Realizacja S1 Mysłowice – Oświęcim jeszcze nie wystartowała, a już z opóźnieniem
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2021-06-14
Odcinki Mysłowice – Bieruń i pomiędzy węzłami Bieruń i Oświęcim wraz z obwodnicą Bierunia to ostatnie fragmenty drogi ekspresowej S1 jakie pozostały do realizacji. Kierowcy poczekają na nie dłużej niż na pozostałe, realizowane już odcinki do Bielska Białej. Wszystko przez odrzucenie chińskiego wykonawcy oraz zmieniające się koncepcje wyboru wykonawcy i zakresu zadania…
Terminy dla S1 Mysłowice - Bielsko Biała
- S1 Mysłowice węzeł Kosztowy (z węzłem) - węzeł Oświęcim (bez węzła) o długości 12,87 km w postępowaniach przetargowych w podziale na dwa zadania Mysłowice - Bieruń i Bieruń - Oświęcim z obwodnicą Bierunia
- S1 węzeł Oświęcim (z węzłem) - Dankowice o długości 15,17 km: maj 2020 r. - sierpień 2023 r.
- S1 Dankowice - węzeł Suchy potok (z węzłem) o długości 12,02 km: sierpień 2020 r. - listopad 2023 r.
Mapa drogi ekspresowej S1 - odcinki w realizacji i przetargu. Mapa: GDDKIA
Szeroka ekspresowa S1 do lotniska w Pyrzowicach
Pierwotnie o realizację odcinka drogi ekspresowej S1 zaczynającego się w Mysłowicach a kończącego w Oświęcimiu, ubiegała się chińska firma China State Construction Engineering Company (CSCEC). Pomimo, że firma CSCEC złożyła najtańszą ofertę, została ona wykluczona z postępowania przetargowego. Jak wyjaśniają drogowcy stało się tak z uwagi na niezłożenie wyczerpujących wyjaśnień w trakcie badania oferty, które rodziły obawy co do możliwości skutecznej realizacji inwestycji. W odpowiedzi na wykluczenie wykonawca odwołał się do Krajowej Izby Odwoławczej, która wydała wyrok korzystny dla CSCEC. Na to rozstrzygnięcie GDDKiA złożyła skargę do Sądu Okręgowego w Katowicach, który również stanął po stronie wykonawcy. Mimo to GDDKIA unieważniła przetarg argumentując to potrzebą uzyskania przejezdności na całym odcinku S1 w 2023 r.
- Aby osiągnąć najważniejszy cel inwestycji, czyli połączenie istniejącej drogi ekspresowej S1 pomiędzy Mysłowicami (węzeł Kosztowy II) a Bielskiem-Białą (węzeł Suchy Potok), 22 lutego 2021 r. unieważniliśmy trwające ponad rok postępowanie przetargowe na wybór wykonawcy pierwszego odcinka. Wobec zaawansowania realizacji dwóch zadań pomiędzy Oświęcimiem a Bielskiem-Białą, rozstrzygnięcie postępowania przetargowego na pierwszy odcinek od Mysłowic do Oświęcimia spowodowałoby przesunięcie w czasie zakończenia realizacji robót budowlanych na tym odcinku o co najmniej rok. Zgodnie z realizowanymi umowami, przejezdność pomiędzy Oświęcimiem a Bielskiem-Białą zostanie uzyskana w IV kwartale 2023 r. Brak rozstrzygnięcia dla pierwszego odcinka niósł za sobą szereg konsekwencji. Między innymi brak możliwości skomunikowania północnej części S1 od Pyrzowic aż do Mysłowic, z jej świeżo wybudowaną południową częścią od Oświęcimia poprzez Bielsko-Białą aż do Zwardonia – tłumaczyli drogowcy.
