1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Opóźnienia na budowie S5 w kujawsko-pomorskim. GDDKIA zerwie umowę z włoską firmą?

Opóźnienia na budowie S5 w kujawsko-pomorskim. GDDKIA zerwie umowę z włoską firmą?

  1. Anna Kluba
  2. conadrogach.pl
  3. 2019-03-21
Opóźnienia na budowie S5 w kujawsko-pomorskim. GDDKIA zerwie umowę z włoską firmą?
Koniec przerwy zimowej na budowie S5 w kujawsko-pomorskim. Czy Włosi będą dalej budować? Jak na razie GDDKIA jest bardzo zaniepokojona postępem prac....
Budowa drogi ekspresowej S5 w woj. kujawsko-pomorskim jest mocno opóźniona. Szansę na zakończenie w tym roku mają zaledwie trzy odcinki spośród siedmiu na jakie podzielono prawie 130 kilometrową trasę. Najbardziej zagrożone jest oddanie zadań realizowanych przez włoską firmę Impresa Pizzarotti o łącznej długości 55,4 km. Jeżeli Włosi nie ruszą z pracami to dojdzie do zerwania kontraktów.

Budowany, kujawsko-pomorski, odcinek drogi ekspresowej S5 liczy 128 km. Ekspresowa S5-ka prowadzi od granicy z województwem wielkopolskim, przez Bydgoszcz aż do węzła Nowe Marzy na autostradzie A1. Umowy na projekt i budowę GDDKIA podpisała jeszcze w 2015 r. Cała trasa jest obecnie w budowie. Mieliśmy nią pojechać do końca 2019 roku ale ponad połowa drogi nie ma szans na ukończenie w terminie.

W czerwcu S5 pod Poznaniem. Na całą ekspresówkę Wrocław – Poznań jeszcze poczekamy…

Opóźnienia w stosunku do pierwotnych harmonogramów są na wszystkich jej fragmentach, jednak na odcinkach przy granicy z woj. wielkopolskim prace są już za półmetkiem. Niestety nie widać zaangażowania na budowie trzech odcinków (Nowe Marzy-Dworzysko; Dworzysko-Aleksandrowo; Białe Błota-Szubin) prowadzonych przez włoską firmę Impresa Pizzarotti. GDDKIA oraz Inżynier Kontraktu wielokrotnie już mobilizowali wykonawcę do nadrobienia powstałych opóźnień, zapewnienia odpowiedniej ilości pracowników, sprzętu budowlanego, jak również dokonywania regularnych płatności dla Podwykonawców, Usługodawców i Dostawców. Brak postępów na włoskich odcinkach S5-ki zakończył się pisemnym wezwaniem do natychmiastowego zwiększenia zaangażowania prac. Włosi mają na to czas do połowy kwietnia. Jeśli nie spełnią tych żądań, drogowcy grożą zerwaniem umowy.

Zaangażowanie rzeczowe robót na poszczególnych odcinkach S5 (stan na luty 2019):

  • odc. 1 Nowe Marzy- Dworzysko – 21,3 % - firma IMPRESA PIZZAROTTI & C.S.p.A.,

  • odc. 2 Dworzysko-Aleksandrowo – 19,3 % - firma IMPRESA PIZZAROTTI & C.S.p.A.,

  • odc. 3 Aleksandrowo-Tryszczyn - 49,5 % budowany przez Przedsiębiorstwo Usług Technicznych INTERCOR Sp. z o.o. ( lider), TRAKCJA PRKiI S.A (partner).;

  • odc. 4 Tryszczyn - Białe Błota – 37,5 % prace realizuje konsorcjum firm: POLAQUA Sp. z o.o. (lider), DRAGADOS S.A. (partner);

  • odc. 5 Białe Błota – Szubin - 38% - firma IMPRESA PIZZAROTTI & C.S.p.A.,

  • odc. 6 Szubin-Jaroszewo - 58,3 % - konsorcjum firm: TRAKCJA PRKiI S.A. (lider), Przedsiębiorstwo Usług Technicznych INTERCOR Sp. z o.o. (partner).;

  • odc. 7 Jaroszewo - granica województwa - 66,8 % - zadanie wykonuje konsorcjum firm Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów KOBYLARNIA S.A. ( lider); MIRBUD S.A. ( partner).

- 16 marca 2019 r. GDDKIA wezwała do poprawy głównego wykonawcę trzech odcinkach budowanej drogi ekspresowej S5 do natychmiastowego i bezzwłocznego zwiększenia zaangażowania na budowie, powrotu na budowę zakresie ekip pracujących i sprzętu budowlanego. Wezwanie zawiera żądanie do przystąpienia do wskazanych zakresów robót i ich realizacji w max. terminie do 15 kwietnia 2019r. Konsekwencją braku realizacji wskazanych robót w wezwaniu do poprawy, jest uzyskanie prawa zamawiającego do odstąpienia od umowy w terminie 60 dni od daty wskazanej w wezwaniu, tj. 15.04.2019r. – informuje bydgoski oddział GDDKA.

Budowa drogi ekspresowej S5 w woj. kujawsko-pomorskim ma opóźnienieBudowa drogi ekspresowej S5 w woj. kujawsko-pomorskim ma opóźnienie. Zdjęcia: marzec 2019 r., GDDKIA

 

Na pozostałych zadaniach prace rozkręcają się po przerwie zimowej. - Prowadzone są prace przy budowie obiektów inżynierskich (wiadukty, mosty, przejścia dla zwierząt), Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP) oraz Obwodów Utrzymania Drogi (OUD). Realizowane są prace ziemne: wykonywanie nasypów, ich wzmocnienie oraz wymiany gruntów, realizowane są również warstwy mrozoochronne i podbudowy. Trwają prace w branży melioracyjnej, telekomunikacyjnej, wodno-kanalizacyjnej, elektroenergetycznej i gazowej – raportują drogowcy.

Zaawansowanie prac na odcinku S5 gr. woj. wielkopolskiego - Jaroszewo. ZDjęcia: luty 2019 r. GDDKIA

Zaawansowanie prac na odcinku gr. woj. wielkopolskiego - Jaroszewo

 

Przypominamy, że Impresa Pizzarotti wystąpiła do GDDKIA z wnioskiem o rewaloryzację swoich kontraktów drogowych na 766 mln zł. Argumentują to wzrostem cen materiałów budowlanych i robocizny. Oprócz budowy trasy S5 firma odpowiada za budowę ekspresowej drogi S61 w okolicach Augustowa i Suwałk do granicy z Litwą. Generalna Dyrekcja Dróg i Autostrad nie przychyla się do wniosku wykonawcy a za opóźnienia nalicza kary zgodnie z umowami – to już około 14,5 miliona zł.

Budowa trasy S5 na terenie województwa kujawsko-pomorskiego, która połączy autostrady A1 (Trójmiasto- Śląsk) i A2 (Warszawa-Berlin) to jedna z największych inwestycji na terenie kraju. Jej szacowana wartość to ponad 2,5 mld zł. Inwestycja została dofinansowana z UE.

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze S5