Przebudowa A18 przypieczętowana. Odcinkiem Żary – Iłowa pojedziemy za 3 lata.
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2019-11-14
Przetarg na przebudowę i dostosowanie 22 kilometrów drogi krajowej nr 18 Żary – Iłowa do parametrów autostrady został ogłoszony 5 czerwca 2019 r. Było to drugie postępowanie, bowiem w pierwszym przetargu wszystkie złożone oferty przekraczały kwotę przeznaczoną na realizację zadania. W powtórzonym przetargu zmodyfikowany został zakres inwestycji, a kryterium wyboru wykonawcy stanowiła wyłącznie cena. Chęć wzięcia udziału w postępowaniu wyraziło osiem firm. Tym razem wszystkie oferty mieściły się w kosztorysie, a najkorzystniejsza z nich była o ponad 50 mln zł mniejsza od najtańszej w poprzednim przetargu.
Ostatecznie GDDKIA wybrała najtańszą ofertę i prace zrealizuje konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów KOBYLARNIA (lider) oraz MIRBUD (partner), a wyniosą one ponad 254 mln zł. W ramach inwestycji droga o parametrach GP (główna ruchu przyśpieszonego) zostanie przekształcona w autostradę prowadzącą z Wrocławia w kierunku Berlina. Roboty budowlane obejmą południową jezdnię obecnej drogi krajowej nr 18 wraz z budową węzła autostradowego Żary (przebudowa elementów istniejącego węzła typu półkoniczyna) oraz budową obiektów inżynierskich (trzy wiadukty, trzy przejścia dla zwierząt nad autostradą, most oraz przejście pod autostradą).
Mapa odcinków realizacyjnych autostrady A18 Olszyna - Golnice. Mapa: GDDKIA
Odcinek Żary – Iłowa to jeden z etapów większej inwestycji, jaką jest budowa autostrady A18 na 70 kilometrowym odcinku Olszyna-Golnice. Realizacja A18 Olszyna - Golnice podzielona jest na następujące odcinki:
- od granicy państwa do km 11,86 (ponad kilometr za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia, odcinek 0 i 1), - przetarg w toku,
- od km 11,86 (ponad kilometr za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia) do km 33,76 (blisko 4 km przed węzłem Iłowa), - podpisana umowa,
- od km 33,76 (blisko 4 km przed węzłem Iłowa) - granica województwa, - planowane rozpoczęcie przetargu na roboty II połowa 2020 r.
- granica województwa - węzeł Golnice - - planowane rozpoczęcie przetargu na roboty II połowa 2020 r.
Przypominamy, że w październiku br. GDDKIA podpisała również umowę na opracowanie dokumentacji projektowej dla przebudowy autostrady A18 na odcinku pomiędzy węzłem Krzyżowa a węzłem Golnice.
Droga krajowa nr 18 zlokalizowana jest w III drogowym transeuropejskim korytarzu transportowym – połączeniem międzynarodowym E36/40 na terytorium Polski. Korytarz ten łączy Ukrainę, Słowację i południową Polskę z Dreznem i Berlinem. Droga krajowa nr 18 a w przyszłości autostrada A18 zaliczana jest do głównych dróg w Polsce o znaczeniu przemysłowym i turystycznym. Łączy ona autostradę A4 z przejściem granicznym w Olszynie. Starą drogę krajową nr 18, a obecnie jej nitkę południową, wybudowali Niemcy w latach 30. XX wieku. Stanowiła ona fragment autostrady Berlin-Wrocław. W listopadzie 2004 r. rozpoczęty został pierwszy etap dostosowywania drogi krajowej nr 18 do parametrów przyszłej autostrady A18. Do istniejącej drogi dobudowana została równoległa, jezdnia północna, którą oddano do użytku w 2006 r.