Raport z budowy Drogowej Trasy Średnicowej w Gliwicach
- conadrogach.pl
- DTS S.A.
- 2015-04-10
Ostatnia część Drogowej Trasy Średnicowej jest budowana w śródmieściu Gliwic, w sąsiedztwie ścisłej zabudowy, na terenie z gęstą siecią podziemnego uzbrojenia. To bardzo skomplikowana inwestycja o wartości około miliarda złotych. W ścisłym centrum Gliwic „średnicówka” zostanie poprowadzona w tunelu o drugości 493 metrów. Na trasie o długości 5,6 km powstaje 6 kluczowych powiązań z miejskim układem drogowym, mosty i wiadukty, a także prawie 500-metrowy tunel pod ulicami Zwycięstwa i Dworcową.
Prace idą pełną parą. Wykonano już ściany tunelu i zabetonowano 29 z 41 segmentów stropów. Kontynuowane są wykopy, rozpoczęto także wykonywanie kanalizacji. Jak zapewnia wykonawca zakończono już 60% prac.
Drogowa Trasa Średnicowa zakończy się na węźle z Drogą Krajową nr 88. W tym miejscu prace są już bardzo zaawansowane, widać prawie gotowe ronda. Pod koniec kwietnia możliwe jest udostępnienie kierowcom połączenia DK 88 z ul. Portową – w kierunku Łabęd. Będzie to jedno z wielu połączeń DTŚ z drogami w Gliwicach – powstanie ich więcej niż w innych miastach. Dzięki temu łatwiej będzie można dotrzeć do „średnicówki” z różnych dzielnic, a także dojechać do wielu ważnych instytucji w Gliwicach, takich jak np. Politechnika Śląska, Centrum Onkologii, sądy, obiekty kulturalne czy sportowe, w tym w przyszłości hala GLIWICE.
Utrudnienia w ruchu w związku z budową DTŚ w Gliwicach
Jak informuje spółka DTŚ S.A., ulica Zwycięstwa pozostanie zamknięta do listopada. Także do listopada nieprzejezdna ma być ul. Częstochowska. Rozpoczęła się tam budowa nowego wiaduktu wraz z kładką dla pieszych.
Kolejnych zmian w organizacji ruchu należy spodziewać się na przełomie kwietnia i maja w dwóch miejscach. Zamknięta zostanie ul. Sienkiewicza w pobliżu nowego wiaduktu, który już zabetonowano i sprężono. Obecnie kierowcy przejeżdżają przez plac budowy. Musi on zostać w całości udostępniony budowlańcom, bo nadszedł czas na stworzenie docelowego połączenia DTŚ z ul. Sienkiewicza. Aby ułatwić przemieszczanie się w tym rejonie, możliwy będzie przejazd przez ul. Jana Śliwki. Na koniec kwietnia zaplanowano otwarcie ul. Hutniczej na odcinku, który obecnie jest wyłączony z ruchu. W tym rejonie jest przebudowywana kanalizacja deszczowa oraz budowane rondo. Na początku maja oddane zostaną do użytku wiadukt i kładka dla pieszych nad DTŚ pomiędzy ul. Robotniczą i Franciszkańską.
Największy węzeł A1 z DTŚ w Gliwicach
Węzeł DTŚ z autostradą A1 powstał na pierwszym – przejezdnym już – odcinku w Gliwicach. Jest największym węzłem na całej trasie wiodącej od Katowic. Znajduje się w sąsiedztwie skrzyżowania z autostradą A4 i umożliwia mieszkańcom Gliwic i innych miast sprawny dojazd do ważnych europejskich szlaków komunikacyjnych. „Średnicówka” łączy Katowice, Chorzów, Świętochłowice, Rudę Śląską, Zabrze, Gliwice. Do stolicy województwa docieramy tą trasą w niespełna pół godziny.