Przetarg na przebudowę A18 od nowa
Z powodu cen przekraczających planowany budżet unieważniono przetarg na budowę pierwszych 22 km autostrady A18. Zdjęcia: GDDKIA

Unieważniono przetarg na przebudowę autostrady A18. Powód – ceny proponowane przez wykonawców przekroczyły budżet drogowców. Kolejne podejście w czerwcu.

To jeden z przetargów jakie ogłoszono w ramach dostosowania drogi krajowej nr 18 do parametrów autostrady. Wspomniany przetarg dotyczył przebudowy pierwszych 22 km trasy. Wpłynęło pięć ofert o wartości od ok. 308,2 do 332,3 ml zł. Wszystkie oferty przekroczyły kwotę, jaką zamawiający przeznaczył na realizację inwestycji tj. 303,8 mln zł, dlatego GDDKIA podjęła decyzję o unieważnieniu przetargu. - Ponowne postępowanie planujemy ogłosić w pierwszej połowie czerwca br. – informują drogowcy.

Przypomnijmy, że przetarg dotyczył przebudowy południowej jezdni DK18, od km 11,86 do km 33,76 wraz z budową Obwodu Utrzymania Autostrady (OUA), węzła autostradowego Żary w km 24,73 (przebudowa elementów istniejącego węzła typu półkoniczyna) oraz obiektów inżynierskich (3 wiadukty, 3 przejścia dla zwierząt nad autostradą, most i przejście pod autostradą).

Mapa z odcinkami autostrady A18 objętymi przebudową

Przebudowa DK18 do autostrady A18

Przebudowę całego odcinka Olszyna – Golnice podzielono na cztery odcinki realizacyjne:

  • odcinek węzeł Olszyna do km 11,86 (ponad kilometr za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia),
  • odcinek od km 11,86 (ponad kilometr za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia) do km 33,76 (blisko 4 km przed węzłem Iłowa),
  • odcinek od km 33,76 (blisko 4 km przed węzłem Iłowa) - granica województwa,
  • odcinek granica województwa - węzeł Golnice.

Przypomnijmy, jezdnia północna została dobudowana w pierwszej fazie dostosowania DK18 Olszyna – Golnice do standardów sieci drogowej UE o parametrach autostradowych. Prace rozpoczęły się w listopadzie 2004 roku, a dobudowaną jezdnię północną oddano do użytku w roku 2006.

W drugiej fazie przebudowana zostanie jezdnia południowa, a także powstaną drogi dojazdowe, przebudowane będą elementy węzłów autostradowych, powstaną urządzenia infrastruktury technicznej, a istniejące zostaną przebudowane. Oprócz Obwodu Utrzymania Autostrady (OUA) powstaną elementy systemów utrzymania i zarządzania autostradą, urządzenia związane z ochroną środowiska (w tym przejść dla zwierząt) oraz zabezpieczenie terenów rolnych i leśnych.

Droga krajowa nr 18 zlokalizowana jest w III drogowym transeuropejskim korytarzu transportowym – połączeniem międzynarodowym E36/40 na terytorium Polski. Korytarz ten łączy Ukrainę, Słowację i południową Polskę z Dreznem i Berlinem. DK18 zaliczana jest do głównych dróg w Polsce o znaczeniu przemysłowym i turystycznym. Łączy ona autostradę A4 z przejściem granicznym w Olszynie. Starą DK18, a obecnie jej nitkę południową, wybudowali Niemcy w latach 30. XX wieku. Stanowiła ona fragment autostrady Berlin-Wrocław.

