Parlament Europejski popiera budowę trasy via Carpatia
- A.K.
- conadrogach.pl, MIB
- 2016-11-03
– Raport posła Tomasza Poręby jest wielkim sukcesem i ważnym wydarzeniem dla Polski, które pozwoli skutecznie aplikować o środki Unii Europejskiej na stworzenie w Polsce rusztu komunikacyjnego połączeń drogowych i kolejowych. Kontynuujemy budowę tej sieci, skierowaliśmy do realizacji ostatnie brakujące odcinki autostrady A1, drogi S3 i S61 Via Baltica – zaznaczył minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
W przyjętym dokumencie Parlament Europejski apeluje do Komisji i państw członkowskich o zajęcie się pilną potrzebą wzmocnienia infrastruktury drogowej wzdłuż wschodniej granicy UE, od Estonii po Grecję.
Według PE działania takie powinny opierać się m.in. na realizacji projektu Via Carpatia, który należy w całości włączyć do sieci bazowej TEN-T, aby zapewnić mu finansowanie ze środków UE. PE zachęca też państwa członkowskie do finansowania tego projektu z wykorzystaniem wszystkich możliwych instrumentów finansowych, np. „Łącząc Europę” czy Europejskiego Funduszu na rzecz Inwestycji Strategicznych.
Via Carpatia to kluczowy transeuropejski korytarz transportowy, który może stać się nowym połączeniem Europy północnej i południowej, integrującym systemy transportowe Litwy, Polski, Słowacji, Węgier, Rumunii, Bułgarii i Grecji, a w przyszłości także Turcji i Ukrainy.
W raporcie podkreślono również konieczność realizacji innych projektów poprawiających skomunikowanie krajów wschodniej części UE, m.in. drogi Via Baltica i szlaku kolejowego Rail Baltica, pierwszego połączenia kolejowo-drogowego na linii Wschód-Zachód.
Via Baltica to fragment drogi międzynarodowej E67, która biegnie z Polski przez Litwę i Łotwę do Estonii. Pełni ona rolę najważniejszego połączenia drogowego pomiędzy krajami bałtyckimi. Via Baltica wraz z Rail Baltica jest elementem transeuropejskiego korytarza transportowego. Obydwa projekty zostały zakwalifikowane do sieci bazowej TEN-T.