Otwarcie S1 Przybędza – Milówka przełożone na 2025 rok
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2024-04-11
Zaawansowanie prac na 8,5-kilometrowym odcinku drogi ekspresowej S1 Przybędza – Milówka przekroczyło 75 procent. Ku zakończeniu zmierzają prace mostowe, których zaawansowanie wynosi ponad 95 procent. Na większości obiektów mostowych pozostały już tylko prace wykończeniowe i zamontowanie wyposażenia. Wykonawca niebawem ruszy z betonowaniem ostatniej obudowy tunelu w masywie Białożyński Groń – tak w skrócie można ocenić stan prac na budowie S1.
W 2024 roku może ruszyć budowa ponad 500 km nowych dróg
Na odcinku S1 Przybędza - Milówka o długości 8,53 km drogowy odcinek trasy głównej ma 4,95 km długości, w tym droga dwujezdniowa – 2,30 km, a droga jednojezdniowa – 2,65 km. Inwestycja zakłada budowę dwóch tuneli: tunel drogowy w masywie Barania o dług. ok. 830 m i tunel drogowy w masywie Białożyński Groń o dług. ok. 1000 m. Ekspresówka będzie biegła też mostami i estakadami, w tym obiektem nad ul. Zielona Góra i ul. Zielona o długości około 940 m.
S1 Przybędza Milówka km 31+600 EST-2 estakada ul. Turystyczna
Zdjęcia: GDDKIA
Prace mostowe zmierzają już ku końcowi, ich zaawansowanie wynosi ponad 95 procent. Na większości obiektów mostowych pozostały już tylko prace wykończeniowe i zamontowanie wyposażenia.
Jak zapowiadają drogowcy, niebawem rozpocznie się betonowanie ostatniej obudowy zasadniczej tunelu w masywie Białożyński Groń w nawie prowadzącej jezdnię w kierunku Żywca.
W pierwszym tunelu w masywie Barania o długości ok. 830 m, w obu nawach, wykonawca skoczył już betonowanie obudowy wewnątrz tunelu. Trwają roboty związane z wykonywaniem kap chodnikowych. Tu do zakończenia prac budowalnych pozostanie wykonanie konstrukcji jezdni z betonu nawierzchniowego oraz montaż wyposażenia tunelu. Zaawansowanie prac w obu tunelach to ponad 65 procent.
S1 Przybędza Milówka - przejazd szalunku do budowy obudowy tunelu
Zdjęcia: GDDKIA
- Jesteśmy także blisko osiągnięcia 70-procentowego zaawansowania przy pracach drogowych. (…) Z prac drogowych do wykonania pozostało ok. 50 proc. zakresu na trasie głównej nawierzchni na odcinku dwujezdniowym, blisko 64 procent na odcinku jednojezdniowym oraz nawierzchnia asfaltowa na węźle Przybędza i węźle Milówka. Całość prac asfaltowych zakończy wykonanie warstwy ścieralnej „SMA” na całym odcinku drogowym – informuje katowicki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
S1 Przybędza Milówka. Węzeł Milówka
Zdjęcia: GDDKIA
Pierwotny termin zakończenia budowy trasy S1 przypadający na sierpień 2023 r. przepadł już dawno. Okazuje się, że mimo wcześniejszych zapowiedzi nie uda się też otworzyć odcinka w tym roku. - W związku z licznymi okolicznościami, jakie napotkały wykonawcę w trakcie robót, przełożono go na 2025 rok – podała GDDKIA.
Wykonawcą prac o wartości prawie 1,4 mld zł jest konsorcjum Mirbud (lider), Kobylarnia i Zrzeszenie Budowlane Interbudmontaż.
Na budowie S1 Oświęcim – Dankowice wykonano ponad 60 procent prac. Kiedy otwarcie S1?
Mapa przebiegu S1 Przybędza - Milówka, obwodnicy Węgierskiej Górki
Mapa: GDDKIA
W realizacji jest aktualnie 55 km drogi ekspresowej S1 w woj. śląskim. To odcinki Podwarpie - Dąbrowa Górnicza (niemal 7 km), Mysłowice Kosztowy - Bielsko-Biała (cztery zadania, w sumie prawie 40 km) oraz Przybędza - Milówka (obejście Węgierskiej Górki, 8,5 km). Wartość tych inwestycji przekracza 4 mld zł.
Mapa: GDDKIA
S1 Pyrzowice - Zwardoń jest elementem VI korytarza Transeuropejskiej Sieci Transportowej, łączącej kraje basenu Morza Bałtyckiego z krajami Europy Południowej. Biegnie od autostrady A1 w Pyrzowicach do granicy ze Słowacją w Zwardoniu. Jej słowackim przedłużeniem jest autostrada D3 relacji Żylina - Skalité. Trasa liczy 148 km, przy czym częściowo jest drogą ekspresową, a częściowo ma klasę GP (główna ruchu przyspieszonego).