Ponad 140 mln zł na zachodniopomorskie drogi wojewódzkie

Cały ubiegłoroczny budżet inwestycyjny na zadania realizowane na zachodniopomorskich drogach wojewódzkich wyniósł blisko 111 milionów złotych. Na bieżące utrzymanie dróg wydano dodatkowo ponad 31 mln złotych. W 2014 roku Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich zakończy 6 ostatnich inwestycji prowadzonych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2007-2013.

Spośród czterech przebudów rozpoczętych w 2012 r., w ubiegłym roku zakończono jedną, co może świadczyć o trudnej sytuacji finansowej firm zajmujących się budownictwem drogowym w Polsce.

Wśród inwestycji realizowanych w ramach RPO w 2013 roku zakończyła się duża przebudowa 7,5 - kilometrowego odcinka drogi wojewódzkiej nr 114 (DW114) Trzebież-Police od miejscowości Police do Uniemyśla. Projekt przewidywał wykonanie wzmocnienia istniejącej nawierzchni, przebudowę skrzyżowań i budowę ronda zlokalizowanego na wschodnich obrzeżach Polic.

Ze względu na budowę ronda, rozebrano stary most nad kanałem rzeki Łarpia. Nowy obiekt, który powstał w jego miejscu został poszerzony. Drugi most, zlokalizowany nad Kanałem Zrzutowym Zakładów Chemicznych Police został wzmocniony dodatkową płytą żelbetową, którą wykonano na istniejącej płycie mostu. Przebudowano również obiekt mostowy nad rzeką Gunicą. Droga wojewódzka nr 114 prowadzi z podszczecińskich Polic do dwóch znanych miejscowości wypoczynkowych nad Zalewem Szczecińskim – Trzebieży i Nowego Warpna. Wykonawcą robót budowlanych, które kosztowały 18,06 mln zł był Budimex SA.

Pozostałe trzy rozpoczęte w 2012 r. inwestycje czyli 6,5-kilometrowy odcinek drogi wojewódzkiej nr 163 Glinki – Wałcz oraz dwie obwodnice : obwodnica Darłowa (0,5 km) i obwodnica Gościna (2,8 km) zakończą się w tym roku. Podobnie jak rozpoczęte w minionym roku przebudowy trzech kolejnych odcinków - drogi wojewódzkiej nr 203 Koszalin-Darłowo na odcinku Iwięcino- Dąbki (11,4 km), drogi nr 167 na 12-kilometrowym odcinku od Koszalina do zjazdu do Zegrza Pomorskiego oraz drogi nr 114 na odcinku Trzebież-Uniemyśl wraz z fragmentem tej drogi w samych Policach ( ulica Kościuszki od ulicy Wiejskiej do Grunwaldzkiej). Przebudowywane odcinki DW nr 114 mają łącznie 3,5 kilometra długości.

Zgodnie z planem koniec przebudowy DW203 na odcinku Iwięcino- Dąbki zaplanowano na połowę czerwca 2014 r. Realizowana przez Budimex SA przebudowa DW114 ma zakończyć się do 30 września, a przebudowa odcinka DW167, której wykonawcą jest szwedzka firma Skanska do 15 listopada.

Realizowane obecnie inwestycje mają dla regionu znaczenie gospodarcze i turystyczne. Droga wojewódzka nr 163, która wiedzie z Kołobrzegu do Wałcza jest jedną z ważniejszych dróg tej klasy w regionie, której znaczenie rośnie w sezonie letnim, gdy odciąża drogę krajową nr 11. Projekt obejmuje przebudowę blisko 6,5-kilometrowego odcinka Czaplinek-Wałcz, kończącego się przed skrzyżowaniem z drogą krajową nr 10 w Wałczu. Projekt zakłada między innymi przebudowę istniejącego mostu na rzece Kłębowiance, przepustów oraz likwidację dwóch przejazdów na nieczynnej już linii kolejowej. Wartość zadania to ponad 16 milionów złotych.

Północna obwodnica Darłowa z nowym mostem na Wieprzy umożliwi natomiast eliminację ruchu tranzytowego z centrum miasta. Chociaż nowo budowany odcinek jest krótki, ma zaledwie 0,5 km, koszt inwestycji jest wysoki z powodu budowy nowego mostu łukowego na Wieprzy. Wartość kosztorysowa tej inwestycji to ponad 18,5 mln złotych. Budowa powinna zakończyć się do 30 maja przyszłego roku.

