Obwodnica Szczuczyna dwujezdniową drogą ekspresową S61
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2020-05-18
Wybudowana II jezdnia ma długość około 6,58 km. Łączy się z powstałym w ramach pierwszego etapu budowy obwodnicy - dwujezdniowym węzłem Szczuczyn. Cała obwodnica ma tym samym 8 kilometrów i standard dwujezdniowej drogi ekspresowej, po dwa pasy ruchu w każdą stronę, z pasami awaryjnymi i pasem rozdziału.
Nawierzchnia drugiej jezdni obwodnicy Szczuczyna w ciągu drogi S61 została wykonana z betonu cementowego (z wyjątkiem obiektów inżynierskich, gdzie nawierzchnia jest bitumiczna) i przystosowana do najcięższego ruchu (115 kN /oś). Pierwsza jezdnia obwodnicy - wybudowana w 2015 roku - ma nawierzchnię bitumiczną.
Galeria zdjęć nowej S61 - obwodnicy Szczuczyna
Obwodnica Szczuczyna w ciągu drogi ekspresowej S61. Zdjecia: GDDKIA
Budowa była realizowana w systemie „Projektuj i buduj” od maja 2017 r. przez firmę POLAQUA. Całkowita wartość umowy to ponad 75 mln zł. Budowa trasy jest współfinansowana przez Unię Europejską z Instrumentu „Łącząc Europę”.
Parametry techniczne obwodnicy Szczuczyna w ciągu S61
- Dwie jezdnie po dwa pasy ruchu
- Szerokość pasów ruchu: 3,5 m
- Pasy awaryjne: 2,5 m każdy
- Szerokość pobocza gruntowego: 0,75 m lub większa, jeśli zachodzi potrzeba lokalizacji urządzeń BRD
- Pas dzielący: od 5 do 12 m
- Obciążenie nawierzchni: 115 kN /oś
- 1 most z funkcją przejścia dla zwierząt
- 4 wiadukty - wszystkie z funkcją przejścia dla zwierząt
- 21 przepustów
- 208 metrów - długość ekranów akustycznych
Mapa drogi ekspresowej S61 z obwodnicą Szczuczyna. Mapa: GDDKIA
S61 - częścią trasy Via Baltica
Droga ekspresowa S61 jest głównym fragmentem polskiego odcinka międzynarodowego korytarza transportowego Via Baltica, łączącego kraje nadbałtyckie z zachodnią Europą. Obwodnica Szczuczyna, choć niewielka, już w II połowie przyszłego roku połączy się z budowanym obecnie odcinkiem S61 Stawiski - Szczuczyn (18 km) oraz kolejnym fragmentem S61 węzeł Kolno - Stawiski (16,43 km). W 2022 także z odcinkiem Szczuczyn - Ełk Południe.