Pierwsze kilometry nowej autostrady A1 Tuszyn - Częstochowa
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2020-08-26
Po oddaniu 5 km odcinka Radomsko – granica województw kierowcy będą mieli do dyspozycji, podobnie jak dotychczas, układ 2+1, to znaczy dwa pasy ruchu w jednym kierunku i jeden w przeciwnym. Jest to konieczne, aby zakończyć prace przy nowej jezdni związane z odwodnieniem, ekranami i barierami. Wówczas będzie możliwe wprowadzenie ruchu w układzie 2+2. Powinno to nastąpić na przełomie roku. Po odcinku Tuszyn - Piotrków Trybunalski zmiany zostaną wprowadzone pomiędzy Kamieńskiem i Radomskiem.
- Na przełomie sierpnia i września kierowcy wjadą na kolejny 12-kilometrowy fragment od Tuszyna do Piotrkowa Trybunalskiego, a przed końcem roku ruch prowadził będzie po nowej nawierzchni betonowej na co najmniej czterech z pięciu odcinków – obiecują drogowcy.
Budowa autostrady A1 Tuszyn – Częstochowa nadal trwa, a termin jej realizacji to 2022 rok. Docelowo mają być po trzy pasy w każdą stronę. Do końca tego roku celem jest przełożone ruchu na całym ciągu A1 od Tuszyna do Częstochowy. W sumie to ponad 80 km nowej jezdni na wszystkich pięciu odcinkach.
Na A1 autostradowej obwodnicy Częstochowy roboty jeszcze potrwają
Budowa autostrady A1 Tuszyn - Częstochowa w podziale na odcinki:
Województwo śląskie
A1 od granicy województwa śląskiego do Częstochowa Północ (bez węzła)
Minęło półtora roku od czasu rozpoczęcia robót budowalnych na tym prawie 17-kilometrowym odcinku. Wykonawca prowadzi prace w pełnym zakresie.
Do końca lipca na trasie głównej autostrady A1 zrealizowano około 7,5 km nawierzchni jezdni z betonu cementowego. Roboty te były realizowane od strony granicy województw łódzkiego i śląskiego na wschodniej jezdni budowanej autostrady do okolic Kruszyny (km 406+100). Te prace zakończono 25 lipca 2020 roku. Kolejny odcinek nawierzchni ma swój początek na węźle Mykanów i będzie realizowany w kierunku Łodzi na jezdni zachodniej, która docelowo będzie prowadziła ruch pojazdów do Częstochowy. Do końca lipca ułożono ok. 110 tysięcy m2 nawierzchni. Zakończenie tych robót powinno nastąpić pod koniec III kwartału 2020.
Na drodze lokalnej nr DL-07 zlokalizowanej po wschodniej stronie autostrady A1 trwają prace związane z wykonaniem wykopów i nasypów. Prowadzone są również na niej roboty mostowe, wykonane są fundamenty oraz konstrukcja obiektów.
W lipcu wykonano nawierzchnię z asfaltu lanego na wiaduktach drogowych WD-348 w Łochyni i WD-351 w ciągu drogi powiatowej nr DP-1059S, łączącej Mykanów i Kościelec. W ostatnich dniach udostępniono kierowcom rondo wraz z wiaduktem na węźle Mykanów. Oznacza to, że ruch drogowy relacji Mykanów-Kościelec prowadzony będzie nad autostradą, po nowym wiadukcie zlokalizowanym w ciągu drogi powiatowej nr 1059S z wykorzystaniem ronda, które powstało po wschodniej stronie DK1, w rejonie budowanego węzła Mykanów.
W związku z tym, kierowcy udający się w kierunku Mykanowa i Kościelca będą poruszać się po rondzie oraz nowo oddanym wiadukcie. Tym samym zostanie zamknięty, dotychczas czynny, bezpośredni zjazd z DK1 w kierunku Mykanowa.
W lipcu realizowano prace przy ustrojach nośnych dwóch przejść dla dużych zwierząt, zlokalizowanych w pobliżu Wikłowa, a jedno przejście - nr PZ-340a wykonano w całości. Na 19 obiektach mostowych zakończono już budowę konstrukcji nośnej. Rozpoczęto nich wyposażanie i prace wykończeniowe.
A2 Warszawa - Mińsk Maz. - nowa autostrada na mapie Polski
Mapa autostrady A1 w podziale na odcinki i wykonawców prac. Mapa: GDDKIA
Województwo łódzkie
A1 Tuszyn - Piotrków Trybunalski Południe – odcinek A
W przypadku odcinka "A" prace na jezdni zachodniej są de facto zakończone i dotyczy to ponad 12 z blisko 16 km, jakie ma cały odcinek. Prace w zależności od potrzeb wykonywane były również nocą – na przykład przy budowie nowych wiaduktów.
A1 Piotrków Trybunalski Południe - Kamieńsk – odcinek B
Jest to odcinek na który umowę podpisano najpóźniej i w związku z tym zaawansowanie prac, mimo, że zgodne z harmonogramem, jest najmniejsze. Planowane oddanie do ruchu całego odcinka, to przełom 2022 i 2023 roku. Od II połowy lipca br. prace mogą być realizowane bez żadnych ograniczeń. Wojewoda wydał tzw. zamienny ZRID, czyli decyzję umożliwiającą budowę drogi z uwzględnieniem wszystkich zmian w zoptymalizowanym projekcie. To oznacza, że na tym ostatnim (i najdłuższym, bo liczącym ponad 24 km) z czterech łódzkich odcinków realizacyjnych, autostrady A1 nie ma już żadnych barier formalnych i prace idą pełną parą.
A1 Kamieńsk – Radomsko - odcinek C
Na odc. "C", na jezdni wschodniej, prace zaawansowane są w 80%, przy czym w tym przypadku chodzi o ponad 15 kilometrów z blisko 17-tu, jakie liczy całość.
Autostrada A1 Tuszyn - Częstochowa, przełożenie ruchu na nową jezdnię Radomsko - granica województw. Zdjęcia: GDDKIA
A1 Radomsko - granica województwa łódzkiego i śląskiego - odcinek D
Postęp prac na odcinku "D" budowanej autostrady A1 (Radomsko - granica województwa śląskiego) pozwolił, by po nowej jezdni pojechały pierwsze samochody. W południe ruch został przełożony na jezdnię wschodnią. Dotyczy to fragmentu trasy między DK 42 w Radomsku i mostami na Warcie. Warto dodać, że cały odcinek kontraktowy liczy zaledwie 7 kilometrów.