• Facebook - conadrogach
Ponad 618 mln zł to najniższa oferta na budowę tunelu w Świnoujściu
Tunel drogowy w Świnoujściu połączy wyspy Uznam i Wolin, które rozdziela rzeka Świna. Jego budowa ma zakończyć się w 2021 roku. Zdjęcia: UM Świnoujście

Poznaliśmy oferty cenowe na zaprojektowanie i budowę tunelu w Świnoujściu, który połączy wyspy Uznam i Wolin. Najniższa oferta opiewa na ponad 618 mln zł. Tunel powinien powstać do końca 2021 roku.

- Łącznie w przetargu wpłynęły 4 oferty na kwoty od 618,58 do 825,86 milionów złotych. Najniższą cenę zaoferowało konsorcjum firm Toto S.p.A Costruzioni Generali i ICM S.p.A z Włoch. Wszyscy oferenci zaoferowali czas realizacji skrócony do 48 miesięcy. Złożone w postępowaniu oferty będą sprawdzane, po to aby wybrać ofertę najkorzystniejszą. Jeżeli nie będzie odwołań od wyboru wykonawcy, to podpisania umowy na realizację tunelu możemy spodziewać się pod koniec tego roku – informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Tunel drogowy w Świnoujściu - mapa przebiegu

Mapa przebiegu tunelu drogowego w Świnoujściu. Zdjęcia: GDDKIA

Stała przeprawa w Świnoujściu połączy wyspy Uznam i Wolin, które rozdziela rzeka Świna, która stanowi część toru wodnego do portu w Szczecinie. Obecnie komunikacja odbywa się przez przeprawy promowe, które nie zapewniają odpowiedniej przepustowości (co powoduje długi czas oczekiwania na prom) i są wrażliwe na zmienne warunki atmosferyczne.

Stałe połączenie będzie drogowym tunelem drążonym w korytarzu północnym (zgodnie z uzyskaną w 2010 roku decyzją środowiskową). Całkowita długość inwestycji wyniesie około 3,4 kilometra, w tym 1,44 kilometra jednorurowego tunelu, który zostanie wykonany w technologii tarczy drążonej TBM (ang. Tunnel Boring Machine). Średnica wewnętrzna tunelu będzie wynosić 12 metrów, zostanie w nim wykonana dwukierunkowa jezdnia z pasami ruchu o szerokości 3,5 m., poniżej jezdni powstanie również galeria ewakuacyjna.

ZOBACZ PODOBNE

KOMENTARZE

monter
2017-10-01 17:21
Dlaczego nie okazały most vide San Francisco:)
Zen
2017-09-08 22:34
To nie jest dobra wiadomość ze Włosi wybudują tunel, skoro S5 nie mogą wybudować od ponad 2 lat drogi, gdzie do zrobienia jest 16 km. Może zły dobór podwykonawców. A może za duże chęci włoskich firm, by łapać co się da, bo we Włoszech niewiele budują dróg. Ktoś ma wieści jakiej są jakości wybudowane drogi przez nich.Oby nie skończyło się jak z Chińczykami.
warszawiak
2017-09-08 13:11
Nie można porównywać kosztów budowy tunelu do kosztów budowy żadnej drogi na otwartym terenie. To po pierwsze. Po drugie, GDDKiA jest tylko inwestorem zastępczym, budowę finansuje miasto Świnoujście, a nie państwo (w 15%, a w 85% Unia). Ja od dawna pisałem, że stała przeprawa należy się Świnoujściu, jak psu buda i już wiele lat temu powinna powstać. Świnoujście należy do Polski od 72 lat i brak stałego połączenia z resztą kraju jest od dawna po prostu ogromną kompromitacją całego państwa. Co do meritum: należy jak najszybciej wybierać wykonawcę i podpisywać umowę, Niepokojące jest to, że najniższą ofertę dała firma budująca odcinek S5 Poznań-Wronczyn, gdzie jest już przynajmniej siedmiomiesięczne opóźnienie.
Oko
2017-09-08 11:41
Za te pieniądze można wybudować 25-30 km drogi ekspresowej z 3-4 węzłami.

TWÓJ KOMENTARZ

Twój podpis:
Twój komentarz: