Rondo Rataje w Poznaniu oficjalnie oddane do użytku
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2022-07-13
Aldesa oficjalnie zakończyła prace remontowo-budowlane na poznańskim rondzie Rataje. Modernizacja ronda objęła jezdnie, pierścień, torowisko, przystanki autobusowe i tramwajowe, chodniki oraz ścieżki rowerowe. Wykonano również oświetlenie, monitoring wizyjny, kanalizację teletechniczną i deszczową oraz nowe nasadzenia roślinne.
Znamy przebieg S11 Poznań – Oborniki z obwodnicą. Trasa będzie miała 22 km
Przebudowa ruchliwego ronda objęła poszerzenie wlotów – z trzech stron ruch został wpuszczony czterema pasami ruchu, a od strony Jana Pawła II pięcioma. Łącznie remont objął ponad 3 km jezdni. Torowiska wykonano w technologii bezpodsypkowej na płytach betonowych, co poprawi funkcjonowanie komunikacji zbiorowej i skróci czas przejazdu autobusów. Przystanki autobusowe i tramwajowe zostały wydłużone, tak by tramwaje i autobusy mogły się zatrzymywać na tych samych peronach, co umożliwi przesiadki w ramach jednego przystanku. Łączna długość torowisk wynosi ponad 1,5 km, a sieć trakcyjną rozwieszono na 83 słupach.
Po obu stronach przebudowywanych ulic oraz na obwiedni ronda powstały nowe ścieżki rowerowe, o łącznej długości prawie 3 km. Wybudowane zostały także nowe chodniki o nawierzchni przystosowanej do użytku przez osoby z dysfunkcją wzroku. Pierścień ronda będzie „oddychać” – został pokryty zielenią, a nowe nasadzenia objęły między innymi kwiaty, trawy i roślinność sezonową, posadzono również 149 drzew i aż 5400 krzewów. W ramach remontu kanalizacji teletechnicznej wybudowano 30 km światłowodów, nowe oświetlenie ronda zamontowano na 132 słupach oraz zainstalowano 30 kamer monitoringu wizyjnego, który przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa ruchu i pieszych.
Poznań - mapa samochodowa
Modernizacja ronda trwała niecałe dwa lata. Przed modernizacją ronda Rataje Aldesa wykonała także remont nawierzchni oraz peronów sąsiadującego dworca autobusowego Rataje, skąd odjeżdżają zarówno pojazdy poznańskiej komunikacji miejskiej, jak i autobusy do okolicznych gmin – Swarzędza, Kórnika, Kleszczewa i Zaniemyśla. Wyremontowane perony zostały dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
Koszt przebudowy ronda Rataje wyniósł 140 milionów złotych, a inwestorem budowy było Miasto Poznań, w imieniu i na rzecz którego działał inwestor zastępczy – Poznańskie Inwestycje Miejskie.