Sposobem na przyśpieszenie procedur miały być negocjacje w sprawie budowy fragmentu S1 pomiędzy węzłami Bieruń i Oświęcim wraz z obwodnicą Bierunia. GDDKIA wszczęła postępowanie w tzw. trybie z wolnej ręki i zaprosiła do nich wykonawców sąsiadującego odcinka, tj. konsorcjum firm PORR i Mota-Engil Central Europe. Wydzielony przez GDDKiA odcinek drogi ekspresowej S1 bezpośrednio sąsiadował z realizowanym przez wspomniane konsorcjum odcinkiem S1 Oświęcim - Dankowice.
Drogowcy liczyli, że sprawne przeprowadzenie negocjacji pozwoliłoby podpisać umowę jeszcze w II kwartale br. - Podjęliśmy taką decyzję, aby zapewnić możliwość funkcjonowania kolejnych dwóch odcinków przyszłej S1, od Oświęcimia do Bielska-Białej, po ich ukończeniu w 2023 r. Miało się to odbyć poprzez podzielenie odcinka Mysłowice - Oświęcim na dwie części i sprawną realizację krótkiego fragmentu S1 z węzłem Bieruń i obwodnicą tego miasta. Umożliwiłoby to, na okres dokończenia prac przy pozostałej części S1, przekierowanie ruchu na DK44 z pominięciem terenów zurbanizowanych i dróg lokalnych – przypomina GDDKIA.
Plan padł, bo zastosowany przez GDDKiA tryb udzielenia przedmiotowego zamówienia został w wyniku odwołania wniesionego przez firmę Strabag, zaskarżony do Krajowej Izby Odwoławczej. Ta przychyliła się do skargi i nakazała unieważnienie postępowania na wybór wykonawcy w trybie z wolnej ręki. GDDKiA zastosowała się do wyroku i 21 maja 2021 r. unieważniła postępowanie. Od czerwca drogowcy zaczęli cały proces przetargowy od nowa i to w podziale na dwa odcinki Mysłowice – Bieruń i Bieruń – Oświęcim z obwodnicą Bierunia.
4 czerwca 2021 r., ruszyło postępowanie na zaprojektowanie i budowę drogi ekspresowej S1 na odcinku pomiędzy węzłami Bieruń i Oświęcim wraz z obwodnicą Bierunia. Tydzień później ogłoszono przetarg dla odcinka pomiędzy Mysłowicami a Bieruniem.
S1 Mysłowice – Bieruń
Zamówienie dotyczy zaprojektowania i budowy drogi ekspresowej S1 o długości 10 km wraz z dwoma węzłami drogowymi: Kosztowy II i Lędziny. Powstaną też dwa Miejsca Obsługi Podróżnych: Lędziny Wschód (kategorii II) oraz Lędziny Zachód (kategorii III), 16 obiektów inżynierskich oraz niezbędna infrastruktura techniczna.
S1 Bieruń - Oświęcim
Zamówienie dotyczy fragmentu S1 o długości ok. 2,9 km, odcinka drogi klasy GP (głównej ruchu przyspieszonego) o długości ok. 2 km oraz drogi klasy Z (zbiorczej) - pomiędzy węzłem Bieruń a układem ulicznym Bierunia (dojazdu do ul. Jagiełły) - o długości ok. 2 km. Zadanie obejmuje także budowę węzła Bieruń oraz pięciu obiektów inżynierskich. Realizacja inwestycji umożliwi skomunikowanie nowej drogi ekspresowej S1 poprzez węzeł Bieruń z istniejącym przebiegiem drogi krajowej nr 44 (DK44).
S1 od nowa. Jest przetarg na S1 odcinek do Oświęcimia, wkrótce na Mysłowice - Bieruń
S1 Mysłowice - Bielsko-Biała
Przetargi na wszystkie trzy odcinki realizacyjne pomiędzy Mysłowicami a Bielskiem-Białą ogłoszono w IV kwartale 2019 roku. W 2020 roku zawarto umowy na realizację środkowej i południowej części inwestycji, czyli odcinka pomiędzy Oświęcimiem a Dankowicami oraz Dankowicami a Bielskiem-Białą.