Co z budową S7 na północ od Krakowa? Odcinki w budowie, przetargu i zerwana umowa
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2020-12-11
Droga ekspresowa S7 od Krakowa do granic województwa świętokrzyskiego i małopolskiego (Moczydło) ma mieć prawie 55,5 km długości. Powstanie jako droga dwujezdniowa z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku z możliwością rozbudowy do trzeciego na każdej z nich. Jak na razie kierowcy mogą cieszyć się jedynie oddanym w 2017 r. 4,5 km odcinkiem S7 od węzła Kraków Przewóz do węzła Kraków Nowa Huta z 700-metrowym mostem na Wiśle. Kontynuacją tej drogi jest odcinek S7 węzeł Widoma (bez węzła) - Kraków (z włączeniem drogi do węzła Kraków Nowa Huta) o długości ok. 18,3 km, którego budowa jest zawieszona z powodu zerwania umowy z wykonawcą. Oznacza to, że oddanie trasy ekspresowej nawet w 2024 roku wydaje się być nierealne.
Przypomnijmy, budowę północnej wylotówki z Krakowa podzielono na odcinki:
- S7 granica woj. świętokrzyskiego (Moczydło) – węzeł Szczepanowice (bez węzła) – długość ok. 23.2 km. Odcinek podzielono na dwa etapy:
Moczydło - Miechów: umowa na projekt i budowę zawarta w kwietniu 2020 r. z firmą Intercor (752,9 mln zł). Droga ekspresowa S7 na odcinku Moczydło - węzeł Miechów o długości ok. 18,7 km będzie miała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu z rezerwą na trzeci pas. Powstaną dwa węzły drogowe (Książ i Miechów), 24 obiekty inżynierskie, w tym estakada o długości ponad 600 m, która będzie pełniła także funkcje przejścia dla zwierząt. Estakada ta powstanie na granicy miejscowości Małoszów i Giebułtów w gminie Książ Wielki.
Miechów - Szczepanowice - w przetargu na projekt i budowę. - S7 węzeł Szczepanowice – węzeł Widoma - prace budowlane ruszyły we wrześniu 2019 r.
Odcinek będzie miał 13,1 km długości, dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdą stronę, z pozostawioną rezerwą na trzeci pas. Wybudowane zostaną dwa węzły: Szczepanowice i Widoma, z których będzie można zjechać na drogę krajową nr 7. Powstanie 10 wiaduktów, cztery przejścia dla zwierząt, trzy przejazdy gospodarcze pod S7 i jedna estakada. Koszt inwestycji wynosi ponad 508 mln zł. - S7 węzeł Widoma (bez węzła) – Kraków Nowa Huta. Trasa o długości 18,3 km zostanie włączona do istniejącego węzła Kraków-Nowa Huta przy ul. Igołomskiej.
W przypadku odcinka S7 Widoma - Kraków 7 grudnia 2020 r. GDDKiA odstąpiła od umowy z włoską firmą Webuild (poprzednia nazwa Salini). Powód to nienależyte wykonywanie robót i brak pozytywnej reakcji na wezwania do poprawy oraz zwłokę w realizacji prac. Obecnie trwa inwentaryzacja robót i przygotowania do przetargu na wyłonienie nowego wykonawcy. Pisaliśmy o tym więcej tutaj:
Webulid, dawne Salini, wypada z budowy S7 Kraków – Widoma
Mapa drogi ekspresowej S7 Kraków - Moczydło (granica województw). Mapa: GDDKIA
Zaawansowanie prac na pozostałych odcinkach trasy S7 Moczydło – Kraków:
S7 Moczydło - węzeł Miechów
Budowa drogi ekspresowej S7 na odcinku Moczydło - węzeł Miechów (z węzłem) rozpoczęła się 27 lipca 2020 r. Aktualnie wykonywane są wykopy, ulepszenie podłoża, budowanie warstw nasypów oraz prace zbrojarskie i betoniarskie na budowie wiaduktu węzła Miechów. Na terenie przeszłego węzła Miechów przełożono ruch z drogi wojewódzkiej nr 783 na wybudowaną drogę tymczasową, by ruch pojazdów ominął budowę wiaduktu. Realizacja odcinka zakończy się w 2023 r.
S7 węzeł Miechów - węzeł Szczepanowice
Jak wspominaliśmy, dobiega końca przetarg na projekt i budowę odcinka S7 węzeł Miechów (bez węzła) - węzeł Szczepanowice (bez węzła). Dotychczas był to ostatni odcinek S7 na terenie Małopolski, będący jeszcze na etapie przetargu. Zmieniło się to po zerwaniu umowy z wykonawcą fragmentu Kraków – Widoma.
Drogowcy spośród dwunastu wskazali już najkorzystniejszą ofertę na realizację ponad pięciokilometrowego odcinka Miechów - Szczepanowice. Złożyło ją konsorcjum firm FABE POLSKA (lider) i „SP” SINE MIDAS STROY (partner) z ceną ponad 162,4 mln zł. Od wyboru najkorzystniejszej oferty pozostałym wykonawcom uczestniczącym w przetargu przysługuje 10 dni na składanie odwołań. W przypadku ich braku możliwe będzie podpisanie umowy.
