1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Przejazd autostradami A2 Konin – Stryków i A4 Wrocław – Gliwice bez korków przy bramkach

Przejazd autostradami A2 Konin – Stryków i A4 Wrocław – Gliwice bez korków przy bramkach

  1. Michał Zawadzki
  2. conadrogach.pl
  3. 2020-09-30
Przejazd autostradami A2 Konin – Stryków i A4 Wrocław – Gliwice bez korków przy bramkach
Nowy system poboru opłat na A2 i A4 - bez bramek i korków. Zdjęcia: GDDKIA
Przejazd odcinkami autostrady A2 Konin – Stryków i A4 Wrocław – Sośnica bez szlabanów będzie możliwy od IV kwartału 2021 r. Na państwowych odcinkach dróg płatnych będzie działał jeden system poboru opłat e-Toll. Nad takimi rozwiązaniami dla pojazdów lekkich pracuje Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa. Wprowadzenie bezbramkowego poboru opłat ma wpłynąć na ograniczenie korków, zatorów, oszczędność czasu i wzrost bezpieczeństwa.

Nowy pomysł na pobór opłat na A2 i A4

- Przygotowujemy rozwiązania, które pozwolą na odejście od manualnego poboru opłaty za przejazd autostradą i likwidację tzw. bramek. Naszym celem jest pobór wszystkich opłat drogowych w jednym systemie bezbramkowym. Chcemy w pełni wykorzystać potencjał nowych technologii i stworzyć system, który będzie bezpieczny i wygodny dla użytkowników dróg – mówi minister finansów Tadeusz Kościński.

- Wprowadzimy pobór opłaty za przejazd autostradą w trybie „free flow” czyli bez konieczności zatrzymywania pojazdów w punktach poboru opłat. Nie będzie to oznaczać obowiązku wyposażenia samochodów osobowych w nadajniki GPS. Chcemy, żeby system e-Toll był wykorzystywany przez Krajową Administrację Skarbową do poboru wszystkich opłat drogowych. Przekazywanie danych geolokalizacyjnych dla pojazdów lekkich jest opcjonalne – wyjaśnia szefowa KAS Magdalena Rzeczkowska.

Przypomnijmy, od 1 lipca 2020 r. za pobór opłaty za przejazd autostradą na dwóch odcinkach: Konin – Stryków (A2) oraz Wrocław – Sośnica (A4) odpowiada Krajowa Administracja Skarbowa. Daje to łącznie 261,4 km autostrad zarządzanych przez GDDKiA. Obecnie opłata za przejazd na tych odcinkach jest pobierana w sposób manualny, z wykorzystaniem tzw. bramek lub elektronicznie, przy użyciu dedykowanych urządzeń OBU (viaBOX lub viaAUTO) w technologii radiowej (DSRC). Zmienić ma to nowy system poboru opłat.

MF i KAS planują wprowadzić dwie możliwości opłacania przejazdu autostradą przez pojazdy lekkie (o masie do 3,5 tony):

  1. Zakup biletu autostradowego (e-Ticket),

  2. Na podstawie danych geolokalizacyjnych przekazywanych do Systemu Poboru Opłaty Elektronicznej KAS (e-Toll), analogicznie jak to ma miejsce dla pojazdów ciężkich np. z wykorzystaniem bezpłatnej aplikacji na urządzenia mobilne dostarczonej przez KAS.

Dzięki przygotowaniu interfejsu API dla chętnych przedsiębiorców, bilet autostradowy będzie można kupić poprzez nowoczesne kanały dystrybucji online jak np. serwis internetowy, terminale samoobsługowe, bezpłatną aplikację mobilną, aplikacje bankowe czy integrujące płatności. Bilet będzie można również kupić na stacji paliw czy w kiosku.

Bilet autostradowy na A2 Konin – Stryków i A4 Gliwice – Sośnica będzie:

  • na konkretny odcinek
  • ważny 48 h
  • w formie elektronicznej generowany w systemie e-Toll
  • możliwość otrzymania papierowego wydruku np. z systemu kasowego na stacji benzynowej
  • możliwość zwrotu do daty rozpoczęcia przejazdu określonej na bilecie.


Od kiedy bez szlabanów na "rządowych" odcinkach A2 i A4?

Najwcześniejszy możliwy termin zaprzestania poboru opłaty za przejazd autostradą w sposób manualny to IV kwartał 2021 r. Do tego czasu obowiązują wiążące Ministerstwo Finansów umowy z podwykonawcami na obsługę bramek. Jednak możliwość rozliczania opłaty za przejazd autostradą dla pojazdów lekkich w Systemie Poboru Opłaty Elektronicznej KAS z wykorzystaniem aplikacji zostanie uruchomiona wcześniej, wraz ze startem systemu e-Toll.

- Przewidywane jest wprowadzenie 3 miesięcznego okresu przejściowego, w którym będą funkcjonować oba systemy poboru opłat (wygaszany system oparty na technologii DSRC oraz nowy bazujący na geolokalizacji). Rozwiązanie to ułatwi użytkownikom dróg płatnych dostosowanie się do zmiany i pozwoli na płynne przejście do nowego systemu – wyjaśnia resort finansów.

W planach rozszerzenie programu o odcinki koncesyjne

W opinii rządu, proponowane rozwiązania otwierają również drogę do wprowadzenia interoperacyjności na poziomie krajowym, we współpracy z koncesjonariuszami. Zakładają możliwość objęcia jednolitym systemem poboru opłat także odcinków autostrad koncesyjnych.

Autostrady płatne w Polsce – odcinki koncesyjne:

autostrada A1,

  • odcinek Rusocin – Nowe Marzy
  • oraz Nowe Marzy – Czerniewice

autostrada A2

  • odcinek Konin – Nowy Tomyśl
  • odcinek Nowy Tomyśl – Świecko

autostrada A4

  • odcinek Kraków – Katowice
Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na autostradzie A2 Utrudnienia na autostradzie A4