Ekspresowa Zakopianka z tunelem w 2021 r.? Strabag przystępuje do prac na S7 Lubień – Naprawa.
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2020-12-30
Lewą jezdnią drogi ekspresowej S7 Lubień – Naprawa kierowcy mogą przejeżdżać w obu kierunkach od 20 grudnia 2019 r. Prawa jezdnia nie została jeszcze ukończona. 17 lipca 2020 r. GDDKiA odstąpiła od umowy z poprzednim wykonawcą, konsorcjum IDS-BUD i ALTIS-HOLDING, ponieważ mobilizacja wykonawcy nie wskazywała na możliwość zakończenia budowy prawej jezdni w terminie określonym w aneksie do umowy, czyli do końca października 2020 r. Ostatecznie w lipcu 2020 r. doszło do zerwania umowy.
W drodze przetargu GDDKIA wybrała firmę Strabag. Na dokończenie budowy Zakopianki S7 Lubień – Naprawa ma 8 miesięcy z wyłączeniem okresu zimowego, który właśnie się rozpoczął. Mimo, to nowy wykonawca zadeklarował, że po dopełnieniu niezbędnych formalności zacznie przygotowania do rozpoczęcia robót. Prace chce realizować w miarę jak pozwolą na to warunki atmosferyczne.
Zakres inwestycji obejmuje prace przygotowawcze, naprawcze, dokończenie budowy prawej jezdni odcinka drogi ekspresowej S7 Lubień - Naprawa o długości ok. 7,6 km, miejsc obsługi podróżnych MOP Lubień i MOP Krzeczów, dojazdów technologicznych, systemu odwodnienia pasa drogowego i urządzeń bezpieczeństwa ruchu. Zabezpieczone muszą zostać skarpy głębokich wykopów, a na czas wykonywania robót zapewniony powinien być dojazd do wszystkich działek sąsiadujących z pasem drogowym. Trzeba również dokończyć budowę lub przebudowę sieci infrastruktury technicznej i wykonać urządzenia ochrony środowiska (ekrany, urządzenia oczyszczania wód).
Jedna jezdnia na budowanej drodze S7 Lubień - Naprawa. Zdjecia: GDDKIA
Estakada w Lubniu jest budowana przez innego wykonawcę
Estakadę w ciągu drogi ekspresowej S7 na odcinku Lubień - Naprawa kontynuuje dotychczasowy jej wykonawca - firmą TBM (umowa z września 2020 r. na ponad 42,2 mln zł). W ramach umowy firma ma dokończyć budowę estakady zgodnie z wydaną decyzją o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), dokumentacją projektową, specyfikacjami technicznymi wykonania i dokonać odbioru robót budowlanych po ich zakończeniu. Termin zakończenia robót określono na 12 miesięcy i 15 dni od daty podpisania umowy. Do czasu realizacji wliczony zostanie okres zimowy (tj. od 16 grudnia do 15 marca). Obecnie kontynuowana jest budowa pomostu obiektu i brakująca podpora, i jak zapewnia GDDKIA prace trwają zgodnie z harmonogramem.
Sypie się realizacja drogi S7 z Krakowa i Warszawy. Opóźnienia, plany i budowa S7 Gdańsk – Chyżne
W budowie tunel w ciągu Zakopianki S7 Naprawa - Skomielna Biała
Do pełnego domknięcia budowy ekspresowej Zakopianki S7 Lubień – Rabka Zdrój brakuje jeszcze odcinka z tunelem pod masywem Małego Lubonia. Drążenie tunelu rozpoczęło się w marcu 2017 r. W październiku 2019 r. doszło do przebicia na prawej, a w kwietniu br. na lewej nitce. Zakończenie budowy tunelu planowane jest na przełomie 2021 i 2022 r.
W ramach inwestycji S7 Naprawa - Skomielna Biała powstają dwa tunele drążone metodą ADECO-RS (Analysis of Controlled Deformations in Rocks and Soils), czyli metodą kontroli przemieszczeń i odkształceń w skałach i gruncie.
Tunele mają długość 2058 m, każdy o jednym kierunku jazdy, dwóch pasach ruchu, jednym pasie awaryjnym i jednym pasie ewakuacyjnym. Szerokość tunelu w wyłomie ma 17,31-18,31 m. Między tunelami jest filar o szerokości 14 m. Tunele połączone będą przewiązkami co 172,5 m.
