1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Prawie 300 mln zł sprawi, że budowa obwodnicy Wałbrzycha stanie się faktem

Prawie 300 mln zł sprawi, że budowa obwodnicy Wałbrzycha stanie się faktem

  1. Anna Kluba
  2. conadrogach.pl
  3. 2017-01-10
Prawie 300 mln zł sprawi, że budowa obwodnicy Wałbrzycha stanie się faktem
Prawie 300 mln zł dofinansowania zasili budowę powstającej od blisko 20 lat obwodnicy Wałbrzycha w ciągu DK35. Wcześniej miasto zawarło ważne porozumienie z GDDKiA co do zaangażowania w realizację inwestycji.
Są pieniądze na dokończenie budowy zachodniej obwodnicy Wałbrzycha. To jedna z najdłużej „realizowanych” inwestycji w kraju. Jej budowa rozpoczęła się około 20 lat temu ale dopiero teraz udało się wyprostować formalności i zapewnić pieniądze. Wałbrzych na budowę odcinka drogi krajowej nr 35 otrzyma z UE 296,8 mln zł.

Zachodnia obwodnica Wałbrzycha będzie drogą dwujezdniową, po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. W ciągu obwodnicy wybudowane zostaną m.in. 3 wiadukty, kładka i przejście podziemne dla pieszych oraz 2 węzły drogowe: węzeł Żeromskiego i węzeł Reja. W projekcie znalazły się także budowa ekranów akustycznych, oświetlenia drogi, sieci kanalizacji deszczowej i zbiorników retencyjnych oraz przebudowa istniejącej infrastruktury technicznej, takiej jak sieci naziemne i podziemne.

Projektowana trasa mieć będzie 5,9 kilometra długości. Jej realizację zaplanowano do roku 2019. Szacowany koszt inwestycji to około 350 mln zł. Część obwodnicy powstanie w ramach przebudowy istniejących już ulic, (Wieniawskiego, Armii Krajowej) część będzie budowana całkowicie od podstaw. Powstaną dwa węzły drogowe - Żeromskiego i Reja - na przecięciu z ulicami o takich nazwach. Nowa obwodnica powinna być przejezdna najpóźniej w 2020 roku.

Mapa obwodnicy Wałbrzycha w ciągu DK35

Historia zachodniej obwodnicy Wałbrzycha w ciągu DK35 siega ostatniej dekady minionego stulecia. Początkowo budowa zachodniej obwodnicy leżała w gestii ówczesnego województwa wałbrzyskiego, a inwestorem był skarb państwa. Jednak reforma administracyjna w 1999 roku i likwidacja województwa wałbrzyskiego sprawiła, że inwestycja została przekazana miastu Wałbrzych, będącego wówczas miastem na prawach powiatu grodzkiego. Inwestycja, ze względu na ograniczenia finansowe, była realizowana w znacznie wolniejszym tempie do 2003 roku. Wtedy to Wałbrzych traci status miasta grodzkiego, jest włączony do powiatu wałbrzyskiego i przestaje zarządzać drogą krajową nr 35 w granicach miasta. Tym samym inwestycja przeszła pod skrzydła GDDKiA i ponownie czeka na realizację. W 2013 roku ma miejsce ponowna zmiana prawna - Wałbrzych ponownie staje się miastem na prawach powiatu i ponownie zarządza DK35.

Nie bez znaczenia pozostał spór pomiędzy gminą Wałbrzych a Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad o to, kto ma finansować budowę obwodnicy. Część planowanej obwodnicy ma biec bowiem przez tereny Wałbrzycha, gdzie to miasto będzie zarządcą drogi krajowej. Z kolei odcinki pozamiejskie będą podlegać Generalnej Dyrekcji. Realizacja inwestycji osobno przez obu zarządców dróg byłaby technicznie niemożliwa z uwagi na nieregularny przebieg granicy gminy Wałbrzych.

W 2015 roku zostało podpisane porozumienie z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad, które wreszcie otworzyło drogę do realizacji projektu. Odcinek DK35 biegnący przez Szczawno Zdrój będzie budować GDDKiA, budowa odcinka wałbrzyskiego leży po stronie władz miasta. Co najważniejsze zapewnione są też pieniądze z Centrum Unijnych Programów Transportowych. Wałbrzych na budowę swojej obwodnicy otrzymał dofinansowanie unijne w wysokości 296,8 mln zł.

 

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze 35 Jak dojadę - Wałbrzych