1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Radom: dofinansowanie na wiadukt w ciągu DK9

Radom: dofinansowanie na wiadukt w ciągu DK9

  1. conadrogach.pl
  2. MZDiK Radom
  3. 2013-01-24
Radom: dofinansowanie na wiadukt w ciągu DK9
Wszystko wskazuje na to, że przed końcem 2015 roku kierowcy będą mogli korzystać z nowych wiaduktów na ulicy Żółkiewskiego (droga krajowa nr 9) w Radomiu. Władze Radomia dostały zapewnienie o dofinansowaniu tej wyjątkowo ważnej inwestycji z pieniędzy unijnych. Wysokość takiego dofinansowania ma wynosić aż do 85 procent kosztów kwalifikowanych całego zadania.
Inwestycja powinna zostać zrealizowana i rozliczona rzeczowo do końca 2015 roku. Przebudowa wiaduktu na Żółkiewskiego (stanowiącej fragment ruchliwej drogi krajowej nr 9) jest ściśle powiązana z modernizacją linii kolejowej nr 8. Niebawem Radom ma podpisywać stosowne porozumienie z PKP PLK.

- Mamy już dokumentację techniczną i ważne pozwolenie budowlane. W 2013 roku planujemy ogłoszenie przetargu i wyłonienie wykonawcy inwestycji. Przewidywany koszt budowy samych wiaduktów to około 48-50 milionów złotych - informuje Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji w Radomiu.

Przypomnijmy, że wiadukt nad torami kolejowymi do Warszawy ma już prawie 20 lat. Jego budowę rozpoczęto pod koniec lat osiemdziesiątych minionego wieku, a następnie na jakiś czas przerwano. Zadanie to skończono dopiero w połowie lat dziewięćdziesiątych. Wcześniej był w tym miejscu strzeżony przejazd kolejowy. Gdy przejeżdżał pociąg, samochody musiały czekać po kilka minut przed zamkniętymi szlabanami. Po wybudowaniu wiaduktu zmienił się układ drogowy w tym rejonie. Na ulicy Żółkiewskiego nie ma już ostrych zakrętów w rejonie torów, natomiast ulica Rodziny Ziętalów nie zaczyna się już w rejonie stacji trafo. Teraz biegnie pod wiaduktem - wzdłuż nasypu i torów kolejowych.

Już podczas budowy obecnego wiaduktu planowano, że obok niego powstanie w przyszłości bliźniacza konstrukcja. Takie plany są nadal, lecz postawione wówczas (i niezabudowane do tej pory) betonowe filary nie nadają się już do wykorzystania. Trzeba je rozebrać i postawić nowe. To nie tylko wymóg techniczny, ale także praktyczny - przebieg nowego wiaduktu musi być dostosowany do projektu modernizacji linii kolejowej. Tory mają tam biec trochę inaczej - tłumaczą przedstwiciele MZDiK.

Dopóki nad torami nie będzie dwóch bliźniaczych wiaduktów, fragment ulicy Żółkiewskiego pomiędzy Zbrowskiego a Kozienicką nie będzie mógł być dwujezdniowy. Miasto z własnych pieniędzy nie byłoby w stanie sfinansować całego zadania, bo koszt powstania samych obiektów mostowych byłby ogromny. Teraz jest już jednak szansa na budowę.

Jak informuje MZDiK podczas budowy wiaduktów droga krajowa nr 9 nie będzie zamykana dla ruchu. Najpierw powstanie bowiem południowy wiadukt (tuż obok istniejącego), a dopiero po jego otwarciu ruszy rozbiórka obecnej konstrukcji i budowa w jej miejscu nowej. Nie będzie konieczności wyznaczania objazdów przez Gołębiów I.
Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze 9 Jak dojadę - Radom