Ponad 618 mln zł to najniższa oferta na budowę tunelu w Świnoujściu
- A.K.
- conadrogach.pl, GDDKiA
- 2017-09-08
- Łącznie w przetargu wpłynęły 4 oferty na kwoty od 618,58 do 825,86 milionów złotych. Najniższą cenę zaoferowało konsorcjum firm Toto S.p.A Costruzioni Generali i ICM S.p.A z Włoch. Wszyscy oferenci zaoferowali czas realizacji skrócony do 48 miesięcy. Złożone w postępowaniu oferty będą sprawdzane, po to aby wybrać ofertę najkorzystniejszą. Jeżeli nie będzie odwołań od wyboru wykonawcy, to podpisania umowy na realizację tunelu możemy spodziewać się pod koniec tego roku – informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Mapa przebiegu tunelu drogowego w Świnoujściu. Zdjęcia: GDDKIA
Stała przeprawa w Świnoujściu połączy wyspy Uznam i Wolin, które rozdziela rzeka Świna, która stanowi część toru wodnego do portu w Szczecinie. Obecnie komunikacja odbywa się przez przeprawy promowe, które nie zapewniają odpowiedniej przepustowości (co powoduje długi czas oczekiwania na prom) i są wrażliwe na zmienne warunki atmosferyczne.
Stałe połączenie będzie drogowym tunelem drążonym w korytarzu północnym (zgodnie z uzyskaną w 2010 roku decyzją środowiskową). Całkowita długość inwestycji wyniesie około 3,4 kilometra, w tym 1,44 kilometra jednorurowego tunelu, który zostanie wykonany w technologii tarczy drążonej TBM (ang. Tunnel Boring Machine). Średnica wewnętrzna tunelu będzie wynosić 12 metrów, zostanie w nim wykonana dwukierunkowa jezdnia z pasami ruchu o szerokości 3,5 m., poniżej jezdni powstanie również galeria ewakuacyjna.