1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Omijamy Sanok na trasie w Bieszczady

Omijamy Sanok na trasie w Bieszczady

  1. Tere
  2. conadrogach.pl
  3. 2020-02-04
Omijamy Sanok na trasie w Bieszczady
Od 31 stycznia 2020 r. kierowcy mogą już korzystać z 6,7 km obwodnicy Sanoka w ciągu DK28. Zdjęcia: GDDKIA
Kierowcy szybciej dotrą w Bieszczady, a mieszkańcy odetchną od hałasu i spalin. Sanok, brama Bieszczad, ma już obwodnicę. Jej realizacja rozpoczęła się latem 2017 roku. Od piątku, 31 stycznia br. kierowcy omijają Sanok siedmiokilometrowym odcinkiem w ciągu drogi krajowej nr 28 Zator - Medyka.

Obwodnica Sanoka to inwestycja na którą mieszkańcy miasta, powiatu, a także turyści czekają od ponad 30 lat. Jej budowa rozpoczęła się pod koniec sierpnia 2017 r. i według wstępnych ustaleń obwodnica miała zostać oddana do użytku w grudniu 2019 r., jednak ze względu na utrudnienia i odkrycia stanowisk archeologicznych podczas prowadzonych robót, termin ten wydłużył się. Ostatecznie całość prac ma zostać odebrana w kwietniu br., natomiast główna trasa została oddana do użytku 31 stycznia.

Umowa na realizację obwodnicy w systemie „Projektuj i buduj” zawarta została 9 lutego 2016 r. Wykonawcą prac jest konsorcjum: MAX BÖGL POLSKA Sp z o. o. Całkowita wartość projektu opiewa na kwotę 207 180 936,44 zł, przy dofinansowaniu 143 667 035,41 zł z UE.

Obwodnica przebiega po południowej części miasta na kierunku zachód-wschód. Początek trasy zlokalizowany jest w rejonie skrzyżowania DK nr 28 i DW886. Trasa biegnie w kierunku południowo-wschodnim, przecinając linię kolejową Stróże-Krościenko, a następnie rzekę Sanoczek. Dalej na terenach przemysłowych krzyżuje się z drogą powiatową (ul. Okulickiego) i dalej biegnie przez tereny rolnicze oraz nieużytki. Przecina prawy dopływ potoku Płowieckiego, a następnie kieruje się bardziej na wschód i przez teren ogródków działkowych. Po drodze krzyżuje się z drogą powiatową (ul. Konopnicka) z ul. Działkową i ul. Stróżowską, przecina następnie tereny ogródków działkowych, dopływ potoku Stróżowskiego i potok Stróżowski i kończy swój bieg na włączeniu do drogi krajowej nr 84.

Budowa obwodnicy Sanoka to zadanie pełne wyzwań: archeologia, roboty strzałowe, roboty palowe, tymczasowe organizacje ruchu. Obwodnica biegnie na górzystym terenie, co wymusiło konieczność zaprojektowania drogi w głębokich wykopach oraz nasypach sięgających nawet kilkanaście metrów. Trudność sprawiły również złożone warunki geologiczne terenu. Trasę przecinają liczne cieki naturalne, co wymagało zaprojektowania wielu obiektów inżynierskich.

Trasa główna posiada parametry techniczne drogi klasy GP o przekroju 2+1 oraz kategorii ruchu KR5. Po przejechaniu ok. 1 km, dwa pasy ruchu zwężają się do jednego, natomiast dla kierunku przeciwnego z jednego pasa robią się dwa. Rozwiązanie cyklicznie powtarza się na całej długości drogi, co ma pozwolić na wyprzedzenia wolniej jadących pojazdów. Szerokość pasa ruchu wynosi 3,50 m, przeciwne pasy ruchu są oddzielone pasem separującym o szerokości min. 2,60 m. Obwodnica jest połączona z innymi drogami za pomocą 4 skrzyżowań jednopoziomowych. Wzdłuż obwodnicy powstało 204 mb ekranów akustycznych, 5 stanowisk archeologicznych, 3 ronda, 10 przepustów dla małych zwierząt oraz 11 mostów i wiaduktów: nad torami, ul. Okulickiego, ul. Działkową i ul. Stróżowską, oraz nad rzeką Sanoczek, potokiem Płowieckim i potokiem Stróżowskim.

Ostateczny termin zakończenia prac na obwodnicy Sanoka to kwiecień 2020 r.

Ostateczny termin zakończenia prac na obwodnicy Sanoka to kwiecień 2020 r. Zdjęcia: GDDKIA

Obecnie kierowcy mogą korzystać z jezdni obwodnicy. Pozostałe prace wykończeniowe i przy infrastrukturze towarzyszącej mają zakończyć się w kwietniu br. W trakcie realizacji są też dwa łączniki ronda. Łącznik do Ronda Beksińskiego realizowany jest przez Podkarpacki Zarząd Dróg Wojewódzkich, będzie on drogą wojewódzką (przedłużeniem drogi 886). Dofinansowany jest ze środków unijnych. Całkowity koszt inwestycji to 26 mln zł. Miasto Sanok wesprze inwestycję kwotą 3,9 mln zł. Nowy odcinek drogi będzie miał długość 1397 m oraz jezdnię o szerokości 2 x 3,5 m.

Łącznik do ul. Łany realizowany jest przez Miasto Sanok. Łączny szacunkowy koszt inwestycji to 6,9 mln zł. Łącznik będzie miał długość 519 m, w tym pas jezdni o szerokości 2 x 2,5 m oraz chodnik jednostronny o szerokości 2 m. Wzdłuż łącznika zostaną postawione 24 lampy, a także zostanie wykonana kanalizacja teletechniczna oraz deszczowa.

Zaplanowany też jest do realizacji łącznik do ul. Okulickiego, jednak to jeszcze odległa przyszłość… Ponadto w planach GDDKIA jest budowa drogi z Sanoka do Zagórza.

Obwodnica Sanoka w liczbach:

1. Całkowita długość drogi: 6,7 km

2. Zrealizowane obiekty inżynierskie:

- mosty: 8

- wiadukty: 4

- przepusty: 18

3. Całkowita ilość MMA (mieszanka mineralno-asfaltowa) do wbudowania: 71 300 ton

4. Całkowita ilość betonu do wbudowania: 18 500 m3

5. Całkowita ilość wykorzystanej stali: 2 400 ton

6. Liczba wbudowanych pali: 1 262 szt. o łącznej długości 8,7 km

7. Łączna ilość nasypów: 799 020 m3

8. Łączna ilość wykopów: 987 781 m3

9. Łączna długość przebudowanych sieci:

- sieć gazowa: 1,4 km

- sieć energetyczna: 9,8 km

- sieć kanalizacyjna: 8,4 km

- sieć wodociągowa: 2,1 km

10. Wysokość najwyższego nasypu: 13,91 m

11. Głębokość najgłębszego wykopu: 16,19 m

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze 28 Jak dojadę - Sanok