ZOBACZ PODOBNE

KOMENTARZE

warszawiak
2019-05-30 12:01
@Auto2019: Jeszcze jedno: A4 Zgorzelec-Krzyżowa też oczywiście z założenia ma być w przyszłości płatna; na szczęście tam zrezygnowano z postawienia bramek, bo na tak krótkim odcinku miało to być nieopłacalne. Teraz już nie postawią...i bardzo dobrze.
warszawiak
2019-05-30 11:55
@Auto2019: Twój przykład z S3 jest wyjątkiem potwierdzającym regułę. Jeżeli chodzi o węzły na A8, to ta droga również była planowana, jako płatna dla osobówek, stąd m. in. te węzły. Dopiero później z płatności tutaj zrezygnowano i tym samym na szczęście z dobudowy bramek. Na A4 Wrocław-Gliwice z początku bramek rzeczywiście nie było, ale wszystkie węzły były od razu typu "trąbka", później wszędzie dobudowano bramki i płatność wprowadzono. Ale od bodajże 2014 r. "odkryto Amerykę", że bramki generują sztucznie korki i całkowicie zaniechano ich budowania, a nawet niektóre po prostu zostały już rozebrane lub są w trakcie rozbierania. I bardzo dobrze; ewentualne przyszłe opłaty dla osobówek mają być wprowadzone w inny sposób. Reasumując, w żadnym miejscu autostrady nie będzie się dobudowywać (lub nawet "aktywować" istniejących, ale nieczynnych) bramek tam, gdzie do tej pory ich nie ma. A to, konieczność budowy nowych węzłów typu "trąbka", stawia po prostu pod znakiem zapytania.
sanders
2019-05-28 13:45
Niestety zwiastuje to, że temat zostanie odroczony bezterminowo. Nie wierzę w dobre intencje GDKKiA. Pieniądze są potrzebne na inne ważniejsze odcinki i już. A wstyd po minięciu granicy nadal pozostanie...
ech
2019-05-22 20:03
popieram przedmowcow, uniewaznienie przetargu z powodu roznicy o 1,5% niz zakladano to wielki nonsens - czasu nikt tu nie liczy? Co bedzie gdy w nastepnym przetargu przewyzszenie bedzie o 3 - 5%? wiele przetargow wylonilo wykonawcow w kwotach nizszych niz szacowano - pieniadze sie te przepilo?
Auto2019
2019-05-22 16:22
@warszawiak a tak Dobrże jak znam A4 Wrocław Gliwice to Bramek do 2010 roku nie było wybudowanych. Dopiero jak chćieli płatną A4 to dobudowali i była odrazu potem płatna. A jak będzie śię chćiało Autostrade wybudowac to lepiej nie teraz odrazu budować Bramki. Jak śię chce płatną to można zawsze dobudować. Tak jak A4 Wrocław Gliwice. To miałesz już Racje z sztucznymi Korkami.
Auto2019
2019-05-22 16:15
@warszawiak niekoniecznie budują Węzły w typie Trąbki bo mają być Bramki. Na prżykład S3 Szczecin - Gorzow Wlkp. albo A4 Węzeł Bolesławiec czy Godżieszów albo na A8 AOW są Węzły w Typie Trąbki a nie bedą Bramki a drogi ekspresowe to wogule nie płatne bo wszystkie ekspresówki są darmowe. Czy Drogowe Węzły są w typie Trąbki to nie ma koniecznie nic z płatnością wspólnego.
warszawiak
2019-05-22 14:50
@Auto2019: Węzeł typu "trąbka" będzie zawsze droższy od węzła typu np "koniczyna", o półkoniczynie" nie wspominając. A nowych bramek na nowych odcinkach dróg ma już w ogóle nie być i bardzo dobrze, bo bramki już istniejące często sztucznie generują korki i zatory. Powszechność węzłów typu "trąbka" wzięła się właśnie z powodu bramek, a przy ich braku takie węzły nie będą potrzebne. A tak w ogóle, to żeby w przyszłości A18 była płatna dla samochodów osobowych, to będzie trzeba, moim zdaniem, zmienić ustawę o płatnych autostradach. Czy ktoś potrafi wskazać krajową drogę alternatywną dla A18?
warszawiak
2019-05-22 14:37
To jest już po prostu ogromny drogowy sabotaż. Wielki skandal, drogowi decydenci wyraźnie nie chcą zlikwidować jednej z największych polskich kompromitacji drogowych, jaką jest południowa nitka A18, czy jak kto woli, DK18. Najniższa oferta jest większa o zaledwie 4 mln 400 tys od kwoty budżetowej, czyli przekracza budżet o niecałe 1,5% !!! Nie można było po prostu tej drobnej sumy dołożyć???!!!??? Tym bardziej, że tę najniższą ofertę złożyła najlepsza chyba po Budimexie firma drogowa operująca na polskim rynku, mianowicie: "Strabag", a nie jakieś np włoskie dziadostwo.
1 2 następna >

TWÓJ KOMENTARZ

Twój podpis:
Twój komentarz: