Obwodnica Sztabina w ciągu DK8 w budowie od września
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2023-09-11
- Mamy zezwolenie na realizację inwestycji drogowej – budowę 4-kilometrowej obwodnicy Sztabina. Dokument podpisał dziś wojewoda podlaski. Oznacza to, że w najbliższych dniach przekażemy plac budowy wykonawcy, który jeszcze we wrześniu rozpocznie prace – poinformował 11 września br. podlaski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Realizacja obwodnicy Sztabina rozpocznie się od rozpoznania saperskiego, wycinki drzew i przygotowania dróg technologicznych. Potem ruszą roboty ziemne.
Obwodnica Sztabina w ciągu DK8 będzie posiadała jedną jezdnię o dwóch pasach ruchu oraz obustronne pobocza bitumiczne o konstrukcji jak pasy ruchu. Całkowita szerokość nawierzchni jezdni będzie wynosiła 10,0 m i będzie dostosowana do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś.
Na budowanej obwodnicy powstanie 665 metrowa estakada nad doliną Biebrzy oraz drogą gminną nr 167633B. Projekt zakłada również budowę wiaduktu, przejazdu pieszo-rowerowego oraz przejścia dla zwierząt. Przebudowana zostanie infrastruktura, w tym energetyczna wysokich napięć, telekomunikacyjna, sanitarna, melioracyjna.
Obwodnica Sztabina rozpocznie się rondem, zlokalizowanym około kilometr na południe od miejscowości, przed Biebrzą, na obecnym przebiegu DK8. Obwodnica będzie przebiegała w kierunku północno-zachodnim nowym śladem po wschodniej stronie istniejącej drogi DK8. Końcowy odcinek obwodnicy skręca w kierunku północno-wschodnim i przechodząc pod projektowanym przejściem ekologicznym dla dużych zwierząt włączy się w istniejącą trasę DK8 około dwa kilometry na północ od centrum Sztabina. Z uwagi na przejście obwodnicy przez tereny Biebrzańskiego Parku Narodowego nałożono na GDDKiA obowiązek wykonania kompensacji przyrodniczych.
Obwodnica Sztabina w ciągu DK8 - mapa
Mapa: GDDKIA
Obwodnica Sztabina ma być gotowa w drugim kwartale 2025 roku. Wartość kontraktu zawartego z firmą Budimex to 134,8 mln zł.
Po oddaniu do użytku nowa trasa przejmie ruch tranzytowy wyprowadzając go poza centrum miejscowości oraz poprawi płynność ruchu lokalnego. Zgodnie z badaniami przeprowadzonymi w ramach Generalnego Pomiaru Ruchu w latach 2020-2021 przez Sztabin przejeżdża codziennie ponad 13 tysięcy pojazdów, z czego prawie 4 tysiące to ciężarówki. Inwestycja wpłynie też pozytywnie na bezpieczeństwo mieszkańców.
Wykonawca opracowując dokumentację przygotował rozwiązania umożliwiające dobudowę drugiej jezdni w kolejnym etapie prac. - Po niedawnej zmianie Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.) i wpisaniu na listę zadań drogi ekspresowej S8 Białystok - Augustów - Raczki, możemy rozpocząć przygotowania do realizacji drugiego etapu obwodnicy Sztabina – dodają drogowcy.