Prace na A1 nabierają tempa. W budowie najdłuższy odcinek A1 Piotrków – Kamieńsk
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2019-10-18
18 kwietnia 2019 r. podpisano ostatnią umowę na realizację autostrady A1 pomiędzy Tuszynem a Częstochową. Dotyczyła ona wspomnianego odcinka Piotrków Trybunalski - Kamieńsk. Budową ponad 24 km fragmentu zajmuje się firma Mirbud, a wartość kontraktu to 857 mln zł.Wszystkie pozostałe odcinki w obu województwach (łódzkim i śląskim) były już w fazie realizacji.
We wrześniu drogowcy rozpoczęli rozbiórkę i remonty cząstkowe wschodniej nitki A1 na odcinku realizacyjnym - "B" między Piotrkowem i Kamieńskiem. Wymagało to przełożenia ruchu z jezdni prowadzącej w kierunku Łodzi na jezdnię w stronę Katowic. Ruch w obu kierunkach odbywa się po jezdni zachodniej, czyli tej, którą w normalnych warunkach jedziemy w kierunku Katowic.
- Ruch na tym 25 kilometrowym odcinku będzie się odbywał, wzorem pozostałych odcinków będących w budowie w układzie 2+1.Dwa pasy ruchu wyznaczono dla jadących w kierunku południowym, a jeden dla jadących na północ. Taki układ jest kompatybilny z organizacją ruchu, jaka obowiązuje na odcinku "C", więc tu nie będzie żadnych problemów z przejazdem między jednym odcinkiem i drugim. Przejazd z jednej jezdni na drugą będzie konieczny jedynie na granicy odcinków "A" i "B" na wysokości Piotrkowa Trybunalskiego. Oznacza to, że zlikwidowana zostanie sygnalizacja na skrzyżowaniach w Dąbrowie Wielkiej i Kamieńsku, a w jej miejsce wybudowane zostaną tymczasowe ronda, które pozwolą utrzymać przejazd z jednej strony trasy na drugą i zachować płynność ruchu – informuje łódzki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Nowe pasy ruchu na autostradzie A1 - ruch w obu kierunkach odbywa się po jezdni zachodniej w stronę Katowic. Zdjecia: GDDKIA
Odcinek Piotrków Trybunalski – Kamieńsk to najdłuższy odcinek realizacyjny A1 na terenie woj. łódzkiego (24 km). W ramach inwestycji oprócz budowy trasy o parametrach autostrady, na skrzyżowaniu z DW484 powstanie węzeł drogowy Kamieńsk, a na całym tym odcinku 72 obiekty inżynierskie: w tym 16 wiaduktów autostradowe, trzy mosty autostradowe i kładka dla pieszych. Zrealizowane zostaną również urządzenia ochrony środowiska (ekrany przeciwhałasowe, przejścia i przepusty dla zwierząt w tym jedno duże nad autostradą) oraz trzy miejsca obsługi podróżnych: w Siomkach, Woli Krzysztoporskiej i Danielowie.
Obecnie cały, ponad 64 kilometrowy odcinek autostrady A1 wraz z drogą krajową nr 1 (gierkówa), od węzła Tuszyn do granicy z województwem śląskim jest placem budowy. W woj. śląskim prace prowadzone są na odcinku pomiędzy granicą województw a węzłem Częstochowa Północ (dawniej Rząsawa). W budowie pozostaje nadal cała obwodnica Częstochowy tj. A1 Częstochowa Północ – Częstochowa Blachownia. Według deklaracji GDDKIA kierowcy pojadą nią do końca tego roku.
Przetarg na ostatnie prace na autostradzie A1 – obwodnicy Częstochowy
Zakończenie budowy trasy A1 Tuszyn - Częstochowa pozwoli na przejazd z trójmiejskich portów, aż do południowej granicy z Czechami w czasie skróconym do ok. 5 godzin.