Obwodnica Gościna jest natomiast inwestycją, z którą w ubiegłym roku było najwięcej problemów. W połowie roku budowa została przerwana po ogłoszeniu przez Sąd Gospodarczy upadłości wykonawcy - firmy POL-DRÓG Człuchów. Sprawnie przeprowadzona inwentaryzacja budowy pozwoliła na ogłoszenie nowego przetargu, który wygrało Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych i Budowlanych INFRABUD z Koszalina. Koszt budowy odcinka o długości blisko 2,8 km zamknie się kwotą ponad 16,5 milionach złotych. Tak wysokie koszty wynikają między innymi z konieczności wymiany gruntów pod drogą, gdyż teren ten jest podmokły. Termin zakończenia prac budowlanych na obwodnicy Gościna upływa 30 sierpnia 2014 roku.

Koszt wszystkich inwestycji prowadzonych w tym roku ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego wyniesie blisko 68 mln zł.

Dofinansowanie unijne uzyskują też inwestycje prowadzone w ramach programu współpracy transgranicznej INTERREG IV A. W tym roku zakończono ostatnią z tych inwestycji, mianowicie przebudowę odcinka drogi wojewódzkiej nr 122 w miejscowości Żarczyn. Dotychczasowa droga znajdowała się w bardzo złym stanie technicznym i przebiegała przez miejscowość licznymi zakrętami. Projektant uprościł jej przebieg tak, że nowe odcinki przecięły starą drogę w kilku punktach. W ramach przebudowy droga zyskała nawierzchnię bitumiczną, zbudowano kanalizację deszczową, powstały nowe chodniki i ciągi pieszo-rowerowe. Zadbano o oświetlenie i elementy spowalniające ruch pojazdów. Podczas realizacji drugiego etapu tej inwestycji, obejmującego remont starego przebiegu drogi przez Żarczyn, zmodernizowano nawierzchnię, zbudowano nowe miejsca parkingowe, zatokę autobusową i miejsce do ważenia pojazdów. Całkowita długość przebudowanych odcinków wyniosła 1,8 kilometra, a wartość inwestycji – 5,5 mln zł.

Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich prowadził w tym roku również przebudowy dróg w ramach środków własnych. Na ten cel ZZDW przeznaczył 24,9 mln zł., za które zrealizowano 28 zadań. Wśród nich była między innymi przebudowa ulic Gorzowskiej w Barlinku i Kolejowej w Drawnie, gdzie po raz pierwszy zastosowano nawierzchnie gumowo-asfaltowe. Rozwiązanie to jest mniej kosztowne od montażu ekranów akustycznych i rozsądne z ekologicznego punktu widzenia gdyż do asfaltu wprowadza się dodatki gumowe z rozdrobnionych, zużytych opon samochodowych.

W Stargardzie Szczecińskim zakończono natomiast prace w ciągu drogi wojewódzkiej nr 106 Rzewnowo - Pyrzyce, która jest jedną z głównych dróg wjazdowych do miasta od strony Pyrzyc. Dzięki budowie nowego tunelu dla pieszych, poszerzono przejazd pod wiaduktem kolejowym. Tuż za wiaduktem przebudowano na rondo skrzyżowanie ulic Broniewskiego, Niepodległości i Różanej.

Rondo powstało również w Białogardzie na skrzyżowaniu dróg wojewódzkich nr 163 i 166. DW163 jest jedną z tras dojazdowych nad morze, wiodącą z Poznania do Kołobrzegu, natomiast DW166 to krótki łącznik tej drogi z drogą krajową nr 6, który kierowcy wybierają jadąc w stronę Koszalina. Kolejne ronda powstały w gminie Świerzno na skrzyżowaniu dróg wojewódzkich nr 103 i 105 i w Łobzie na skrzyżowaniu ulic Segala i Wojska Polskiego w ciągu drogi wojewódzkiej nr 151. Wśród przebudów znalazło się również skrzyżowanie ulic Drahimskiej z Polną w Czaplinku w ciągu drogi wojewódzkiej nr 163.  Dofinansowanie samorządów do wszystkich przebudów wyniosło w 2013 roku blisko 3 mln złotych.

W tym roku prowadzono także inwestycje z zakresu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego. Było to 37 zadań o wartości ponad 5,7 mln zł. Przy wsparciu samorządów powstały nowe chodniki, ciągi pieszo rowerowe, zatoki autobusowe i parkingi, między innymi w Czaplinku wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 177 i między Zapolicami i Rogoziną wzdłuż drogi nr 102. W dwóch miejscowościach Błotnie i Maszewie w powiecie goleniowskim wzdłuż drogi nr 106 powstały chodniki. Prawie kilometr ciągu pieszo-rowerowego zbudowano na trasie Zieleniewo – Przećmino, przy drodze wojewódzkiej nr 102 na terenie gminy Kołobrzeg. W 2013 roku gminy z całego województwa wydały na ten cel blisko 1,6 mln złotych.

ZOBACZ PODOBNE

TWÓJ KOMENTARZ

Twój podpis:
Twój komentarz: