miarodajna Vm = 110 km/h
- Szerokość jezdni:2 x 7,00 m
- Szerokość pasa ruchu: 3,50 m
- Opaski bitumiczne: 2x0,5 m
- Szerokość pobocza gruntowego: min. 1,5 m
- Obciążenie docelowe konstrukcji jezdni: 115 kN/oś
DK59 - obwodnica Mrągowa:
- Klasa techniczna: GP
- Przekrój poprzeczny: 1x2
- Prędkość projektowa Vp = 70km/h
- Szerokość jezdni: 7,00 m
- Szerokość pasa ruchu :3,50 m
- Opaski bitumiczne zewnętrzne: 2x0,5 m
- Szerokość pobocza gruntowego: min. 1,5 m
- Obciążenie docelowe konstrukcji jezdni: 115 kN/oś
Mapa drogi ekspresowej S16 Olsztyn - Mrągowo - Ełk. W budowie odc. Borki Wielkie - Mrągowo z obwodnicą. Mapa: GDDKIA
Trasa Via Baltica coraz dłuższa. Budowa nowych odcinków S61 - kiedy otwarcie?
S16 Mrągowo - Orzysz – Ełk na etapie decyzji środowiskowej
Wniosek o wydanie decyzji środowiskowej (DŚU) dla tej inwestycji wpłynął do Regionalnej Dyrekcji Środowiska w grudniu 2020 r. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych rekomenduje do realizacji wariant B. Jest to trasa o długości ok. 77,5 km.
- Uzyskał on w analizie wielokryterialnej najkorzystniejsze wyniki w kryterium „środowisko przyrodnicze i społeczne” oraz w kryterium „funkcjonalnym” obejmującym swym zakresem długość trasy, dostępność transportową oraz wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego – wyjaśniają drogowcy.
Droga S16 w tym wariancie przebiega na trasie Mrągowo - Kosewo - Baranowo (od strony południowej) - Mikołajki - Woźnice - Drozdowo - Orzysz (od strony północnej) - Strzelniki - Klusy - Chrzanowo - Ełk. Dostęp do drogi będzie możliwy poprzez węzły znajdujące się w następujących lokalizacjach: Baranowo, Mikołajki, Woźnice, Drozdowo, Orzysz (DK63), Strzelniki, Klusy oraz Chrzanowo.
GDDKIA wyjaśnia dlaczego chce budować S16 Mrągowo – Ełk. Via Mazuria jako alternatywa dla S16?
Mapa z wariantami przebiegu drogi S16 na trasie Mrągowo - Ełk
Powstaną warianty przebiegu przyszłej S5 Grudziądz (A1) – Ostróda (S7)
Do wniosku o wydanie decyzji środowiskowej został dołączony raport o oddziaływaniu na środowisko. W tym opracowaniu dokonano prognoz oddziaływania drogi ekspresowej S16 na jakość wód i powietrza oraz w zakresie hałasu. Zawarto też informacje na temat oddziaływania na inne komponenty środowiska (rośliny, zwierzęta, klimat, krajobraz, zdrowie i życie ludzkie). Na podstawie wymienionych wyżej analiz wskazane zostały w raporcie proponowane rozwiązania ograniczające negatywny wpływ drogi na środowisko. Określona została m.in. lokalizacja i parametry przejść dla zwierząt, zabezpieczeń akustycznych, urządzeń ochrony wód, nasadzeń zieleni, zakres nadzoru przyrodniczego itp. Na podstawie tego raportu prowadzona jest przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Olsztynie ocena oddziaływania na środowisko. Pod koniec roku 2021 na wezwanie RDOŚ, drogowcy uzupełniali złożoną dokumentację w zakresie kwalifikacji terenów podlegających ochronie przed hałasem.
Kolejnym etapem prac, po uzyskaniu DŚU, będzie opracowanie szczegółowego projektu technicznego realizowanego jako II etap rozszerzonego Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ-R etap II). Projekt techniczny zawiera rozwiązania geometryczne dróg, konstrukcji obiektów drogowych, obiektów inżynierskich, granice terenu zajmowanego pod inwestycję oraz przedmiary robót i kosztorysy dla kluczowych elementów przedsięwzięcia. Na II etapie STEŚ-R wykonywane są także badania geologiczne dla wskazanego w DŚU przebiegu trasy.
Szesnastka to główny szlak komunikacyjny Warmii i Mazur w układzie równoleżnikowym. Ma znaczenie międzynarodowe, krajowe i regionalne. W regionie łączy najważniejsze miasta, takie jak Ełk, Mrągowo, Olsztyn, Iława, Ostróda, z trasami układu południkowego. W przyszłości S16, wraz z układem dróg S5, S7, S10, S51 i S61, stworzy w północnej Polsce nowy korytarz transportowy na linii wschód - zachód.