Ponad 300 mln zł za przebudowę odcinka poniemieckiej autostrady A18
- Anka Kluba
- conadrogach.pl
- 2019-02-22
Przebudowa autostrady A18 przekładna była od kilkunastu lat. W listopadzie 2004 roku rozpoczęty został pierwszy etap dostosowywania drogi krajowej nr 18 do parametrów przyszłej autostrady A18. Do istniejącej drogi dobudowana została równoległa, jezdnia północna, którą oddano do użytku w roku 2006. Na drugi etap – rewitalizację poniemieckiej jezdni A18-ki musieliśmy czekać do dzisiaj.
Przebudowa jezdni południowej autostrady A18 Olszyna - Golnice podzielona została na kilka odcinków realizacyjnych:
- odcinek węzeł Olszyna do km 11,86 (ponad kilometr za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia),
- odcinek od km 11,86 (ponad kilometr za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia) do km 33,76 (blisko 4 km przed węzłem Iłowa),
- odcinek od km 33,76 (blisko 4 km przed węzłem Iłowa) - granica województwa,
- odcinek granica województwa - węzeł Golnice.
Mapa autostrady A18 Olszyna - Golnice w podziale na odcinki realizacyjne - przebudowa jezdni południowej. Mapa: GDDKIA
Prace realizowane będą etapami, z powodu różnego stopnia zaawansowania prac przygotowawczych. Oddawanie odcinków do ruchu planowane jest na lata 2021-2023.
Przebudowa autostrady A18 Olszyna - Golnice
Pierwszy przetarg został ogłoszony 6 grudnia 2018 r. Przedmiotem zamówienia jest wykonanie robót budowlanych na odc. od km 11,86 do km 33,76 pomiędzy węzłem Żary Zachód a węzłem Iłowa, wraz z budową Obwodu Utrzymania Autostrady (OUA), węzła autostradowego Żary w km 24,73 (przebudowa elementów istniejącego węzła typu "półkoniczyna"), obiektów inżynierskich ( 3 wiadukty, 3 przejścia dla zwierząt nad autostradą, 1 most, 1 przejście pod autostradą). W tym tygodniu poznaliśmy pięciu wykonawców zainteresowanych zadaniem.
- PORR S.A. - 329 506 224,27 zł;
- Budimex S.A. - 326 547 730,80 zł;
- Konsorcjum: Lider – Aldesa Construcciones Polska Sp. z o.o. Partner – Aldesa Construcciones S.A. - 332 333 872,20 zł;
- Strabag Infrastruktura Południe Sp. z o.o. - 308 206 498,88 zł;
- Konsorcjum: Lider - Berger Bau Polska Sp. z o.o., Partner - Berger Bau SE, Partner - Max Bögl Polska Sp. z o. o., Partner - Max Bögl Stiftung & Co. KG - 324 754 923,08 zł.
Obecnie trwa weryfikacja złożonych ofert. Po jej zakończeniu poznamy wykonawcę, z którym podpisana zostanie umowa na realizację zadania. - Przy ocenie ofert pod uwagę brane są również kryteria pozacenowe dotyczące jakości, organizacji i terminu realizacji – zaznaczają przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Droga krajowa nr 18 zlokalizowana jest w III drogowym transeuropejskim korytarzu transportowym – połączeniem międzynarodowym E36/40 na terytorium Polski. Korytarz ten łączy Ukrainę, Słowację i południową Polskę z Dreznem i Berlinem. Droga krajowa nr 18 zaliczana jest do głównych dróg w Polsce o znaczeniu przemysłowym i turystycznym. Łączy ona Autostradę A4 z przejściem granicznym w Olszynie. Starą drogę krajową nr 18, a obecnie jej nitkę południową, wybudowali Niemcy w latach 30. XX wieku.