PORR wybuduje nową ekspresówkę w warmińsko-mazurskim?
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2020-02-04
To już drugie podejście GDDKIA do wyboru wykonawcy odcinka przyszłej trasy S16. Poprzednie postępowanie przetargowe zostało unieważnione, ponieważ cena najkorzystniejszej oferty przewyższyła kwotę, którą GDDKIA planowała przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia (niecałe 605 mln zł).
W drugim przetargu o realizację zadania ubiegało się siedmiu wykonawców. Najniższą cenę 619,5 mln zł zaproponowała firma Polbud-Pomorze Sp. z o.o., a najwyższą 869,6 mln zł firma Polaqua Sp. z o.o. Kosztorys GDDKiA to ok. 616,6 mln zł. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad po rozważeniu wszystkich kryteriów, za najlepszą uznała ofertę firmy PORR S.A. za kwotę 625 887 983,37 zł.
Jeśli dojdzie do podpisania umowy z firmą PORR to będzie ona miała 36 miesięcy na wywiązanie się z zadania. Do czasu realizacji robót nie wlicza się okresów zimowych (tj. od 15 grudnia do 15 marca).
- Jeśli nie będzie odwołań to po zakończeniu kontroli uprzedniej Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych będziemy mogli podpisać umowę. Według naszych szacunków może to nastąpić jeszcze w pierwszym kwartale tego roku – informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Realizacja odcinka Borki Wielkie – Mrągowo będzie kolejnym etapem rozbudowy drogi ekspresowej S16. Nowy odcinek drogi będzie miał długość około 16 km, w tym ok. 13 km w ciągu drogi ekspresowej S16. Przebiegać będzie w okolicach miejscowości Borki Wielkie, Sorkwity, Nowe Bagienice, Bagienice, Marcinkowo, a następnie ominie Mrągowo od strony południowo-zachodniej. Droga na odcinku S16 będzie miała przekrój dwujezdniowy, po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Dostęp do drogi ekspresowej będzie możliwy jedynie poprzez węzły drogowe. Przewiduje się również budowę urządzeń ochrony środowiska, w tym trzech przejść dla dużych zwierząt, budowę zabezpieczeń przeciwhałasowych (ekranów akustycznych) oraz wykonanie nasadzeń.
- Budowa nowej drogi skróci czas przejazdu między Olsztynem i Ełkiem oraz zwiększy bezpieczeństwo na drodze. Dzięki budowie obwodnicy z Mrągowa zostanie wyprowadzony ruch tranzytowy, który powoduje znaczną uciążliwość dla mieszkańców - wypadki, hałas, spaliny i wibracje – wyliczają drogowcy.
S16 Mrągowo – Orzysz – Ełk w przygotowaniu
Przypominamy, że trwają prace nad aktualizacja STEŚ i koncepcją programową dla budowy drogi ekspresowej S16 na odcinku Mrągowo - Orzysz – Ełk o dł. ok. 80 km.
Zadanie obejmuje wykonanie studium techniczno – ekonomiczno – środowiskowego i koncepcji programowej dla budowy drogi ekspresowej S16. W ramach tego zamówienia wykonawca ma zaktualizować materiały do decyzji środowiskowej obejmujące m.in. inwentaryzację przyrodniczą, ponowną analizę akustyczną i ocenę uwarunkowań bezpieczeństwa ruchu drogowego. Do zadań wykonawcy dokumentacji będzie też należało uzyskanie decyzji środowiskowej dla tej inwestycji oraz opracowanie rozwiązań drogowych i mostowych umożliwiających ogłoszenie przetargu na realizację inwestycji w systemie „projektuj i buduj”.
S16 to nie jest droga dla Mazur, to droga przez Mazury - apel o wstrzymanie prac
Trzeba jednak wspomnieć, że część mieszkańców regionu negatywnie ocenia proponowane korytarze przyszłej ekspresówki. Członkowie „Ratujmy Mazury” oraz samorządowcy z gmin zagrożonych inwestycją nie ustają w wysiłkach zmierzających do przeprowadzenia dyskusji i rzetelnych konsultacji społecznych, które pozwolą wspólnie wypracować możliwe rozwiązania dla inwestycji.