Przebudowa autostrady A6: Jedną jezdnią Szczecin Dąbie – Rzęśnica
- conadrogach.pl
- GDDKiA
- 2017-12-04
Kierowcy jadący autostradą A6 od strony Świnoujścia na węźle Rzęśnica muszą zjechać na łącznicę relacji Świnoujście – DW142. Na tym odcinku będzie obowiązuje ograniczenie prędkości do 70 km/h i zakaz wyprzedzania. Taka organizacja ruchu będzie obowiązywała do czerwca 2018 roku, zgodnie z zapisami kontraktu na czas wakacji mają być dostępne dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdą stronę. Po wakacjach wykonawca rozpocznie przebudowę drugiej jezdni.
Utrudnienia w związku z przebudową autostrady A6. Zdjęcia: GDDKIA
Obecnie na zamkniętej dla ruchu jezdni północnej autostrady A6 wykonawca prowadzi rozbiórkę poniemieckiej nawierzchni betonowej. W pierwszym etapie stary beton jest łamany na mniejsze fragmenty. Prace te wykonuje specjalistyczna samojezdna niszczarka posiadająca 12 młotów, każdy o wadze 550-800 kg, które są podnoszone na wysokość 1,5 m. Następnie te fragmenty będą wywożone do zainstalowanej na placu budowy kruszarki i kruszone na mniejsze, odpowiednio dobrane frakcje. Uzyskany materiał posłuży do wykonania podbudowy, na której zostanie wykonana nowa nawierzchnia bitumiczna.
– Choć stara nawierzchnia jest nierówna i mocno wyeksploatowana, to sam beton z którego jest wykonana to materiał dobrej jakości – mówi Łukasz Lendner Dyrektor GDDKiA O/Szczecin. Dzięki ponownemu wykorzystaniu tego betonu nie ma potrzeby dowożenia na plac budowy wielu ton nowego kruszywa. Jest to z korzyść dla środowiska, kierowców i mniejsze zużycie pozostałych dróg z powodu przewozu ciężkich ładunków.
Cała inwestycja obejmuje przebudowę jezdni autostrady A6 na odcinku 3,5 km od węzła Szczecin Dąbie do węzła Rzęśnica. Droga posiada na tym odcinku znajdującą się w złym stanie nawierzchnię betonową, która powstała w latach 30 XX wieku. Jest to ostatni fragment autostrady z przedwojenną nawierzchnią, który pozostał jeszcze do przebudowy. Zakres prac obejmuję przede wszystkim całkowitą wymianę nawierzchni z betonowej na bitumiczną. Jezdnie zostaną również poszerzone o pas awaryjny. Beton ze starej nawierzchni zostanie po przekruszeniu wykorzystany jako podbudowa. Autostrada zostanie również odgrodzona od otaczającego terenu siatkami. Zostanie wykonany również jeden zupełnie nowy obiekt inżynierski - duże górne przejście dla zwierząt, które powstanie przed węzłem Rzęśnica (patrząc od strony Szczecina).
Inwestycję realizuje firma Energopol Szczecin S. A., jej zakończenie powinno nastąpić wiosną 2020 roku.