W czerwcu S5 pod Poznaniem. Na całą ekspresówkę Wrocław – Poznań jeszcze poczekamy…
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2019-03-18
- Aktualizacja: 2019-05-14
Od końca 2017 roku przybywają kolejne odcinki drogi ekspresowej S5 pomiędzy Wrocławiem a Poznaniem. Jako pierwsze udostępniono odcinki w woj. dolnośląskim. W 2018 roku oddawane były kolejne etapy w Wielkopolsce – prowadzące do Leszna i dalej do Radomicka. Do zakończenia budowy trasy pozostało jeszcze około 50 kilometrów. To trzy odcinki w woj. wielkopolskim z Radomicka przez Kościan, Wronczyn do Poznania.
Pod koniec grudnia, nieco ulgi przyniosło otwarcie jednej z dwóch jezdni na ponad 16 km odcinku Poznań Zachód (węzeł z autostradą A2) - węzeł Wronczyn (obecnie Mosina). Docelowo odciąży on podpoznańskie miejscowości od uciążliwego ruchu, korków i spalin. Zanim jednak mieszkańcy odczują znaczącą poprawę muszą być udostępnione wszystkie węzły drogowe.
Jak na razie w ramach zadania wybudowany został jeden węzeł – Mosina i jest on już dostępny w pełnym zakresie. Dwa pozostałe węzły: Konarzewo i Stęszew zostaną w pełni skomunikowane z drogami lokalnymi po uruchomieniu drugiej jezdni. Aktualnie nie ma możliwości zjazdu z tych węzłów. Dojazd do DK32 odbywa się poprzez obecną drogę krajową nr 5. Sytuacja zmieni się dopiero za trzy miesiące.
- Oddanie do ruchu drugiego pasa planowane jest na koniec czerwca – zapowiada Jan Krynicki, rzecznik GDDKIA.
Przypominamy, ze wykonawcą prac jest tu włoskie konsorcjum, z firmą TOTO jako liderem. Ostatnio GDDKIA informowała, że na firmę Toto Costruzioni Generali realizującą 2 kontrakty o wartości ok. 1,05 mld zł, na łączną długość 29 km tras, jest uprawniona do wyegzekwowania 22 mln zł kar umownych, w tym 0,4 mln zł z tytułu niezgłoszenia podwykonawców lub usługodawców bądź poddostawców. Mowa jest o dwóch zadaniach: S5 Poznań (Głuchowo A2) – Wronczyn oraz S61 Ostrów Mazowiecka - obwodnica Augustowa odc. Łomża Zachód – Kolno. Miejmy nadzieję, że i tu nie dojdzie do podobnego scenariusza jak w przypadku firmy Salini, z którym GDDKIA zerwała umowy na A1 i S3.
Kryzys na budowie autostrady A1 – obwodnicy Częstochowy. Po Salinim została połowa prac
Do pełnego domknięcia ekspresówki Wrocław - Poznań brakuje jeszcze około 35 km z Wronczyna do Radomicka. Kiedy więc pojedziemy całą ekspresową S5? Okazuje się, że nie wcześniej niż pod koniec roku, bo wtedy zakończy się budowa pozostałych odcinków tj. Wronczyn - Kościan- Radomicko. Ich otwarcie drogowcy zaplanowali na IV kwartał br.
Mapa przebiegu drogi S5 Wronczyn - Radomicka. Źródło: conadrogach.pl
W budowie pozostają jeszcze wszystkie odcinki w woj. kujawsko-pomorskim. Tegoroczne terminy oddania znacznej części z nich do ruchu są niestety nierealne. Pisaliśmy o tym więcej:
Co z budową drogi S5? Zagrożone trzy odcinki w kujawsko-pomorskim
Droga ekspresowa S5 docelowo połączy Nowe Marzy (A1), Bydgoszcz, Poznań (A2) i Wrocław (A8) oraz zapewni sprawną komunikację pomiędzy województwami dolnośląskim, wielkopolskim i kujawsko-pomorskim.