Raport z budowy mostu przez Wisłę w Toruniu
- conadrogach.pl
- MZD Toruń
- 2013-05-15
Budowa mostu przez Wisłę w Toruniu w ciagu drogi krajowej nr 1 to obecnie największa inwestycja realizowana na terenie regionu i Torunia. Mimo zaawansowanych prac nowa przeprawa nie zostanie oddana w planowanym terminie, jej budowa wydłuży się do grudnia br. Nowy most przez Wisłę w Toruniu połączy ulicę Łódzką z Szosą Lubicką - na wysokości ulicy Lipnowskiej na lewobrzeżu i ulicy Wschodniej na prawym brzegu Wisły. Długość projektowanej przeprawy – zwanej wschodnią - to ponad 4 kilometry.
Obiekt mostowy będzie dwuprzęsłową konstrukcją stalową i mierzyć będzie 540 m. Przez most prowadzić będzie dwujezdniowa droga (droga krajowa nr 1) po dwa pasy ruchu z chodnikiem i ścieżką rowerową. W ramach inwestycji przebudowane będą także ulice prowadzące do przeprawy, powstaną dwa kilometry dróg serwisowych, wiadukt nad torami kolejowymi o rozpiętości 110 m, węzły i skrzyżowania (Plac Daszyńskiego, ulica Rypińska, Lipnowska i rondo na ulicy Łódzkiej), przejście podziemne i estakady nad terenami zalewowymi.
Obecnie na prawym brzegu budowy mostu nieprzerwanie prowadzone są prace budowlane. Drogowcy rozebrali część starej nawierzchni na ul. Wschodniej. Równolegle trwają prace związane z przygotowaniem podłoża pod nowe warstwy bitumiczne.
Z kolei na łącznicach ul. Wschodniej ułożono już pierwsze warstwy asfaltu, a na ul. Żółkiewskiego (przy ZDZ) budowany jest najazd na estakadę. W obrębie placu Daszyńskiego powstają chodniki i ścieżki rowerowe. Na ukończeniu są także roboty kanalizacyjne prowadzone na wysokości zakładów Pacific. Ponadto nowy wygląd zyskuje strona południowa Szosy Lubickiej - na wysokości zaplecza budowy wykonywana jest konstrukcja drogi.
W szybkim tempie postępują prace na Estakadzie Żółkiewskiego. Zakończono już drugi z trzech etapów naciągania lin wantowych, do których będzie doczepiona płyta pomostu. Trzeci etap będzie realizowany tuż przed wykonaniem prób obciążeniowych obiektu. Obecnie trwa zabezpieczanie styków montażowych obiektu przed korozją. Z kolei na zjeździe z estakady, przy ul. Winnica wykonywana jest izolacja przeciwwodna i tzw. płyta przejściowa, która połączy estakadę z drogą najazdową.
W tunelu wykonywane jest antykorozyjne zabezpieczenie betonu. Położona tam specjalna powłoka ma zabezpieczyć obiekt przed działaniem czynników zewnętrznych.
Trwają także prace na moście, gdzie przez cały czas montowane są wieszaki i płyta nośna przeprawy. - bZakończyły się przygotowania do transportu i montażu drugiego łuku. Przeprowadzenie tej operacji planujemy w tym miesiącu. Jesteśmy do niej przygotowani. Wszystko zależy jednak od warunków atmosferycznych, na które składają się m.in. prędkość wiatru i nurtu rzeki -mówi Andreas Adamiec, dyrektor techniczny firmy Strabag.
Z kolei na lewym brzegu ruszyła przebudowa kolejnego odcinka ulicy Lipnowskiej. W pierwszej kolejności wykonany zostanie ok. 100-metrowy odcinek rozpoczynający się od wjazdu w ulicę Dwernickiego. Obecnie prowadzona jest tam rozbiórka nawierzchni.
W połowie maja planowane jest rozpoczęcie prac na dojazdach do ronda w ciągu ul. Łódzkiej. Będzie się to wiązało z koniecznością zamknięcia jednego pasa drogi - ruch będzie odbywał się wahadłowo i sterowany będzie przez tymczasową sygnalizację świetlną oraz sygnalistów. W miarę zaawansowania prac będą wprowadzane dalsze zmiany w organizacji ruchu. Przebudowa potrwa do końca czerwca 2013 r.
Prowadzone są także roboty w ciągu ulicy Rudackiej. Zakończono przebudowę kanalizacji deszczowej co pozwoli na położenie kolejnych warstw podbudowy drogi. Prace te powinny się zakończyć w drugiej połowie maja, wtedy też zostanie zlikwidowany obowiązujący tam objazd.
