Przeciąga się przetarg na ostatnie prace na autostradzie A1 – obwodnicy Częstochowy
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2019-10-02
W połowie września z powodu braku ofert, drogowcy unieważnili przetarg w którym szukali jednego wykonawcy wszystkich prac wykończeniowych na autostradzie A1 Częstochowa Północ – Częstochowa Blachownia. W kolejnym podejściu postanowili rozbić zadanie na trzy mniejsze. Chodzi m.in. o montaż barier ochronnych, wykonanie oznakowania poziomego i pionowego oraz włączenie autostrady A1 do starej drogi krajowej nr 1 na węźle Częstochowa Północ (Rząsawa). Okazuje się, że i w tym przypadku przetargi nie idą tak sprawnie jak zakładano, bo do GDDKIA wpływa dużo pytań od zainteresowanych przedsiębiorców.
- Wychodzimy naprzeciw oczekiwaniom wykonawców zainteresowanych dokończeniem budowy autostrady A1 na wysokości Częstochowy. Przedłużyliśmy termin składania ofert w prowadzonych obecnie trzech postępowaniach przetargowych. Ma to pozwolić firmom na rzetelne przygotowanie ofert, co w konsekwencji powinno przełożyć się na sprawny wybór solidnych wykonawców. Nowy termin składania ofert we wszystkich trzech postępowaniach to 14 października 2019 r. – informuje Jan Krynicki, rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Wcześniej, w piątek, 4 października 2019 r., o godzinie 9:00 w siedzibie GDDKiA w Katowicach odbędzie się kolejne spotkanie z potencjalnymi oferentami. Na spotkaniu przedstawiciele GDDKIA udzielą odpowiedzi na pytania w zakresie wszystkich trzech postępowań.
Nowy wiadukt nad autostradą A1 - węzeł Częstochowa Jasna Góra. Zdjecia: GDDKIA
Ostatnie postępy na budowie obwodnicy Częstochowy w ciągu trasy A1
25 lipca br. nowy wykonawca przejął plac budowy na 21-kilometrowym odcinku A1 Częstochowa Północ - Częstochowa Południe, aby zrealizować prace zabezpieczające. Prace przy układaniu betonowej nawierzchni trasy głównej ruszyły już 31 lipca br. Obecnie cały czas prowadzone są prace na całym kontrakcie. Układane są kolejne warstwy bitumiczne jezdni oraz nawierzchnia betonowa autostrady. W ramach realizacji obecnego kontraktu wykonawca ułożył już ok. 153 tysiące m2 nawierzchni betonowej oraz 10 tysięcy ton mieszanki mineralno-asfaltowej. Przed minionym weekendem przy realizacji kontraktu pracowało ponad 850 pracowników, a do budowy wykorzystywano ponad 500 sztuk sprzętu. Trwają prace we wszystkich asortymentach, w tym: humusowanie skarp i pasa rozdziału, układanie warstw konstrukcyjnych na drogach poprzecznych i na dojazdach do obiektów inżynierskich, roboty branżowe, prace brukarskie.
Co ważne, stopniowo oddawane są nowe wiadukty, ułatwiające komunikację na drogach sąsiadujących z A1. Przed weekendem uzyskano pozwolenie na użytkownie pierwszego wiaduktu drogowego na węźle Częstochowa Jasna Góra w ciągu DK43.
Natomiast w miniony piątek udostępniono wiadukt nad autostradą A1, w Białej Dolnej, w ciągu DW491 relacji Częstochowa - Kamyk.
Przypominamy, że na przełomie lipca i sierpnia br. oddano do ruchu blisko 33-kilometrowy odcinek autostrady A1 od węzła Częstochowa Południe do węzła Pyrzowice. Ukończenie tej inwestycji (budowa obowdnicy Czestochowy) umożliwi nieprzerwaną jazdę od przejścia granicznego w Gorzyczkach do południowych dzielnic Częstochowy, mijając po drodze konurbację górnośląską i Międzynarodowy Port Lotniczy „Katowicach” w Pyrzowice.
Nowe odcinki autostrady A1 i A2 – kiedy i gdzie?
W realizacji jest pozostałych pięć odcinków które pozwolą połączyć autostradę A1 w całość. w budowie jest blisko 81 km autostrady A1 między węzłem Tuszyn i początkiem obwodnicy Częstochowy (w śladzie istniejącej autostrady A1 i drogi krajowej nr 1). Prace realizowane są w podziale na pięć kontraktów. Zgodnie z planami ostatni kontrakt będzie sfinalizowany w 2022 r.
Autostrada A1 jest częścią VI paneuropejskiego korytarza transportowego oraz międzynarodowej trasy E75. Pokrywa się także z historycznym przebiegiem szlaku bursztynowego.