Opolskie: Zielone światło dla obwodnicy Praszki i Gorzowa Śląskiego na DK45
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2020-12-13
11 grudnia br. wojewoda opolski wydał decyzję zezwalającą na budowę około 13 kilometrowej obwodnicy Praszki w ciągu drogi krajowej nr 45. Uzyskana decyzja umożliwia wykonawcy rozpoczęcie robót budowlanych w terenie. Cała inwestycja warta jest 209 mln złotych. Wykonawcą robót jest Mostostal Warszawa S.A. - umowę w systemie „Projektuj i buduj” o wartości 171,5 mln zł podpisano w maju 2019 r. Zakończenie prac na obwodnicy o długości 12,8 km planowane jest w IV kwartale 2022 r.
Jakie nowe drogi w 2021 roku? Przybędzie ponad 300 km dróg ekspresowych?
Obwodnica rozpocznie się przed Gorzowem Śląskim, odchodząc od wspólnego przebiegu DK42 i DK45, omijając to miasto od strony zachodniej oraz Praszkę od strony wschodniej i zakończy się połączeniem z DK45 po północnej stronie miejscowości Kowale. Będzie to droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu, dostosowana do nośności 11,5 t/oś.
Pilne inwestycje na autostradzie A4 – gdzie rozbudowa zakorkowanych odcinków i budowa nowej A4
W ramach inwestycji powstanie dziesięć obiektów inżynierskich, w tym obiekty mostowe nad rzeką Prosną i Wyderką, trzy wiadukty nad budowaną obwodnicą oraz pięć obiektów zlokalizowanych wzdłuż obwodnicy, cztery skrzyżowania typu rondo oraz urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego. Przebudowana zostanie infrastruktura towarzysząca.
Charakterystyka obwodnicy Praszki w ciągu DK45:
- klasa: GP (główna ruchu przyspieszonego)
- nośność: 11,5 t/oś
- przekrój: 1x2 (jednojezdniowy dwupasowy)
- skrzyżowania typu rondo: 4 szt.
- obiekty inżynierskie: 10 szt. (wiadukty, mosty, duże i małe przejścia dla zwierząt)
- przejścia dla zwierząt małych: 7 szt.
- urządzenia ochrony środowiska: ekrany akustyczne, separatory itp.
- urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego
- przebudowa infrastruktury kolidującej
Nowa trasa, z dala od terenów zabudowanych, zapewni komfort ruchu tranzytowego, tworząc połączenie ponadregionalnej drogi łączącej województwa wielkopolskie, opolskie i śląskie. Realizacja inwestycji umożliwi również skomunikowanie z terenami inwestycyjnymi, wpływając na rozwój aktywności gospodarczej w sąsiedztwie drogi krajowej nr 45 oraz w województwie opolskim. Budowa obwodnicy Praszki i Gorzowa Śląskiego pozwoli na odciążenie z ruchu tranzytowego istniejących ciągów dróg krajowych nr 42 i nr 45 w centrum tych miast, dając jednocześnie alternatywę w doborze najdogodniejszej trasy przejazdu dla ruchu lokalnego.
Sześć lat na realizację obwodnicy Brzegu z nowym mostem na Odrze
Warto dodać, że wojewoda opolski wydał także zezwolenie na dalszą rozbudowę drogi krajowej nr 45 na odcinku Praszka – granica województwa opolskiego. GDDKiA Oddział w Opolu poinformowała, że mowa o inwestycji na odcinku 7 km. W ciągu drogi powstaną przejścia dla pieszych i ścieżki rowerowe.