Wzdłuż ulicy Otłoczyńskiej oraz w nowym śladzie ulicy Kmicica - wzdłuż trasy głównej - wykonywane są chodniki i ścieżki rowerowe. Droga rowerowa budowana jest także na nasypie, wzdłuż ulicy Rypińskiej, do przejścia podziemnego. W najbliższym czasie nastąpi montaż opraw oświetleniowych na postawionych wcześniej słupach - zarówno wzdłuż trasy głównej jak i ulic dojazdowych i lokalnych.
Równolegle prowadzone są prace mostowe. Na estakadach lewobrzeżnych kontynuowane jest szalowanie i betonowanie płyty jezdnej. Z kolei na wiadukcie nad trasą kolejową wykonywane są powłoki antykorozyjne podpór betonowych.
Obecnie na prawym brzegu budowy mostu nieprzerwanie prowadzone są prace budowlane. Drogowcy rozebrali część starej nawierzchni na ul. Wschodniej. Równolegle trwają prace związane z przygotowaniem podłoża pod nowe warstwy bitumiczne.
Z kolei na łącznicach ul. Wschodniej ułożono już pierwsze warstwy asfaltu, a na ul. Żółkiewskiego (przy ZDZ) budowany jest najazd na estakadę. W obrębie placu Daszyńskiego powstają chodniki i ścieżki rowerowe. Na ukończeniu są także roboty kanalizacyjne prowadzone na wysokości zakładów Pacific. Ponadto nowy wygląd zyskuje strona południowa Szosy Lubickiej - na wysokości zaplecza budowy wykonywana jest konstrukcja drogi.
W szybkim tempie postępują prace na Estakadzie Żółkiewskiego. Zakończono już drugi z trzech etapów naciągania lin wantowych, do których będzie doczepiona płyta pomostu. Trzeci etap będzie realizowany tuż przed wykonaniem prób obciążeniowych obiektu. Obecnie trwa zabezpieczanie styków montażowych obiektu przed korozją. Z kolei na zjeździe z estakady, przy ul. Winnica wykonywana jest izolacja przeciwwodna i tzw. płyta przejściowa, która połączy estakadę z drogą najazdową.
W tunelu wykonywane jest antykorozyjne zabezpieczenie betonu. Położona tam specjalna powłoka ma zabezpieczyć obiekt przed działaniem czynników zewnętrznych.
Trwają także prace na moście, gdzie przez cały czas montowane są wieszaki i płyta nośna przeprawy. - bZakończyły się przygotowania do transportu i montażu drugiego łuku. Przeprowadzenie tej operacji planujemy w tym miesiącu. Jesteśmy do niej przygotowani. Wszystko zależy jednak od warunków atmosferycznych, na które składają się m.in. prędkość wiatru i nurtu rzeki -mówi Andreas Adamiec, dyrektor techniczny firmy Strabag.
Z kolei na lewym brzegu ruszyła przebudowa kolejnego odcinka ulicy Lipnowskiej. W pierwszej kolejności wykonany zostanie ok. 100-metrowy odcinek rozpoczynający się od wjazdu w ulicę Dwernickiego. Obecnie prowadzona jest tam rozbiórka nawierzchni.
W połowie maja planowane jest rozpoczęcie prac na dojazdach do ronda w ciągu ul. Łódzkiej. Będzie się to wiązało z koniecznością zamknięcia jednego pasa drogi - ruch będzie odbywał się wahadłowo i sterowany będzie przez tymczasową sygnalizację świetlną oraz sygnalistów. W miarę zaawansowania prac będą wprowadzane dalsze zmiany w organizacji ruchu. Przebudowa potrwa do końca czerwca 2013 r.
Prowadzone są także roboty w ciągu ulicy Rudackiej. Zakończono przebudowę kanalizacji deszczowej co pozwoli na położenie kolejnych warstw podbudowy drogi. Prace te powinny się zakończyć w drugiej połowie maja, wtedy też zostanie zlikwidowany obowiązujący tam objazd.
Wzdłuż ulicy Otłoczyńskiej oraz w nowym śladzie ulicy Kmicica - wzdłuż trasy głównej - wykonywane są chodniki i ścieżki rowerowe. Droga rowerowa budowana jest także na nasypie, wzdłuż ulicy Rypińskiej, do przejścia podziemnego. W najbliższym czasie nastąpi montaż opraw oświetleniowych na postawionych wcześniej słupach - zarówno wzdłuż trasy głównej jak i ulic dojazdowych i lokalnych.
Równolegle prowadzone są prace mostowe. Na estakadach lewobrzeżnych kontynuowane jest szalowanie i betonowanie płyty jezdnej. Z kolei na wiadukcie nad trasą kolejową wykonywane są powłoki antykorozyjne podpór betonowych.