Dzieje się na budowie obwodnicy Ostródy w ciągu S5 Ornowo – Wirwajdy
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2022-03-24
Zaawansowane prace na S5 Ornowo - Wirwajdy
Inwestycja polega na budowie odcinka Ornowo - Wirwajdy o długości około 5,3 km, łączącego obwodnicę Ostródy wciągu drogi krajowej nr 16 z dotychczasowym przebiegiem drogi krajowej nr 16 w rejonie miejscowości Wirwajdy.
Prace prowadzone są na wielu frontach jednocześnie. Obecnie trwają roboty na obiektach mostowych, roboty konstrukcyjne na trasie głównej, montaż ogrodzenia. Do rozbiórki przeznaczono starodroże drogi krajowej nr 16. Według wykonawcy zaawansowanie robót na koniec lutego wynosiło prawie 67 procent.
Nowa ekspresówka przez Mazury: W budowie S16 Borki Wielkie – Mrągowo, w przygotowaniu Mrągowo – Orzysz – Ełk
Prace na Budowie trasy S5 Ornowo - Wirwajdy, obwodnicy Ostródy, marzec 2022 r. Zdjecia: GDDKIA
W listopadzie 2021 r. oddany do użytkowania został obiekt wraz z drogą poprzeczną w ciągu drogi gminnej Tyrowo - Nastajki, a w grudniu oddano do użytkowania wiadukt w ciągu DK16. Tym samym zostało zlikwidowane wahadło na DK16 w miejscowości Wirwajdy.
Zakończenie robót wynikające z umowy przypada na 28 maja 2023 r.
Droga S5. Aktualności z budowy trasy Bydgoszcz – A1 Nowe Marzy
Układanie izolacji na obiekcie w ciągu odcinka S5 Ornowo - Wirwajdy. Zdjęcia: GDDKIA, marzec 2022 r.
Prace realizowane są przez firmę Budimex. Wartość kontraktu to 204 mln zł. Inwestycja „Budowa obwodnicy Ostródy” jest współfinansowana ze środków Unii Europejskiej, z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014–2020 (285 mln zł). Całkowity koszt przedsięwzięcia wynosi 623 mln zł.
W dalszej perspektywie odcinek Ornowo – Wirwajdy stanowić będzie fragment drogi ekspresowej S5 Ostróda – Wrocław będącej częścią drogowej sieci TEN-T, której realizacja przewidziana jest na lata 2030-2050. W tym celu niezbędnym krokiem będzie realizacja trasy S5 pomiędzy Ostródą a Grudziądzem, czyli łączenia autostrady A1 z trasą S7.
Mapa przebiegu obwodnicy Ostródy na odcinku drogi S5 Ornowo - Wirwajdy
S5 Grudziądz – Ostróda, połączenie A1 z S7
W październiku 2021 roku GDDKIA zleciła wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) z materiałami do decyzji środowiskowej dla około 90 km drogi ekspresowej S5 między Ostródą a Grudziądzem. W 2020 roku zakończono prace nad Studium korytarzowym dla tej drogi, które jest materiałem wyjściowym do wykonania kolejnego, bardziej szczegółowego opracowania, czyli STEŚ. Z czterech proponowanych korytarzy, po przedstawieniu ich m.in. przedstawicielom samorządu terytorialnego, do dalszych prac wskazano dwa, o szerokości kilku kilometrów każdy. Na terenie woj. warmińsko-mazurskiego początkiem przyszłej trasy będzie budowany obecnie odcinek S5 Ornowo - Wirwajdy. Jeden z korytarzy biegnie w pobliżu Iławy, drugi w okolicy Lubawy. W woj. kujawsko-pomorskim na większości przebiegu korytarze pokrywają się, a planowana S5 może połączyć się z autostradą A1 na istniejącym węźle Grudziądz lub na południe od tego miasta. Projektanci pracując nad dokumentacją STEŚ, zaproponują kilka możliwych wariantów przebiegu przyszłej S5. Wybór docelowego rozwiązania potwierdzony zostanie poprzez wydanie decyzji środowiskowych.
Budowa dróg w Polsce. Start sezonu budowlanego i nowe drogi w 2022 roku
Planowana droga ekspresowa S5 Grudziądz - Ostróda. Mapa: GDDKIA
- Szacujemy, że prace przygotowawcze, wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowych, zakończą się w 2028 r. Orientacyjny koszt tych prac wyniesie około 33 mln zł. Koszt projektu i budowy drogi ekspresowej S5 pomiędzy Ostródą i Grudziądzem szacowany jest na ponad 5 mld zł. Przewidujemy, że zakończenie budowy nastąpi w roku 2032 – informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.