Nowy odcinek drogi ekspresowej S7 ma powstać w ciągu 36 miesięcy od podpisania umowy. Do czasu realizacji robót nie będą wliczane okresy zimowe (od 15 grudnia do 15 marca). Do czasu objętego projektowaniem okresy zimowe będą wliczane.
S7 węzeł Szczepanowice - węzeł Widoma
Pierwsza łopata na następnym odcinku S7 Szczepanowice - Widoma wbita została 11 września 2019 r. Zaawansowanie prac na tym odcinku S7 wynosi obecnie 83 proc. w zakresie robót mostowych i ponad 73 proc. w ramach robót drogowych. Roboty ziemne, czyli wykopy i nasypy, wykonane są na poziomie 87 proc., a podbudowa i warstwa ścieralna nawierzchni położona jest na 30 proc. ciągu głównego drogi ekspresowej. W obrębie budowanego węzła Szczepanowice powstaje budynek Obwodu Utrzymania Drogi Ekspresowej. Wybudowane zostaną dwa węzły: Szczepanowice i Widoma. Powstanie 10 wiaduktów i cztery przejścia dla zwierząt. Estakada w Szczepanowicach będzie najdłuższym obiektem inżynierskim na tym odcinku, o długości 681 m w przypadku nitki lewej i 689 m nitki prawej. Zakończenie budowy tego fragmentu planowane jest w 2021 r.
Jakie nowe drogi w 2021 roku? Przybędzie ponad 300 km dróg ekspresowych?
Budowa estakady w ciągu odc. drogi S7 Szczepanowice - Widoma. Zdjecia: GDDKIA
Droga ekspresowa S7 na północ od Krakowa będzie też pełniła funkcję obwodnicy dla trzech miejscowości: Książ Wielki, Miechów i Słomniki. Powstanie osiem węzłów: Książ, Miechów, Szczepanowice, Widoma, Łuczyce, Raciborowice, węzeł zespolony Kraków Mistrzejowice oraz węzeł zespolony Kraków Grębałów , które dobrze skomunikują drogę ekspresową z istniejącą siecią dróg. Poprzez węzeł Mistrzejowice S7 połączy się z drogą ekspresową S52 Północną Obwodnicą Krakowa.
Wystartowała budowa S52 – Północnej Obwodnicy Krakowa
Projektowanie i budowa S7 na południe od Krakowa
W woj. małopolskim w budowie od 2016 roku jest Zakopianka S7 Lubień - Rabka-Zdrój. Kierowcy korzystają już z odcinka Skomielna Biała - Rabka-Zdrój. Budowa trasy potrwa jednak dłużej niż planowano, bo potrzebny jest nowy wykonawca, który dokończy budowę drugiej jezdni S7 Lubień - Naprawa.
Strabag daje osiem miesięcy na dokończenie Zakopianki S7 Lubień – Naprawa
Mapa drogi ekspresowej S7 Kraków - Rabka - Chyżne. S7 Kraków - Widoma realiacja zawieszona. Mapa: GDDKIA
Wystartowały także prace nad studium korytarzowym dla odcinka S7 w ciągu Zakopianki pomiędzy Krakowem i Myślenicami. W pierwszej kolejności musi powstać studium korytarzowe. Obejmie ono powierzchnię blisko 3 tys. km² na ternie siedmiu powiatów i 34 gmin. Prace analityczne potrwają co najmniej rok.
Droga ekspresowa S7 od Krakowa do Myślenic w opracowaniu
Uzupełnieniem kompleksowego podejścia do prac nad trasą S7 w woj. malopolskim jest planowane Studium Korytarzowe dla drogi krajowej nr 7 Rabka – Chyżne. Ten końcowy na obszarze Polski fragment drogi krajowej nr 7, ma swoją kontynuację i znaczenie w funkcjonowaniu międzynarodowego układu transportowego.
Wtępny zakres prac budowlanych dla DK7 Rabka – Chyżne zakłada m.in. budowę dwujezdniowej drogi o długości ok. 35 km, wraz z siecią dróg dojazdowych, obiektów inżynierskich, zabezpieczeń akustycznych, urządzeń ochrony środowiska i systemu odwodnienia. Droga będzie dostosowana do nośności nawierzchni 115 kN/oś. Realizacja inwestycji jest przewidywana w systemie projektuj i buduj. Łączny koszt powstania drogi krajowej nr 7 Rabka - Chyżne to około 3,2 mld zł.
Droga ekspresowa S7 docelowo będzie miała około 720 km długości. To najdłuższa droga ekspresowa w Polsce spinająca północ kraju (Gdańsk) z południem (Rabka-Zdrój - tu popularnie nazywana jest Zakopianką). Jest ona częścią międzynarodowej drogi E28 (na odcinku Gdańsk-Lipce – Elbląg-Wschód) i E77. Łączy województwa: pomorskie, warmińsko-mazurskie, mazowieckie, świętokrzyskie i małopolskie. Jej budowa cały czas trwa, do wykonania pozostały odcinki na północ i południe od Warszawy oraz w woj. małopolskim.