Ponad 1.4 mld zł za budowę krótkiego odcinka S19 Lutcza – Domaradz
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2023-11-07
Kto i za ile wybuduje S19 Lutcza - Domaradz?
Poznaliśmy wykonawcę drogi ekspresowej S19 Lutcza – Domaradz. Realizacja 6,4 kilometrowego fragmentu trasy Via Carpatia wyniesie prawie 1,42 mld zł.
- Spośród sześciu ofert jakie wpłynęły w przetargu na realizacje drogi S19 pomiędzy węzłami Lutcza i Domaradz wybraliśmy najkorzystniejszą. Złożyła ją firma Kolin Insaat Turizm Sanayi ve Ticaret, wyceniając realizację inwestycji na 1 416 239 220 zł – poinformował rzeszowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Zadanie obejmuje ok. 6,4 km ekspresowej trasy S19 o przekroju dwujezdniowym po dwa pasy ruchu w obu kierunkach wraz z pasem awaryjnym. W ciągu odcinka powstanie węzeł drogowy Domaradz na połączeniu z drogą wojewódzką nr 886. Powstanie również tymczasowy łącznik z drogą krajową nr 19 w miejscowości Lutcza. Jest on wynikiem etapowania budowy S19 między Jawornikiem a Domaradzem i podziałem na dwa odcinki realizacyjne: Jawornik – Lutcza i Lutcza – Domaradz. Docelowo, po wybudowaniu odcinka Jawornik – Lutcza, droga ekspresowa S19 nie będzie łączyła się z DK19 w Lutczy.
Nowa ekspresowa S19 na Podkarpaciu, Lubelszczyźnie i Podlasiu
Tak wysokie koszty budowy krótkiego odcinka drogowcy tłumaczą poprowadzeniem trasy po zróżnicowanym wysokościowo terenie ze skomplikowaną budową geologiczną jakim są Karpaty Zewnętrzne (zwane też Karpatami fliszowymi). Zaznaczają, że inwestycję z perspektywy realizacyjnej należy traktować jako skomplikowaną i wymagającą.
Trudny teren będzie wymagał budowy obiektów mostowych i tunelu. To właśnie budowa dwunawowego tunelu pod górą Hyb o długości około 990 m ma być największym wyzwaniem. W ciągu trasy głównej powstaną też: estakada, trzy mosty, pięć wiaduktów drogowych, przejście górne dla średnich zwierząt, a także szereg obiektów w ciągu dodatkowych jezdni. Powstanie również Obwód Drogowy w Domaradzu. Jego częścią będzie Centrum Zarządzania Tunelami obsługujące tunele wybudowane w ciągu drogi ekspresowej S19 w województwie podkarpackim. Na potrzeby akcji ratunkowych wykonane zostaną także dwa całodobowe lądowiska dla śmigłowców LPR. Ponadto droga zostanie wyposażona w urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz ochrony środowiska.
- Przy braku odwołań od rozstrzygnięcia i po zakończeniu kontroli uprzedniej Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, możliwe będzie podpisanie umowy z wykonawcą. Planujemy, że prace projektowe i roboty budowlane zostaną ukończone w ciągu 53 miesięcy od daty podpisania umowy – zaznaczają drogowcy.
S19 Lutcza – Domaradz to przedostatni odcinek trasy Via Carpatia na Podkarpaciu, na realizację którego GDDKIA szuka wykonawcy. W fazie przetargowej jest jeszcze 11,6 km odcinek Jawornik – Lutcza.
Mapa stanu realizacji drogi ekspresowej S19 w woj. podkarpackim
Mapa: GDDKIA
Plac budowy S19 Miejsce Piastowe – Dukla w rękach wykonawcy
W woj. podkarpackim S19 będzie miała docelowo długość ok. 169 km. W użytkowaniu są już wszystkie odcinki na północ od Rzeszowa tj. 81,8 km trasy Lasy Janowskie (granica z woj. lubelskim) – Rzeszów Południe. W realizacji, na różnym etapie prac, są odcinki na południe od Rzeszowa o łącznej długości ok. 73 km (w budowie: Rzeszów Południe – Babica, Babica – Jawornik, Krosno – Miejsce Piastowe i Miejsce Piastowe – Dukla, na etapie uzyskiwania decyzji ZRID: dobudowa drugiej jezdni Sokołów Małopolski Płn. – Jasionka oraz przed złożeniem wniosku o ZRID: Domaradz – Krosno, Dukla – Barwinek).
Via Carpatia to korytarz transportowy łączący Europę Północną i Południową. Na terenie Polski trasa będzie miała około 700 km długości. W skład szlaku drogowego Via Carpatia wchodzą odcinki dróg ekspresowych S61, S16 i S19 przebiegające przez teren pięciu województw - podlaskiego, warmińsko-mazurskiego, mazowieckiego, lubelskiego i podkarpackiego.