Ruszą prace dla ronda DK47 z ul. Spyrkówka w Zakopanem - aktualne roboty drogowe
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2022-07-11
Nowe ronda na Zakopiance DK47 w Zakopanem
Prace przy budowie rond, które zastąpią obecne skrzyżowania DK47 na Spyrkówce i Ustupie w Zakopanem miały ruszyć jeszcze w sezonie budowlanych 2021 roku. Miały być realizowane na mocy podpisanego w 2018 r. porozumienia pomiędzy UM Zakopane i Generalną Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Według zapisów umownych UM Zakopane pokryje koszty projektów obu rond i uzyska dla nich niezbędne pozwolenia na budowę tzw. ZRID. GDDKIA miała wyłonić w przetargu wykonawców prac i ruszyć z robotami budowlanymi zaraz po wydaniu decyzji budowlanych. Procedura przeciągnęła się w czasie i dopiero teraz drogowcy poinformowali o wydaniu ostatecznej decyzji ZRID.
- Jest ostateczne zezwolenie (ZRID) na budowę ronda na skrzyżowaniu DK47 z ul. Spyrkówka w Zakopanem. Wkrótce podpiszemy umowę na budowę – informuje GDDKIA.
W wakacje korki na Zakopiance. Nowy termin zakończenia budowy tunelu S7 Naprawa – Skomielna Biała
Budowa Zakopianki - odcinek tunelowy na trasie S7 Lubień - Rabka. Zdjecia: GDDKIA
Obecne skrzyżowanie DK47 z ul. Spyrkówka zastąpi nowe rondo. Ma ono ułatwić włączenie się do ruchu kierowcom jadącym z m.in. Harendy. Z ronda będzie odbijać nowa droga łącząca wjazd do Zakopanego z ul. Chyców Potok. Przy nowej drodze powstaną dodatkowe parkingi.
Budowa dróg w Polsce. Nowe autostrady i ekspresówki w 2022 roku
Zakopane - w miejscu skrzyżowania ul. Sprykówka z DK47 powstanie rondo. Obecnie tworzą się tam olbrzymie korki. Mapa: GoogleMaps
Z kolei nowe skrzyżowanie łączące Zakopiankę (DK47) na Ustupie połączy drogę w kierunku dzielnic: Olczy i Harendy. W sumie powstaną tam dwa ronda – jedno na skrzyżowaniu Zakopianki z drogą do Olczy, a drugie – nieco dalej – na skrzyżowaniu z wjazdem na stację benzynową i Harendę.
Zakopianka - lokalizacja ronda Dk47 na Ustupie - trasa wylotowa z Zakopanego. Mapa: GoogleMaps
Zakopane z utrudnieniami przez inwestycje PKP
Do wakacji turyści mieli duże problemy z dojazdem pociągiem do Zakopanego. Na wakacje (od 25 czerwca) wróciły pociągi na modernizowaną trasę Sucha Beskidzka - Chabówka – Zakopane. Dalekobieżne i regionalne połączenia kolejowe są już możliwe. Dojazdy do Zakopanego i obsługę pasażerów zapewni tymczasowa stacja na zakopiańskiej Spyrkówce.
- Prace na jednotorowej linii Sucha Beskidzka - Chabówka – Zakopane, zaplanowano tak, by umożliwić kursowanie pociągów w czasie największego zainteresowania podróżami pod Tatry. Dzięki inwestycji PLK, zmodernizowane perony na 21 stacjach i przystankach ułatwią pasażerom letnie wyjazdy na Podhale – informuje Dorota Szalacha z biura prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Latem, na stacji Zakopane kontynuowane będą prace budowlane, rozpoczęte w marcu bieżącego roku. Zakopiańska stacja kolejowa korzystnie zmieni się dla podróżnych. Zamiast dotychczasowych trzech, będą cztery wysokie perony, ułatwiające wsiadanie do pociągów. Nowe obiekty będą dłuższe, dzięki temu przewoźnicy zyskają możliwość swobodnego planowania postojów na stacji Zakopane, w tym zatrzymywanie się dłuższych pociągów dalekobieżnych. Komfort zwiększą nowe wiaty, ławki, tablice informacyjne i oznakowania oraz ścieżki dotykowe dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.
Szeroki zakres inwestycji na stacji, wymagał wprowadzenia tymczasowych rozwiązań, umożliwiających przewoźnikom realizację bezpośrednich połączeń do Zakopanego w trakcie prac.
W Zakopanem, na Spyrkówce - w rejonie ul. Chyców Potok, przygotowana jest stacja tymczasowa dla podróżnych. Znajdą się w niej kasy biletowe, poczekalnia, toalety, schody i dogodne dojścia oraz oznakowanie i tablice informacyjne. Jak zapewniają przedstawiciele PKP do końca wakacji na tymczasowej stacji, do dyspozycji pasażerów będą informatorzy mobilni PKP Intercity, którzy udzielają wszelkiej informacji pomocnej w podróży.
- Zapewniona będzie komunikacja z centrum miasta, poprzez utworzenie parkingu oraz postoju dla taxi, taxibusów i busów. Takie rozwiązanie zaplanowały PLK w porozumieniu z Urzędem Miasta Zakopane i z przewoźnikami. Pozwala ono na sprawną przebudowę stacji kolejowej Zakopane oraz budowę przez Miasto Centrum Komunikacyjnego, składającego się z dworca komunikacji dalekobieżnej i lokalnej oraz parkingu wielopoziomowego – informuje biuro prasowe PKP.
Prace na kolejowej Zakopiance przewidziano do 2023 r. W efekcie skróci się czas podróży z Krakowa do Zakopanego do ok. 2 godzin. Modernizacja kolejowej „zakopianki”, realizowana jest w ramach projektu „Prace na liniach nr 97, 98 ,99 na odcinku Skawina - Sucha Beskidzka - Chabówka - Zakopane”. Na inwestycję przeznaczono przeszło 1,1 mld zł netto. Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
W budowie S52 obwodnica Krakowa: 12 km ekspresówki, nowe węzły, tunele i mosty
Obecnie realizowane miejskie inwestycje drogowe w Zakopanem
W Zakopanem kontynuowane są prace przy miejskich inwestycjach drogowych. Obecnie roboty drogowe prowadzone są na ul. Krzeptówki Potok. Zakończyło się układanie asfaltu na ul. Stolarczyka.
Na ul. Krzeptówki Potok trwa przebudowa nawierzchni drogi na odcinku ok. 420 m wraz z budową odwodnienia wzdłuż krawędzi jezdni. Ukończenie robót przewidywane jest na połowę lipca 2022 r. Prace wynoszą prawie 320,8 tys. zł.
Na finiszu są prace prowadzone na ul. Stolarczyka. Zadanie obejmowąło przebudowę odcinka jezdni od skrzyżowania z ul. Kościelną do skrzyżowania z ul. Kasprusie, budowę chodników, przebudowę kanalizacji sanitarnej i deszczowej oraz budowę oświetlenia ulicznego.
Koszt inwestycji wynosi 1 473 298,11 zł, przy dofinansowaniu Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego w wysokości 593 307,00 zł.
Termin zakończenia robót budowlanych to zgodnie z umową I połowa lipca 2022 r. Wykonawcą jest Podhalańskie Przedsiębiorstwo Drogowo - Mostowe S.A.