W czerwcu S5 pod Poznaniem. Na całą ekspresówkę Wrocław – Poznań jeszcze poczekamy…
Kiedy pojedziemy ekspresową drogą S5 Wrocław - Poznań? Nie wcześniej niż w pod koniec 2019 roku. Zdjęcia: GDDKIA

Na terenie Wielkopolski nadal w budowie pozostają trzy odcinki drogi ekspresowej S5 z Poznania do Radomicka. Na odcinku Poznań - Wronczyn ruch odbywa się jednym pasem. Oddanie do ruchu drugiej jezdni planowane jest na koniec czerwca. Kiedy kierowcy pojadą kompletną ekspresówką z Wrocławia do Poznania?

Od końca 2017 roku przybywają kolejne odcinki drogi ekspresowej S5 pomiędzy Wrocławiem a Poznaniem. Jako pierwsze udostępniono odcinki w woj. dolnośląskim. W 2018 roku oddawane były kolejne etapy w Wielkopolsce – prowadzące do Leszna i dalej do Radomicka. Do zakończenia budowy trasy pozostało jeszcze około 50 kilometrów. To trzy odcinki w woj. wielkopolskim z Radomicka przez Kościan, Wronczyn do Poznania.

Pod koniec grudnia, nieco ulgi przyniosło otwarcie jednej z dwóch jezdni na ponad 16 km odcinku Poznań Zachód (węzeł z autostradą A2) - węzeł Wronczyn (obecnie Mosina). Docelowo odciąży on podpoznańskie miejscowości od uciążliwego ruchu, korków i spalin. Zanim jednak mieszkańcy odczują znaczącą poprawę muszą być udostępnione wszystkie węzły drogowe.

 

Mapa - droga ekspresowa S5 Poznań - Wronczyn

 

Jak na razie w ramach zadania wybudowany został jeden węzeł – Mosina i jest on już dostępny w pełnym zakresie. Dwa pozostałe węzły: Konarzewo i Stęszew zostaną w pełni skomunikowane z drogami lokalnymi po uruchomieniu drugiej jezdni. Aktualnie nie ma możliwości zjazdu z tych węzłów. Dojazd do DK32 odbywa się poprzez obecną drogę krajową nr 5. Sytuacja zmieni się dopiero za trzy miesiące.

- Oddanie do ruchu drugiego pasa planowane jest na koniec czerwca – zapowiada Jan Krynicki, rzecznik GDDKIA.

Przypominamy, ze wykonawcą prac jest tu włoskie konsorcjum, z firmą TOTO jako liderem. Ostatnio GDDKIA informowała, że na firmę Toto Costruzioni Generali realizującą 2 kontrakty o wartości ok. 1,05 mld zł, na łączną długość 29 km tras, jest uprawniona do wyegzekwowania 22 mln zł kar umownych, w tym 0,4 mln zł z tytułu niezgłoszenia podwykonawców lub usługodawców bądź poddostawców. Mowa jest o dwóch zadaniach: S5 Poznań (Głuchowo A2) – Wronczyn oraz S61 Ostrów Mazowiecka - obwodnica Augustowa odc. Łomża Zachód – Kolno. Miejmy nadzieję, że i tu nie dojdzie do podobnego scenariusza jak w przypadku firmy Salini, z którym GDDKIA zerwała umowy na A1 i S3. 

Kryzys na budowie autostrady A1 – obwodnicy Częstochowy. Po Salinim została połowa prac

Do pełnego domknięcia ekspresówki Wrocław - Poznań brakuje jeszcze około 35 km z Wronczyna do Radomicka. Kiedy więc pojedziemy całą ekspresową S5? Okazuje się, że nie wcześniej niż pod koniec roku, bo wtedy zakończy się budowa pozostałych odcinków tj. Wronczyn - Kościan- Radomicko. Ich otwarcie drogowcy zaplanowali na IV kwartał br.

 

Mapa przebiegu drogi S5 Wronczyn - RadomickaMapa przebiegu drogi S5 Wronczyn - Radomicka. Źródło: conadrogach.pl

 

 

W budowie pozostają jeszcze wszystkie odcinki w woj. kujawsko-pomorskim. Tegoroczne terminy oddania znacznej części z nich do ruchu są niestety nierealne. Pisaliśmy o tym więcej:

Co z budową drogi S5? Zagrożone trzy odcinki w kujawsko-pomorskim

 

Droga ekspresowa S5 docelowo połączy Nowe Marzy (A1), Bydgoszcz, Poznań (A2) i Wrocław (A8) oraz zapewni sprawną komunikację pomiędzy województwami dolnośląskim, wielkopolskim i kujawsko-pomorskim. 

 

 

 

ZOBACZ PODOBNE

KOMENTARZE

Stanger
2019-04-12 19:36
...ale za to nie wpuścimy ruskiego żaglowca do Gdyni -jest sukces !~!!! ura,ura ura !!
Gargamel60
2019-03-20 14:22
Banki dają pieniądze i wskazują kto ma wygrać. Jak się buduje kapitalizm bez kapitału to tak to wygląda
Zen
2019-03-20 08:18
Tak buduja Włosi, pamiętajcie o tym zanim zaczną ponownie budować w Polsce. We Włoszech oddano do użytku ostatni fragment autostrady A3 Salerno-Reggio Calabria. Budowa rozpoczęła się w 1961 roku, czyli 55 lat temu. Inwestycja kosztowała 7,4 miliarda euro. 22 grudnia 2016 odbyło się zakończenie prac budowlanych. W ceremonii oddania drogi wziął udział premier Włoch. Łączna długość Salerno-Reggio Calabria wynosi 494 kilometry. Liczne spory z wykonawcami i masa nieprawidłowości podczas budowy to efekt opóźnień. Autostrada od lata była obiektem drwin i żartów mediów ze względu na ciągle wydłużający się termin oddania. Kiedy premier zapowiedział zakończenie prac na 22 grudnia 2016, spotkał się z salwą śmiechu ze strony dziennikarzy. Włoski kardynał Renato Martino określił autostradę mianem „drogi krzyżowej”.
xl
2019-03-19 18:03
brak słów
Arek
2019-03-18 18:58
Jak gdaka zapowiada, że w czerwcu odda to może TOTi coś pokopie
ccc
2019-03-18 14:56
Wznnowiły prace włoski firmy?

TWÓJ KOMENTARZ

Twój podpis:
Twój komentarz: