Poznań: Tunel na Czechosłowackiej służy kierowcom
- conadrogach.pl
- PIM Poznań
- 2017-01-17
Przebudowa układu komunikacyjnego w obrębie ul. Czechosłowackiej w Poznaniu obejmowała liczący niewiele ponad 1,1 km odcinek ulicy wraz z tunelem pod linią kolejową Poznań-Wrocław. Miasto wydało na nią ze swych środków budżetowych ok. 78 mln zł. Za realizację inwestycji odpowiedzialna była spółka Poznańskie Inwestycje Miejskie (PIM).
Wyłoniony w przetargu wykonawca - firma Strabag - m.in. zmienił konstrukcję jezdni, wykonał „cichą nawierzchnię” bitumiczną, nowe chodniki, ścieżki rowerowe, zatoki autobusowe, miejsca postojowe oraz sygnalizację świetlną. Ponadto przebudowane zostały skrzyżowania z ul. Świerkową i Modrzewiową oraz Łozową, wykonane nasadzenia zieleni na terenie całej przebudowywanej ulicy, wymienione zostało oświetlenie uliczne. Najważniejszą częścią inwestycji była budowa tunelu w ciągu ulicy Czechosłowackiej, na dojazdach do terenu leżącego pod torami kolejowymi.
Za wykonanie odcinka tunelu, leżącego bezpośrednio pod torami, na działkach będących w użytkowaniu PKP oraz za jego oświetlenie, odwodnienie, budowę zadaszonych wyjść na perony, a także za prace wykończeniowe i zagospodarowanie terenu nad tunelem, odpowiedzialne było konsorcjum firm budowlanych pracujące na rzecz PKP PLK. Koszt budowy kolejowej części wiaduktu to około 20 mln zł netto.
W marcu, na położonym obok wiaduktu zmodernizowanym przystanku Poznań Dębiec, podróżni będą mogli skorzystać z wind. Ułatwią one komunikację miedzy tunelem a peronami, szczególnie osobom o ograniczonej mobilności.
O tym, że tunel pod mocno uczęszczaną linią kolejową w ciągu ul. Czechosłowackiej jest miastu potrzebny, mówiło się w Poznaniu już na początku lat 70. ubiegłego stulecia. Od tego czasu natężenie ruchu na poznańskich ulicach uległo zwielokrotnieniu, a w okolicy przybyło mieszkańców.
- Według rozkładów jazdy PKP z lat 2012-2014, szlaban na przejeździe kolejowym przez ul. Czechosłowacką był zamykany dla pociągów osobowych przeciętnie ok. 45 razy na dobę. Do tego należy dodać zamknięcia spowodowane przejazdami pociągów towarowych i przejazdami manewrowymi. Powodowało to wielokrotne, wielominutowe zatrzymania ruchu pojazdów oraz pieszych, a także uciążliwości dla okolicznych mieszkańców. Ukończona inwestycja znacznie poprawi płynność i bezpieczeństwo ruchu, zmniejszy też jego niekorzystne oddziaływanie na środowisko - mówi prezydent Poznania, Jacek Jaśkowiak.
Na poprawę ruchu w tym rejonie wpływ powinny mieć również prace nie objęte podstawowym projektem przebudowy, a wykonane na wniosek mieszkańców i rady osiedla: buspas w ul. Opolskiej i dwa przejścia dla pieszych.