Opolszczyzna walczy z przeładowanymi pojazdami
- conadrogach.pl
- GDDKiA
- 2013-07-18
Na Opolszczyźnie preselekcyjny system ważenia pojazdów działa już w 5 miejscach. Jest to inteligentny system wagowej preselekcji pojazdów. Składa się on m.in. z wagi dynamicznej (czujnika bądź platformy wagowej), kamer wideo służących do rejestracji całego zdarzenia, kamer do identyfikacji pojazdu poprzez rozpoznawania tablic rejestracyjnych, tablic zmiennej treści oraz szaf sterujących.
Pierwsze bramownice systemu preselekcji pojawiły się na krajowej „jedenastce” (DK11) w okolicach Byczyny już ponad 10 lat temu. Pod koniec 2010 roku podobne, choć już dużo nowocześniejsze urządzenia, opolski oddział zainstalował w okolicy Grodźca przy okazji rozbudowy odcinka DK 46 pomiędzy Opolem a Częstochową. Stanowiska preselekcyjne pod Grodźcem są oddalone od siebie o około 1,8 km, a punkt kontroli umieszczono na wyremontowanym parkingu dokładnie pomiędzy nimi. Komunikacja miedzy urządzeniami w sieci przebiega za pomocą łączy Ethernet oraz łączy światłowodowych. Możliwe jest wpięcie się do sieci lokalnej za pomocą łącza bezprzewodowego WIFI. Kolejne dwie instalacje do preselekcyjnego ważenia pojazdów pojawiły się w 2011 roku na obwodnicy Opola oraz na obwodnica Osowca na drodze krajowej nr 45. W roku 2012 powstała piąta lokalizacja w Suchej na DK 94. Jej wybudowanie (wraz z nową nawierzchnią w rejonie czujników umieszczonych w drodze) kosztowało około 2 milionów złotych.