Rok 2016 na Warmii i Mazurach pod znakiem budowy dróg S7, S51 i obwodnicy Olsztyna
- A.K.
- conadrogach.pl, GDDKiA
- 2017-01-01
W 2016 r. kontynuowano prace na kontraktach zawartych w latach 2014–15 oraz rozpoczęto prace na drugim odcinku obwodnicy Olsztyna. Są to następujące odcinki:
- S7 Miłomłyn – Ostróda Północ/9,2km/292,3 mln zł
- S7 Nidzica Północ - Nidzica Południe /9,1km/229,4 mln zł
- S7 Nidzica Południe – Napierki/13,6km/263,1 mln zł
- S51 Olsztyn – Olsztynek/13,3km/394,8 mln zł
- S7 Ostróda Południe – Rychnowo/8,8km/299,2 mln zł
- S7 Rychnowo – Olsztynek/11,3km/388,5 mln zł
- S7 Ostróda Płn. – Ostróda Płd. wraz z obwodnicą Ostródy w ciągu dk 16/18,4 km/1 318,5 mln zł
- DK16 południowa obwodnica Olsztyna, zad. 1 Olsztyn Zachód – Olsztyn Południe/10 km/387,5 mln zł
- S51 południowa obwodnica Olsztyna, zad. 2 Olsztyn Wschód – Olsztyn Południe/14,7 km/913 mln zł
Warto zaznaczyć, że trzy miesiące przed terminem udostępniono do ruchu ponad 9 – kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S7 Miłomłyn – Ostróda Północ.
Ponadto w 2016 r. kontynuowane były przetargi na budowę w systemie „Projektuj i buduj”. Są to zadania obejmujące 152 km dróg krajowych:
- S7 Napierki - Mława (14 km),
- S7 Mława – Strzegowo (21,5 km),
- S7 Strzegowo - Pieńki (22 km),
- S7 Pieńki - Płońsk (13,7 km),
- DK15 obwodnica Nowego Miasta Lubawskiego (18 km),
Ogłoszone zostały też przetargi:
- na wykonanie koncepcji programowej dla odcinka dk 16 Borki Wielkie - Mrągowo wraz z obwodnicą Mrągowa,
- na wykonanie projektu i budowy drogi ekspresowej S61 Szczuczyn – Raczki.
Plany na 2017
W przyszłym roku na terenie województwa warmińsko-mazurskiego kończyć się będzie sześć dużych kontraktów: S7 na odcinkach Ostróda – Olsztynek (3 zadania), Nidzica – Napierki (2 zadania) i S51 Olsztyn – Olsztynek. Mocno zaawansowana będzie budowa obwodnicy Olsztyna (2 zadania), której termin zakończenia to rok 2018. W 2017 roku drogowcy planują też podpisać umowy na projekt i budowę obwodnicy Nowego Miasta Lubawskiego w ciągu drogi krajowej nr 15, drogi ekspresowej S61 Szczuczyn – Raczki oraz 4 odcinków S7 na terenie województwa mazowieckiego od Napierek do Płońska.
Budowa ciagów dróg ekspresowych to najwazniejsze ale nie jedyne inwestycje. W 2016 roku zakończyły się cztery inwestycje mostowe obejmujące przebudowę istniejących obiektów o łącznej wartości 28,4 mln zł. Są to:
- rozbiórka starego i budowa nowego wiaduktu nad linią PKP w ciągu dk nr 22 koło Elbląga – 19,6 mln zł
- przebudowa mostu przez kanał Jegliński w miejscowości Jeglin, w ciągu drogi krajowej nr 63 – 4,6 mln zł
- przebudowa mostu przez rzekę Uklankę koło miejscowości Mojtyny w ciągu drogi krajowej nr 59 – 1,3 mln zł
- przebudowa dwóch mostów przez rzekę Sedrankę w ciągu drogi krajowej nr 65 w m. Sedranki – 2,9 mln zł
Program Likwidacji Miejsc Niebezpiecznych
W 2016 roku GDDKiA Oddział w Olsztynie realizował także zadania inwestycyjne mające na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego w ramach Programu Likwidacji Miejsc Niebezpiecznych. Obecnie na terenie Warmii i Mazur przewidzianych do realizacji jest 37 zadań na łączną wartość 205 mln zł (lata realizacji 2016-2019).
W roku 2016 w ramach PLMN zakończone zostały zadania:
- DK 51 Lidzbark Warmiński - przebudowa skrzyżowania DK 51 z DW 511, ul. Grunwaldzką i ul. Żytnią – 6,1 mln zł
- DK 51 Miłogórze – budowa chodnika - 141 m - 93 tys. zł
- DK 63 Wyszowate – budowa chodnika – 263 m – 660 tys. zł
W trakcie realizacji:
- przebudowa skrzyżowania DK 53/59 na rondo w Rozogach – 3,3 mln zł
- DK 16 Kisielice – Ogrodzieniec – 2,47 km, budowa ciągu pieszo – rowerowego – 2,4 mln zł
Zadania w trakcie przetargu na realizację:
DK 63 Węgorzewo – budowa ronda
Poza Programem Likwidacji Miejsc Niebezpiecznych olsztyński oddział zrealizował w 2016 roku także inne zadania remontowe. Za kwotę ponad 23 mln zł wyremontowano odcinki dróg o łącznej długości 34 km. Ruszyły także przetarg na budowę ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż DK51 na odcinku Dywity – Kieźliny. Przygotowany został również przetarg na budowę ronda w Giżycku (DK59). GDDKiA Oddział w Olsztynie ogłosi go na początku stycznia 2017 r.
Bieżące utrzymanie dróg i mostów na Warmii i Mazurach w 2016 roku kosztowało ok. 66,5 mln zł.