Piesi mają nowe kładki nad Zakopianką (DK7)
- conadrogach.pl
- GDDKiA
- 2017-10-30
Obydwie kładki dla pieszych powstały w ramach Programu Likwidacji Miejsc Niebezpiecznych. Koszt budowy wyniósł 4 mln 217 203 zł dla kładki w Głogoczowie oraz 3 mln 645 tys. 440 zł dla kładki w Jaworniku.
Kładka w Głogoczowie, o rozpiętości teoretycznej ( odległości pomiędzy podporami ) 43,34 m ma 71,25 m długości i 10,50 m szerokości całkowitej. Konstrukcję nośną stanowi tu łuk stalowy. Do łuku w dwóch miejscach, na wieszakach stalowych podwieszony jest pomost. Przyczółki posadowione są na 18 palach o średnicy 1,20 m i głębokości 11 metrów ze względu na słabe grunty. Oprócz wejścia schodami można korzystać z wind, które są po obydwu stronach kładki.
Kładka w Jaworniku ma konstrukcję belkową, długość całkowitą 52,31 m i szerokości 10,12 m. Przyczółki posadowione są na 26 palach żelbetowych o średnicy 1 metr każdy i na 13 metrów wgłębi terenu. Oprócz schodów ma windy po obydwu stronach. Ustrój nośny obiektu stanowią dwie blachownice stalowe o wysokości 160 cm każda, a pomost płyta żelbetowa umieszczona jest pomiędzy tymi blachownicami. Istniejące w pobliżu przejście dla pieszych zostanie zlikwidowane.
Zdjęcia: GDDKIA
Drogą krajową nr 7 od Głogoczowa do Myślenic wg. Generalnego Pomiaru Ruchu z 2015 r. porusza średnio ponad 30 tys. pojazdów na dobę.
- Zważywszy, że w 2010 r. wg analogicznego pomiaru było tych pojazdów ponad 27 tys. widać, że ruch na tym odcinku Zakopianki ma tendencję rosnącą i zwiększył się o 3 tys. pojazdów na dobę w ciągu 5 lat. Tereny położone na południe od Krakowa są nadal atrakcyjne lokalizacyjnie dla osób, które chcą zamieszkać pod miastem, w związku z tym gęstość zabudowy i ilość mieszkańców podkrakowskich miejscowości wzrasta z roku na rok. W konsekwencji wzrasta także codzienny ruch związany z dojazdami do pracy i szkół. By zapewnić bezpieczeństwo pieszych konieczna jest budowa bezpiecznych przejść przez tą ruchliwą drogę – argumentują drogowcy.
Podobne, bezkolizyjne przejścia kładkami nad Zakopianką funkcjonują teraz w: Gaju, Mogilanach, Głogoczowie, dwie w Jaworniku oraz wiadukt w Mogilanach. Pod koniec 2017 r. dołączy jeszcze budowana druga kładka w Głogoczowie. W trakcie opracowania są koncepcje programowe na wiaduktu w Gaju ( skrzyżowanie ulic : Widokowej i Zadziele ) oraz podziemne przejście Libertowie. Od decyzji środowiskowej wydanej przez wójta Mogilan 19 września 2017 r. dla budowy wiaduktu w Gaju odwołał się jeden mieszkaniec. Procedura trwa w Kolegium Odwoławczym, w Krakowie.
Idea kładek na drodze krajowej nr 7 ( Zakopiance ) powstała w roku 2008 i prace projektowe dla wszystkich kładek rozpoczęły się w roku 2008. Zabiegali o nie mieszkańcy i samorządy.
- Pierwsza z kładek powstała w Mogilanach, w 2009 r. Została oddana do użytkowania 16 września 2009 r.
- Kładka w Jaworniku ( km 692+200 )– oddana została do użytkowania w lutym 2015 r.
- Kładka w Gaju ( km 677+480 ) – oddana do użytkowania w grudniu 2015 r.
- Kładka w km 691+220 ( Jawornik II ) oddanie do użytkowania w październiku 2017 r.
- Kładka w km 684+720 ( Głogoczów I ) - oddanie do użytkowania w październiku 2017 r.
- Kadka w km 685+650 ( Głogoczów II )– oddanie do użytkowania w grudniu 2017 r.