Ponowna zmiana wykonawcy dla jednego z odcinków S10 Bydgoszcz – Toruń
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2022-11-29
Drogowcy dokonali ponownego wyboru oferty na realizację ostatniego odcinka S10 między węzłami Toruń Zachód i Toruń Południe. Przetarg trwa już ponad rok…
Zadanie obejmuje zaprojektowanie i budowę odcinka drogi ekspresowej S10 o długości 11,8 km między węzłami Toruń Zachód i Toruń Południe. W ramach inwestycji powstaną dwa nowe węzły: Toruń Podgórz i Toruń Czerniewice. Nowa trasa skróci i ułatwi dojazd do autostrady A1 dla kierowców jadących z Bydgoszczy, a także ułatwi dostęp do A1 kierowcom z Torunia.
Przypomnijmy, przetarg na realizację odcinka S10 Toruń Zachód – Toruń Południe ruszył jeszcze 16 lipca 2021 r. Oferty wykonawców poznaliśmy 13 września 2021 r. W postępowaniu złożono siedem ofert o wartości od ok. 300 do ok. 377 mln zł. Oferty oceniane były według kryterium: ceny (60 proc.), okresu gwarancji jakości (30 proc.) oraz terminu realizacji kontraktu (10 proc.).
Pierwszy wykonawca wyłoniony w postępowaniu przetargowym uchylił się jednak od podpisania umowy. W wyniku tego, 22 września br. GDDKIA wybrała firmę Polaqua. Z odwołania do KIO skorzystało konsorcjum Rubau i Poltores. Na skutek wyroku KIO z końcem października GDDKIA unieważniła swój wybór.
- W związku z orzeczeniem Krajowej Izby Odwoławczej (KIO) 31 października br. unieważniliśmy wybór najkorzystniejszej oferty na projekt i budowę drogi ekspresowej S10 Toruń Zachód - Toruń Południe. Po ponownej analizie, z uwzględnieniem wyroku KIO, wybraliśmy ofertę konsorcjum Rubau Polska (lider) i Poltores (partner) – poinformowała dzisiaj (29.11.2022 r.) Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Wartość wybranej oferty to prawie 340 mln zł , co stanowi ok. 84 proc. szacunków GDDKiA. Teraz pozostali oferenci, podobnie jak przy poprzednim wyborze, mają 10 dni na złożenie ewentualnych odwołań. Jeżeli nie wpłyną one w tym terminie, dokumentacja przetargowa trafi do standardowej kontroli Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych (UZP). Dopiero po jej zakończeniu i przedstawieniu przez wykonawcę gwarancji należytego wykonania robót, dojdzie do podpisania umowy.
Jest to ostatni z czterech przetargów na trasę S10 Bydgoszcz - Toruń. Pozostałe trzy postępowania zakończyły się podpisaniem umów. Nie był to łatwy przetarg, bo jak podkreślają drogowcy, w sprawie wszystkich czterech przetargów wpłynęło łącznie ponad 3200 zapytań od potencjalnych wykonawców.
Mapa drogi ekspresowej S10 Toruń - Bydgoszcz. Mapa: GDDKIA
Ogłoszenie czterech przetargów stało się możliwe dzięki zakończeniu trwającej od marca 2020 r. procedury rozpatrywania odwołań od wydanej decyzji środowiskowej. Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska (GDOŚ), decyzją z 4 czerwca 2021 r., wprowadził szereg zmian do wydanej przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Bydgoszczy decyzji środowiskowej z 24 lutego 2020 r. Szacunkowy dodatkowy koszt robót budowalnych wynikających z decyzji GDOŚ wynosi ponad 220 mln zł.
Początkowo trasa pomiędzy Bydgoszczą i Toruniem miała powstać w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Jednak w czerwcu 2020 r. Rada Ministrów zwiększyła limit wydatków przewidzianych na realizację Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.).
Droga ekspresowa S10 stanowi jedno z głównych połączeń drogowych Polski i jest elementem transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T. W docelowym kształcie S10 połączy Szczecin, Piłę, Bydgoszcz, Toruń, Płock, kończąc się na Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej. Tym samym w przyszłości będzie najszybszą drogą dojazdu ze Szczecina do Warszawy. Odcinek S10 Bydgoszcz - Toruń zlokalizowany jest w sercu województwa kujawsko-pomorskiego i połączy dwa największe jego miasta.