Rok budowy S1 Pyrzowice – Lotnisko za nami. Harmonogram dalszych prac
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2019-12-03
Minęło 12 miesięcy na budowie drogi ekspresowej S1 Pyrzowice – Podwarpie. Intensywne prace ruszyły, po zakończeniu okresu zimowego przypadającego na połowę marca 2019 roku. Pierwszy kamień milowy inwestycji został osiągnięty 26 września 2019 r. Wykonawca miał za zadanie wykonanie, w ciągu 7 miesięcy od dnia zakończenia okresu zimowego, wartości robót nie mniejszej niż 20 procent ustalonej w umowie kwoty. Na koniec listopada zaawansowanie robót wyniosło prawie 28 procent.
S1 Pyrzowice - Podwarpie, budowa w Mięrzęcicach. Zdjęcia: listopad 2019, GDDKIA
W ramach zadania powstanie dwupasowa jezdnia, z pasem awaryjnym. Wybudowanych zostanie sześć obiektów inżynierskich w ciągu budowanej jezdni (5 wiaduktów i most) i urządzenia ochrony środowiska. Na węźle Mierzęcice dobudowane zostaną pasy włączeń i wyłączeń, a istniejące odcinki łącznic dostosowane do nowej jezdni. Przebudowany zostanie układ dróg dojazdowych, system odwodnienia drogi i kanalizacji deszczowej. Wykonawca zainstaluje bariery ochronne oraz ekrany akustyczne.
Przyjęte w harmonogramie robót etapowanie prac zakładało w pierwszej kolejności realizację robót ziemnych oraz wykonanie wzmocnienia podłoża pod nasyp w miejscach słabonośnych gruntów metodą tzw. kolumn żwirowych oraz przebudowy istniejącej infrastruktury.
W zakresie robót drogowych droga ekspresowa S1 na całości zakresu budowy tj. odcinku od km 2+158 do km 11+880 została podzielona na 4 sekcje:
sekcja nr 1: od km 2+158 do km 7+020 - wykopy 18 203 m3, nasypy 135 486 m3;
sekcja nr 2: od km 7+020 do km 8+880 - wykopy 237 406 m3, nasypy 501 m3;
sekcja nr 3: od km 8+880 do km 10+560 - wykopy 8 728 m3, nasypy 98 570 m3;
sekcja nr 4: od km 10+560 do km 11+880.
Mapa drogi ekspresowej S1 Pyrzowice - Podwarpie w podziale na sekcje. Mapa: GDDKIA
- Harmonogram prac wyodrębnia zadania leżące na tzw. ścieżce krytycznej, czyli zadań z zerowym zapasem czasu zakończenia na podstawie sieci zależnych od siebie robót. W przypadku tej budowy jest to realizacja robót nasypowych na sekcjach 1 i 3 –uzależniona od wykonania wykopów na sekcji 2 - wykonanie nasypów na tych sekcjach umożliwia budowę kanalizacji deszczowej. Obecnie realizowane są roboty wykopowe i nasypowe w tempie zgodnym z założonymi terminami. Po realizacji wykopów, kolejnym etapem jest wykonanie warstw z kruszywa na sekcji 2 oraz 1, a następnie ułożenie warstw bitumicznych – wyjaśniają drogowcy. Sukcesywnie w miarę uwalniania frontów robót rozpoczynała się realizacja budowy obiektów mostowych. Wykonawca rozpoczął od zabezpieczeń wykopów za pomocą wbijanych grodzic stalowych typu Larsen oraz pali CFA, następnie przystąpiono do robót fundamentowych. Złożone warunki gruntowe w rejonie budowy wymusiły wykonanie pali fundamentowych na czterech obiektach, w sumie zrealizowano 98 pali o średnicy 150cm głębokości od 8 do 12 metrów. Po wykonaniu fundamentów przystąpiono na obiektach WE-4/2, WE-5/2 oraz WE-8/2 do montażu zbrojenia i betonowania słupów podpór pośrednich oraz korpusów podpór skrajnych – przyczółków. Następnie została wykonana częściowa zasypka za przyczółkami, która pozwoli na stopniowe uciąglanie robót drogowych.
Na 2020 rok planowana jest:
- kontynuacja obecnie wykonywanych robót drogowych, mostowych oraz branżowych;
- przebudowa węzła Mierzęcice;
- przebudowa odcinków istniejącej sieci dróg dojazdowych, zjazdów do pół i posesji z tych dróg;
- budowa ekranów akustycznych;
- budowa oświetlenia w rejonie przebudowywanych i istniejących węzłów drogowych;
- wykonanie umocnień koryta rzeki Przemszy i rowów melioracyjnych;
- roboty związane z ułożeniem warstw bitumicznych.
Wykonawcą blisko 10 km odcinka drugiej jezdni trasy S1 jest konsorcjum firm: Rubau Polska i Construcciones Rubau z Hiszpanii. Koszt inwestycji realizowanej w oparciu o dokumentację GDDKiA to blisko 121,8 mln zł. Czas realizacji to 20 miesięcy, czyli od listopada br. do kwietnia 2021 roku.
Droga S1 stanowi ważne połączenie w sieci drogowej Polski (trasa Pyrzowice - Zwardoń), jak również w VI europejskim korytarzu transportowym. Zrealizowanie budowy drugiej jezdni, na odcinku pomiędzy węzłami Lotnisko i Podwarpie, stanowić będzie połączenie istniejącego przekroju dwujezdniowego drogi ekspresowej S1, co w znacznej mierze przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Przypominamy, że w latach 2005 - 2006 zrealizowano jednojezdniowy odcinek drogi S1 między węzłami Podwarpie i drogą wojewódzka nr 913 stanowiący dojazd do lotniska w Pyrzowicach, natomiast w latach 2010 – 2012 wybudowany został dwujezdniowy odcinek drogi S1 od węzła Pyrzowice na autostradzie A1 do węzła Lotnisko (z węzłem Lotnisko) na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką 913.