1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Parlament Europejski popiera budowę trasy via Carpatia

Parlament Europejski popiera budowę trasy via Carpatia

  1. A.K.
  2. conadrogach.pl, MIB
  3. 2016-11-03
Parlament Europejski popiera budowę trasy via Carpatia
Via Carpatia to kluczowy transeuropejski korytarz transportowy, który może stać się nowym połączeniem Europy północnej i południowej, integrującym systemy transportowe Litwy, Polski, Słowacji, Węgier, Rumunii, Bułgarii i Grecji, a w przyszłości także Turcji i Ukrainy. Parlament Europejski popiera jego budowę. Mapa: MIB
Parlament Europejski zdecydowaną większością głosów przyjął rezolucję autorstwa europosła Tomasza Poręby w sprawie usprawnienia połączeń i poprawy dostępności infrastruktury transportowej w Europie Środkowo-Wschodniej, w tym budowy drogi via Carpatia (droga ekspresowa S19).

– Raport posła Tomasza Poręby jest wielkim sukcesem i ważnym wydarzeniem dla Polski, które pozwoli skutecznie aplikować o środki Unii Europejskiej na stworzenie w Polsce rusztu komunikacyjnego połączeń drogowych i kolejowych. Kontynuujemy budowę tej sieci, skierowaliśmy do realizacji ostatnie brakujące odcinki autostrady A1, drogi S3 i S61 Via Baltica – zaznaczył minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

W przyjętym dokumencie Parlament Europejski apeluje do Komisji i państw członkowskich o zajęcie się pilną potrzebą wzmocnienia infrastruktury drogowej wzdłuż wschodniej granicy UE, od Estonii po Grecję.

Według PE działania takie powinny opierać się m.in. na realizacji projektu Via Carpatia, który należy w całości włączyć do sieci bazowej TEN-T, aby zapewnić mu finansowanie ze środków UE. PE zachęca też państwa członkowskie do finansowania tego projektu z wykorzystaniem wszystkich możliwych instrumentów finansowych, np. „Łącząc Europę” czy Europejskiego Funduszu na rzecz Inwestycji Strategicznych.

Via Carpatia to kluczowy transeuropejski korytarz transportowy, który może stać się nowym połączeniem Europy północnej i południowej, integrującym systemy transportowe Litwy, Polski, Słowacji, Węgier, Rumunii, Bułgarii i Grecji, a w przyszłości także Turcji i Ukrainy.

W raporcie podkreślono również konieczność realizacji innych projektów poprawiających skomunikowanie krajów wschodniej części UE, m.in. drogi Via Baltica i szlaku kolejowego Rail Baltica, pierwszego połączenia kolejowo-drogowego na linii Wschód-Zachód.

Via Baltica to fragment drogi międzynarodowej E67, która biegnie z Polski przez Litwę i Łotwę do Estonii. Pełni ona rolę najważniejszego połączenia drogowego pomiędzy krajami bałtyckimi. Via Baltica wraz z Rail Baltica jest elementem transeuropejskiego korytarza transportowego. Obydwa projekty zostały zakwalifikowane do sieci bazowej TEN-T.

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze S19