1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Rośnie estakada na S7 Szczepanowice – Widoma. To najbardziej zaawansowany odcinek S7 z Krakowa

Rośnie estakada na S7 Szczepanowice – Widoma. To najbardziej zaawansowany odcinek S7 z Krakowa

  1. Michał Zawadzki
  2. conadrogach.pl
  3. 2021-01-05
Rośnie estakada na S7 Szczepanowice – Widoma. To najbardziej zaawansowany odcinek S7 z Krakowa
Budowa estakady w ciągu odcinka S7 Szczepanowice - Widoma w woj. małopolskim. Zdjęcia: GDDKIA
W ciągu budowanego odcinka drogi ekspresowej S7 Szczepanowice – Widoma powstaje imponujący obiekt. Prawie 700-metrowa estakada pobiegnie nad linią kolejową, drogami powiatowymi i rzeką Szreniawą i będzie głównym elementem odcinka, z którego kierowcy skorzystają już w tym roku. Niestety data oddania całej drogi ekspresowej S7 – wylotówki z Krakowa w kierunku Warszawy to obecnie wielka niewiadoma.

Na budowie ponad 13-kilometrowego odcinka S7 Szczepanowice - Widoma roboty rozpoczęły się we wrześniu 2019 r. Zaawansowanie prac na tym odcinku S7 wynosi obecnie ponad 80 proc. w zakresie robót mostowych i ponad 70 proc. w ramach robót drogowych. Zakończenie inwestycji planowane jest w 2021 r.

Z początkiem grudnia Mota-Engil zakończyła prace przy nasuwaniu ustroju nośnego najdłuższego obiektu inżynieryjnego na powstającym odcinku drogi ekspresowej odcinku S7 Szczepanowice – Widoma. Prawie 700-metrowa estakada jest głównym elementem mostowym tej inwestycji. W przeciągu kilku miesięcy zrealizowano łącznie 28 podpór, które zostały posadowione na wbijanych żelbetowych palach prefabrykowanych o łącznej długości około 16 km. Maksymalna wysokość niektórych filarów sięga nawet 13,75 m.

Obiekt został zaprojektowany jako trzynastoprzęsłowy sprężony ustrój skrzynkowy jednokomorowy. Maksymalna rozpiętość przęsła wynosząca 57,5 m, niweleta drogi oraz jej usytuowanie w obrębie obiektu pozwoliły na realizację ustroju nośnego estakady w technologii nasuwania podłużnego. Łączna długość konstrukcji nasuwanej to 681,43 m dla jezdni lewej oraz 689,30 dla jezdni prawej. Przy budowie estakady zużyto 25500 m3 beton, 4300 to stali zbrojeniowej oraz 743 ton stali sprężającej. Każda z konstrukcji była podzielona na 25 segmentów a ich realizacja począwszy od etapu 4 segmentu prowadzona była w cyklach tygodniowych.

Poza estakadą, na odcinku S7 Szczepanowice – Widoma, zaplanowano też 10 wiaduktów, cztery przejścia dla zwierząt i trzy przejazdy gospodarcze. Zadanie zakłada budowę dwóch węzłów drogowych: Szczepanowice i Widoma.

Co z budową S7 na północ od Krakowa? Odcinki w budowie, przetargu i zerwana umowa

Podstawowe parametry techniczne drogi ekspresowej S7 Szczepanowice - Widoma:

  • przekrój budowany – 2×2 z rezerwą pod 3 pas ruchu
  • przekrój docelowy – 2×3 (na całym odcinku)
  • rodzaj konstrukcji nawierzchni – podatna (mieszanka mineralno-asfaltowa)
  • prędkość projektowa Vp – 100 km/h
  • ilość i szerokość pasów ruchu – 2×2 z rezerwą pod 3 pas ruchu (2x2x3,5m+7m)
  • pas dzielący wraz z opaskami – 12 m (w tym opaski 2×0,5m, docelowo 5m)
  • rezerwa pod trzeci pas ruchu – 7 m (2×3,5m)
  • dla przekroju docelowego – wewnątrz
  • szerokość opaski – 0,5 m
  • pas awaryjny – 2,5 m
  • szerokość pobocza gruntowego – 0,75 m lub inna, w zależności od zastosowanego typu bariery)
  • kategoria ruchu – KR 7
  • obciążenie nawierzchni – 115 kN/oś
  • skrajnia pionowa – 5,0 m

Odcinek S7 Szczepanowice - Widoma jest częścią ponad 55-kilometrowej trasy S7, która została podzielona na krótsze odcinki realizacyjne:

  • S7 Moczydło - Miechów, dł. 18,7 km
  • S7 Miechów - Szczepanowice, dł. 5,3 km
  • S7 Szczepanowice - Widoma, dł. 13,1 km
  • S7 Widoma - Kraków (z włączeniem do węzła Kraków Nowa Huta), dł. 18,3 km.

Niestety data oddania drogi ekspresowej S7 – wylotówki z Krakowa w kierunku Warszawy to wielka niewiadoma. Pod koniec 2020 r. doszło do zerwania umowy z wykonawcą ważnego odcinka: Kraków – Widoma, i cała procedura wyboru nowego wykonawcy musiała ruszyć od początku. Poza tym w przetargu nadal pozostaje odcinek S7 Miechów i Szczepanowice. 10 grudnia 2020 r. GDDKIA wybrała najkorzystniejszą ofertę złożoną przez konsorcjum firm FABE POLSKA (lider) i „SP” SINE MIDAS STROY (partner). Trwa kontrola uprzednia Prezesa UZP. Na pozostałej części trasy S7 Kraków – granica z woj. świętokrzyskim trwają roboty budowlane. Najbardziej zaawansowany jest wspomniany fragment Szczepanowice - Widoma.

Nowa droga ma mieć osiem węzłów: Książ, Miechów, Szczepanowice, Widoma, Łuczyce, Raciborowice, węzeł zespolony Kraków Mistrzejowice, węzeł zespolony Kraków Grębałów.

S52 Bielsko Biała – Głogoczów, Beskidzka Droga Integracyjna, najwcześniej za dziesięć lat

Trasa S7 w okolicach Krakowa przez węzeł Mistrzejowice połączy się z drogą ekspresową S52 – północną obwodnicą Krakowa. S7 stanowić będzie jednocześnie obwodnice dla miejscowości Książ Wielki, Miechów i Słomniki.

Ekspresowa Zakopianka z tunelem w 2021 r.? Strabag przystępuje do prac na S7 Lubień – Naprawa

Droga ekspresowa połączy bezpośrednio Gdańsk, Warszawę i Kraków, co przyczyni się do skrócenia czasu podróży, zwiększenia przepustowości i płynności ruchu oraz poprawy bezpieczeństwa .

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze S7