Czy budowę tunelu na Zakopiance uda się zakończyć w 2021 roku? Zdjęcia: GDDKIA
Trzy razy więcej dróg w 2021. Otwarcie 40 km autostrady A1 i 310 km dróg ekspresowych
Łącznie z masywu góry Luboń Mały wydobyto blisko 1,1 mln m3 urobku skalnego! Po przetworzeniu część tego materiału została wykorzystana do budowy nasypów drogowych, zasypek przyobiektowych oraz zasypu portali tunelu. Reszta materiału jest przeznaczona na odwóz, do zagospodarowania przez wykonawcę robót. Maksymalny nadkład nad stropem kaloty wynosi 93 m, co razem z wysokością przekroju tunelu (ponad 12 m) daje 105 m głębokości wykopu spągu.
Taka budowa musi generować koszty (podane kwoty dotyczą całego tunelu - łącznie obu komór). Samo drążenie na odcinku „górniczym” wraz z obudową tymczasową - 157 mln zł (na podstawie oferty złożonej przez wykonawcę w postepowaniu). Bardziej miarodajny dla odcinka o przekroju tunelowym jest koszt wykonania wraz z obudową docelową (w tym płyta podjezdniowa), czyli 567 mln zł. Jednak dla wybudowania tunelu konieczne jest jeszcze jego wyposażenie. Obiekty kubaturowe urządzeń wentylacji i wyposażenia oraz zasilanie to będzie razem koszt 777 mln zł.
Ostatecznie, gdyby założyć, że z kontraktu wyłączymy odcinki drogowe na dojazdach i obiekty, tak żeby rozważać jedynie drogę ekspresową S7 w tunelu, to z kontraktu wycenionego na 969 mln zł, koszt samego tunelu to ok. 900 mln zł. Dla lubiących statystyki możemy w przybliżeniu policzyć koszt jednego kilometra, zakładając, że oba tunele mają ok. 2 km długości. Łącznie mamy 4 km komory tunelowej, więc dla wartości pojedynczej komory tunelu, kwoty dzielimy przez cztery, a dla trasy drogi klasy S przez dwa. Zatem koszt pojedynczej komory to 225 mln za 1 km!
Najbardziej czasochłonne i kosztochłonne jest drążenie wraz z wykonaniem obudowy ostatecznej. Na czas realizacji przekładają się również niestabilne warunki geologiczne, co jest charakterystyczne dla terenu, przez który przebiega trasa S7 w południowej części woj. małopolskiego, czyli obszar tzw. fliszu karpackiego. Nawet przy szczegółowym rozpoznaniu warunków gruntowych należy się liczyć z koniecznością opracowywania zamiennych rozwiązań projektowych już na etapie realizacji oraz z kosztami dodatkowych zabezpieczeń, które mogą wymagać dodatkowego czasu, a w szczególnych sytuacjach kolidować z robotami znajdującymi się na ścieżce krytycznej.
Wyzwaniem jest wykonywanie tunelu we fliszu karpackim. Flisz karpacki budują naprzemianległe warstwy skał drobno- i gruboziarniste. Głównymi skałami budującymi flisz karpacki są piaskowce i zlepieńce oraz łupki i mułowce o różnorodnej strukturze, teksturze i składzie petrograficznym, co powoduje istotne zróżnicowanie ich parametrów fizyko-mechanicznych i anizotropię. Flisz karpacki jest silnie spękany.
Flisz karpacki bardzo różnie się zachowuje pod wpływem działania wody. Dla przykładu piaskowiec ma wysoką odporność na rozmywanie, co powoduje, że pod wpływem wody jego wytrzymałość na ściskanie spada tylko o około 10 proc, natomiast łupek ilasty ma bardzo niską odporność na rozmywanie i jego wytrzymałość pod wpływem wody praktycznie spada do zera. W rejonie portalu południowego występowała przewaga łupku, który jest silnie zawodniony. Z tego powodu wystąpiły duże problemy podczas drążenia.
Dwujezdniowa Zakopianka DK47 Rdzawka – Nowy Targ w budowie
Nowa Zakopianka S7 Lubień - Rabka-Zdrój
Droga ekspresowa S7 Lubień - Rabka w podziale na odcinki. Mapa: GDDKIA
Budowa drogi ekspresowej S7 Lubień - Rabka-Zdrój rozpoczęła się w 2016 r. Piękna, widokowa i oczekiwana przez wszystkich jadących w góry i na południe Europy droga ekspresowa o długości 15,8 km w dużej mierze położona jest na wiaduktach i estakadach, a 2 km pod ziemią. Największa estakada ma 1 km długości i wznosi się 50 m nad terenem w najwyższym punkcie. Tunel stanowi 12,3% całej trasy. Na potrzeby budowy odcinek ten został podzielony na trzy, z czego jeden jest ukończony i oddany do ruchu w całości. Od 28 września 2019 r. kierowcy użytkują odcinek S7 Skomielna Biała - Rabka-Zdrój.